שנה חיובית ל-IPO בארה"ב; תשואות שליליות להנפקות הגדולות

לפי חברת המחקר Renaissance: אלטיס USA של פטריק דרהי היא בין החברות הגדולות שאכזבו את המשקיעים

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

160 חברות חדשות הצטרפו ב-2017 לוול סטריט, כשביצעו הנפקות ראשוניות (IPO) - עלייה של 50% ביחס ל-2016. חברת המחקר Renaissance Capital מארה"ב, העוקבת אחר שוק ה-IPO, פרסמה מחקר המסכם את הפעילות בתחום בשנה האחרונה, וציינה כי זו הייתה "שנה טובה, אך לא מצוינת".

בעוד שמספר ההנפקות גדל ב-50%, היקף הכסף שגויס צמח בכ-90%, ובהנפקות ראשוניות בשנה האחרונה גויסו 35.6 מיליארד דולר. הגידול הניכר בסכומים המגויסים נתמך על-ידי מספר הנפקות גדולות שבוצעו השנה, ובראשן זו של חברת האינטרנט סנאפ, שגייסה במארס 3.4 מיליארד דולר. ההנפקה השנייה בגודלה הייתה של אלטיס USA, חברת התקשורת שבשליטת אלטיס של פטריק דרהי, בעלי הוט. אלטיס USA גייסה 1.9 מיליארד דולר ביוני.

הנפקות
 הנפקות

תשואה ממוצעת של 21%

המשותף לשתי ההנפקות הגדולות של 2017 הוא התשואה השלילית שהניבו למשקיעים בהן: סנאפ איבדה 7.4% מאז ההנפקה ואלטיס USA צנחה בכ-37%, על רקע הצרות של החברה האם בעלת המינוף הגבוה.לפי נתוני Renaissance, רק 3 מ-10 ההנפקות הגדולות ב-2017 רשמו תשואה חיובית מאז ההנפקה.

בממוצע, חברה שהונפקה לראשונה השנה רשמה תשואה חיובית של 21%. בין ההנפקות הטובות ביותר בשנה האחרונה נמצאת גם חברה ישראלית, יורוג'ן פארמה, שהונפקה במאי והציגה מאז תשואה של 192%. ההנפקה המוצלחת ביותר הייתה של חברת AnaptysBio, גם היא ממגזר הבריאות, שזינקה ב-513%. סקטור הבריאות הניב גם את ההנפקה הגרועה ביותר של 2017, חברת Valeritas, שצנחה ב-67% מאז שהונפקה בחודש מארס.

לא מפתיע שמגזר הבריאות מככב ברשימות ההנפקות המוצלחות והגרועות, משום שהוא הוביל את מספר ההנפקות כבכל שנה בשנים האחרונות (בעיקר חברות ביוטכנולוגיה). ב-2017 הונפקו 47 חברות מהמגזר, 29% מכלל ההנפקות. מגזר הטכנולוגיה ייצר 37 הנפקות ראשוניות, ואחריו נמצאים הפיננסים (23 הנפקות), אנרגיה (14), צרכנות מחזורית (12) ותעשייה (11).

כשבוחנים את המגזרים על פי התשואות שהושגו, המגזר המוצלח ביותר היה התעשייה, שבו נרשמה תשואה ממוצעת של כ-33% בקרב החברות שביצעו הנפקות ראשוניות ב-2017; אחריו מגזרי הבריאות, עם תשואה ממוצעת של 31%, והטכנולוגיה עם כ-25%. מגזר הטלקום, שאלטיס USA היא חלק ממנו, הניב ב-2017 שתי הנפקות, ואת התשואה הממוצעת הגרועה ביותר, 40%.

בהסתכלות קדימה ל-2018, ב- Renaissance מצפים ש-2018 תהיה שנה חיובית להנפקות טכנולוגיה בוול סטריט. "לקבוצה גדולה של חברות חד-קרן מתחום הטכנולוגיה היו שנים להתכונן לקראת הנפקה", הם כותבים בהתייחסות לחברות הפרטיות ששוויין הגיע ליותר ממיליארד דולר בגיוסי הון פרטיים.

בין הגורמים שהם מציינים, שעשויים לדחוף את אותן חברות להנפקה, ניתן למנות את התנודתיות הנמוכה, הירידה במסי החברות ורמות השווי הטובות שניתנות בשוק ההון, כמו גם הרצון לנזילות מצד משקיעים ועובדים בחברות הללו. ב- Renaissance מזכירים את Lyft, דרופבוקס ופינטרסט כמועמדות אפשריות להנפקה.