נתניהו נגד זכות השביתה של עובדי חברת החשמל

אחרי שכבר נרשמו הסכמות על המתווה, רה"מ פועל לבטל את הרפורמה ההיסטורית ■ מנסה לנצל את עמדת בג"ץ לפיה לעובדים אסור להשתמש בזכות השביתה כדי לחסום רפורמות

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס

החגיגות בקרב עובדי חברת החשמל על ההסכמות שהושגו ביום חמישי האחרון בנוגע למתווה הרפורמה במשק החשמל - ופורסמו לראשונה באתר "גלובס" - עלולות להתברר כמוקדמות מדי. ההסכם, שאם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון אמור להיחתם בימים הקרובים, צריך לעבור את אישור הממשלה - אולם לא כולם ירצו לתמוך בו - כך נודע ל"גלובס". המתנגד הראשי - ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בסוף השבוע האחרון זימן ראש הממשלה לפגישה את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, ואת הפרקליטה המלווה את העתירה של המדינה נגד עובדי חברת החשמל וההסתדרות במטרה לבחון את המצב המשפטי של המדינה בתיק. בעקבות הפגישה אמר נתניהו כי הוא נחוש למנוע מוועדי העובדים לקבל חסינות מפני שינויים מבניים במשק - אמירה שמשמעותה התנגדות להסכם על רפורמה בחברת החשמל. זאת, משום שמשיכת העתירה של המדינה לבג"ץ היא תנאי הכרחי מבחינת ההסתדרות לקידום הרפורמה.

בג"ץ: זכות הריבון

הסיפור מתחיל ביוני האחרון. אז הגישה המדינה עתירה לבג"ץ נגד פסיקת בית הדין הארצי לעבודה שאפשרה לעובדי חברת החשמל לשבות, במחאה על כך שהמדינה לא מקיימת איתם משא-ומתן על שינויים מבניים בחברה ובמשק החשמל.

בית הדין לעבודה צידד בעובדים, מתוך הבנה שהמדינה נוקטת בטקטיקה של "גרירת רגליים" בשיחות על הרפורמה, זאת מתוך כוונה לעשות רפורמה חד-צדדית על ידי הכנסת יצרני חשמל פרטיים שכבר נוגסים בכוח השוק של חברת החשמל ולמעשה מקטינים בהדרגה את המנוף שבידי העובדים. כזכור, כבר יותר מ-30% מסך החשמל במשק מיוצר כיום על יצרני החשמל הפרטיים.

פסק הדין של בית הדין לעבודה חולל רעידת אדמה: משמעותו היא שכל שינוי מבני שהמדינה רוצה ליזום מחייב אותה בהשגת הסכמות עם עובדי חברות שעלולים להיפגע כתוצאה ממנו.

ב-23 ביולי בג"ץ הוציא צו על תנאי נגד העיצומים של עובדי חברת החשמל. במהלך הדיון, נשיאת בית המשפט אסתר חיות הבהירה כי זכות הריבון לעשות שינויים מבניים בענף מסוים ובכך למעשה אותתה כי להסתדרות אין זכות להשבית את העבודה במונופולים חיוניים, כמו חברת החשמל או הנמלים, במטרה למנוע רפורמות. 

גלגול הרפורמה
 גלגול הרפורמה

ביטול זכות השביתה מקטין דרמטית את כוח ההשפעה של הוועדים במשק. האיתות הזה של בג"ץ גרם להסתדרות לסגת מעמדותיה ולהפסיק את העיצומים בהם נקטו עובדי חח"י בקיץ השנה.

בתום הדיון הממושך, שופטי בג"ץ שלחו את הצדדים להידברות בניסיון להגיע לפשרה. כך, לדעת משפטנים, נמנע ברגע האחרון פסק דין תקדימי של בג"ץ שהיה מגביל את זכות השביתה.

ואכן, בחודשים האחרונים הצדדים, ההסתדרות הכללית, ועד העובדים, משרדי האוצר והאנרגיה והנהלת חברת החשמל מנהלים דיונים אינטנסיביים, מהם ניכר לחץ של כל הצדדים המעורבים לסגור את "הדיל" במהירות האפשרית.

