רוזטה ג'נומיקס נמכרת ב-10 מ' ד'; איבדה 90% מערכה בהנפקה

התקווה הישראלית בתחום ה-RNA הפכה לחברת דיאגנוסטיקה בתחום הסרטן, וכעת הגיעה לסוף דרכה העצמאית

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

חברת אבחון הסרטן רוזטה ג'נומיקס  הודיעה במהלך סוף השבוע, כי היא תימכר ב-10 מיליון דולר לחברה הפרטית האמריקאית Genoptix העוסקת באותו התחום. העסקה תכלול נטילת חובות רוזטה ג'נומיקס על-ידי ג'נאופטיקס, ולכן מחיר המניה יהיה 0.6 דולר, בדומה למחיר שבו החלה המניה את המסחר ביום שישי, יום ההודעה. במהלך יום שישי ירד מחיר המניה כ-9%, והוא מגלם לחברה שווי של 2.8 מיליון דולר בלבד.

רוזטה ג'נומיקס נחשבה לתקווה גדולה בתחום הביוטק הישראלי בתחילת שנות ה-2000. בתקופה זו, החל להתפענח התפקיד של רכיבים רבים בגנום, שעד אז נקראו Junk DNA. הסתבר שהגנים הללו אינם ג'אנק, אלא משמשים כמנגנוני בקרה על גנים אחרים, "גנים מקודדים". הגן המקודד מגדיר איזה חלבון ייווצר בגוף, אולם מערך שלם של גנים מבקרים מגדיר באילו תנאים, וכמה. הגילוי הזה היה דרמטי בתחום חקר הגנטיקה האנושית, ורוזטה ג'נומיקס הייתה משמעותית בתהליך הפענוח, ורשמה פטנטים רבים על אותם גנים, שבמקור נחשבו לג'אנק. החברה גייסה 2 מיליון דולר בעודה פרטית, בין היתר מחברת טבע ומורי ארקין. בוועדה המדעית המייעצת שלה ישבו בין היתר זוכה פרס נובל, פרופ' אהרון צ'חנובר, וממציא הקופקסון, פרופ' מיכאל סלע.

אולם, לתרגם את המהפכה למוצרים - זה כבר היה הרבה יותר מורכב. בשל השנים הרבות שהיו צפויות להידרש לפיתוח מוצרים כאלה, והבעיות שהחלו להתגלות בתרופות המבוססות על מניפולציה של DNA או RNA, בעיות שרק עכשיו מתחילות לראשונה להיפתר, החליטה רוזטה ג'נומיקס לתעדף את ה"פרי הנמוך", במקום טיפול הלכה לתחום האבחון וספציפית התמחתה באבחנה מבדלת בין סוגי סרטן באמצעות ה-RNA הפעיל בתאי הסרטן המסוימים.

ב-2007 ביצעה החברה הנפקה צנועה בנאסד"ק, וגייסה 26 מיליון דולר לפי שווי של 79 מיליון דולר. היא השיקה מספר בדיקות, אולם הסתבכה ברכישת מעבדה לביצוע הבדיקות שלה, מכרה אותה כשחתמה על הסכם עם מעבדה גדולה אחרת, סיימה אותו והקימה מחדש מעבדה משלה, נפלה לתהום חוסר נזילות והתרוממה ממנה, וכל זאת תוך שאינה מצליחה להגיע להכנסות משמעותיות. עד היום גייסה רוזטה בנאסד"ק 74 מיליון דולר, אך מנייתה איבדה 90% מערכה בהנפקה. ברבעון האחרון רשמה החברה הכנסות של כ-900 אלף דולר בלבד, וזהו אחד מרבעוני השיא שלה.

בתחילת דרכה פיצלה רוזטה ג'נומיקס מתוכה פעילות בתחום הצמחים (בדומה לאופן שבו פוצלה אבוג'ן מקומפיוג'ן). רוזטה גרין ניצלה את הידע בתחום הגנום לשם שיפור צמחים, ונמכרה תמורת 35 מיליון דולר לתאגיד מונסנטו, אחרי זמן קצר שבו נסחרה בתל אביב. במאבק ההישרדות שלה שרפה רוזטה ג'נומיקס את התמורה שקיבלה ממכירת חלקה בחברה הבת.

רוזטה ג'נומיקס

תחום פעילות: בדיקות לאבחון סרטן

שנת הקמה: 2000

מייסדים: ד"ר יצחק בנטואיץ' ופרופ' צבי בנטואיץ'

מנכ"ל: קנת' ברלין

גיוסי הון מאז היווסדה: 94 מיליון דולר

משקיעים לפני ההנפקה: טבע, מורי ארקין, קרן קדימה הייטק, עוזיה גליל, יואב שלוש, פרופ' מיכאל סלע, פרופ' משה מאני ועוד

שווי שוק: 2.9 מיליון דולר

הכנסות רבעון 3/2017: 800 אלף דולר

מניית רוזטה
 מניית רוזטה