הלחץ של ההסתדרות נובע מחשש טבעי לחזור לבג"ץ שעלול לבטל את זכות השביתה של העובדים נגד השינויים המבניים. גם בהנהלת החברה הודו לא פעם שהם תומכים ברפורמה שאמורה לייעל את החברה ולשפר את מצבה הפיננסי. בוועד מבינים שאין מנוס מהרפורמה והמתווה הנוכחי שלה הוא לא רע, לפחות בהשוואה למתווה הקודם אותו הציגה המדינה לפני שנה שכלל הוצאת כל מערך הייצור מהחברה - מהלך שהיה מביא לפרישתם של אלפי עובדים.

התוצאה: לאחר כמעט 21 שנה של דיונים ומשא-ומתן עקר, לראשונה הצדדים קרובים מאי פעם לסיכום.

ואולם, כאמור לא כולם שותפים לחגיגות, נתניהו יעדיף שהצדדים יחזרו לבג"ץ בלי הסכמות על מנת לקבל את הפסיקה התקדימית האוסרת על העובדים לשבות.

לעומתו, שר האוצר משה כחלון מנסה לנצל את הלחץ על ההסתדרות כדי לסגור דיל ולהביא הישג בצורת רפורמה בחברת החשמל - עוד רפורמה שתיזקף לזכותו בכהונתו כשר האוצר.

בתוך כך נפגשו הצדדים ביום חמישי האחרון במשרדי הדירקטוריון של חח"י בתל אביב. הפגישה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה הוגדרה על ידי הנוכחים בדיונים כ"מאוד טובה ובאווירה חיובית". בתום הפגישה לחצו יו"ר ההסתדרות ניסנקורן ומנכ"ל האוצר באב"ד ידיים.

במכתב הפנימי שנשלח לוועד האקדמאים של חח"י ביום שישי מסכם יו"ר ועד האקדמאים את ההתקדמות האחרונה, וכותב: "ביום חמישי, נר שלישי של חנוכה, הסתיים מפגש נוסף של שיחות, בו הוסכם להתקדם ולממש את הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל. חשוב לציין שעדיין לא נחתם הסכם אבל יש הבנות והסכמות. אם לא יהיו הפתעות - ההסכם צפוי להיחתם בימים הקרובים".

הרפורמה: פיצוי מוגדל

במסגרת הרפורמה תמכור חח"י חמישה אתרים ישנים (אשכול, רמת חובב, רידינג, אלון תבור ושתי יחידות בחגית) לידיים פרטיות, בהספק כולל של כ-4,000 מגה-ואט, כמחצית מיכולת הייצור שלה. דווקא האתרים עם התחנות החדשות של חח"י כמו גזר וצפית יוותרו בבעלותה. בנוסף, תעביר החברה למדינה שטחים פנויים באשדוד ובאשקלון לטובת הקמת תחנות כוח מתקדמות בעלות מחזור משולב של גז וקיטור.

על פי ההערכות, התמורה הכספית מהפרטת תחנות הכוח שיימכרו על פני 5-6 שנים, תעמוד על כ-15-16 מיליארד שקל, סכום שיופנה בחלקו לסגירת חוב העתק של החברה, וישמש גם לכספי הפיצויים של הפורשים במהלך הרפורמה.

בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, תקים ותתחזק חברת החשמל שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ) בחדרה, במקום התחנות 1-4 באורות רבין.

התחנות האחרות שיישארו בידי חברת החשמל יחולקו לשתי חברות בנות ממשלתיות - אחת של התחנות העובדות על פחם, והשנייה של תחנות כוח העובדות על גז. באמצעות מהלך של איגוד התחנות בחברות בנות, הממשלה תקל על עצמה בעתיד בהפרטה גם של החברות האלה, במידה ותתקבל ההסכמה לכך. המהלך הנרקם יאפשר הפרדה מבנית למערך הייצור כולו.

מבחינת עובדים, הרי שמסתמן כי במסגרת הרפורמה יפרשו 2,800 עובדים על פני 8 שנים. העובדים שיישארו יקבלו תוספת של עד 1,900 שקל לפנסיה, החל מגיל הפרישה. הפורשים יהיו זכאים לפיצויי פיטורים מוגדלים של 120% ותוספת פנסיונית של 1,250 שקל. לדברי המעורבים במשא-ומתן, "המדינה כמעט ולא משלמת עבור מה שהיא תקבל. כל הכסף לפנסיה ישולם רק בעוד שנים כשאנשים יצאו לפנסיה".

עוד נטען כי קיים לחץ גדול על ניסנקורן שהבטיח לעובדי חח"י תוספת של 2,500 שקל לגימלה החודשית כשבפועל הצעת האוצר נמוכה בהרבה מהסכום הזה.

באשר לחוב הפיננסי - מסתמן כי הנהלת החברה דורשת לשפר את יחס החוב ולהוריד את החוב מ-43 מיליארד שקל לכ-28 מיליארד שקל.

אחת הנקודות המשמעותיות במתווה הרפורמה היא הוצאה מיידית של יחידת ניהול המערכת ותפ"ט מחברת החשמל. יחידת ניהול המערכת שקובעת את סדר הפעלתן של התחנות השונות גורמת לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.

מרבית עובדי יחידת ניהול המערכת הם מהנדסים, ומתנגדים למעברם המסתמן במסגרת הרפורמה לחברה ממשלתית חדשה. יצוין כי מדובר במהנדסים עם תקופת ההכשרה שנמשכת כשנה, עובדים אותם יהיה קשה למדינה להחליף, במידה וימשיכו להתנגד למעבר. מחר ייפגש מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, עם עובדי היחידה בין היתר בניסיון לשכנע אותם להסכים למעבר.

כצפוי, פורום יצרני החשמל הפרטיים מביע אי שביעות רצון מוחלט ממתווה הרפורמה המתגבשת. ניסיונות הפורום לקחת חלק פעיל בניהול משא-ומתן, שכללו אף פנייה מתוקשרת לבג"ץ - נכשלו.

"שיקולים זרים"

מפורום יצרני החשמל הפרטיים נמסר בתגובה, כי "המתווה שפורסם הוא ויתור על תחרות אמיתית ביצור חשמל. על אף תשלום בסך מיליארדים לקבוצת עובדים, שניים וחצי מיליון בתי-אב בישראל לא יוכלו ליהנות מתחרות והוזלת מחירים. ברוח התקופה זה נטו פייק רפורמה. כל עוד חברת החשמל שולטת על מקטע הייצור ומקטע ההולכה היא נמצאת בניגוד עניינים מובנה. המתווה המתגבש אינו מתיר את הקשר בין המקטעים ועל כן לא יוביל לתחרות אמיתית במשק החשמל שתוביל להורדת מחירים. לא ייתכן שסוגיה כל-כך מהותית שתשפיע על המשק הישראלי באופן דרמטי תנוהל בחוסר שקיפות בסגירות בין הוועד לממשלה, מבלי לערוך שימוע ולשמוע את כל הגורמים הנוגעים בדבר".

דובר ההסתדרות מסר בתגובה: "אנו בטוחים ששיקולים זרים לא יטרפדו את הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל".

מתווה הרפורמה 2017 - העיקרים

■ הפרטת חמישה אתרי חח"י (אשכול, רמת חובב, רידינג, אלון תבור ו-2 יחידות בחגית)

■ תחנות הכוח שיישארו בבעלות חח"י יאוגדו לשתי חברות בנות

■ חברת החשמל תקים ותתחזק שתי תחנות כוח במחזור משולב

■ 2,800 עובדים יפרשו על פני 8 שנים

■ העובדים שיישארו יקבלו תוספת של עד 1,900 שקל לפנסיה

■ הפורשים יקבלו פיטורים בגובה 120% ותוספת של 1,250 שקל לפנסיה

■ הוצאה של ניהול המערכת לחברה ממשלתית נפרדת

■ הוצאת מקטע האספקה מחח"י לתחרות מלאה

■ מקטע ההולכה יישאר בחח"י כמונופול טבעי

■ העברת סמכות הכרעה בנוגע לניוד עובדים מהוועד להנהלת החברה