משרד התקשורת קונס את פלאפון ב-1.1 מיליון שקל

הטענה: גבייה שלא כדין על צריכת דאטה ■ פרשנות: קשה שלא להתרשם כי הודעת המשרד בנוגע לקנסות על מפעילים הפכו לאקט של יחסי ציבור

בניין פלאפון / צילום: תמר מצפי
בניין פלאפון / צילום: תמר מצפי

משרד התקשורת הודיע היום על הטלת קנס על פלאפון בסך 1.1 מיליון שקל, בטענה לגבייה שלא כדין על צריכת דאטה. לשיטת המשרד, פלאפון נהגה בפרקטיקה פסולה שלפיה היא הודיעה אוטומטית ללקוח שהיא מחייבת אותו על צריכת יתר של דאטה, למרות שלא ביקשה את אישורו המפורש.
בהודעה שפרסם היום המשרד הוא מודיע על קנס בסך 1.1 מיליון שקל על חברת פלאפון, "בגין הפרת הוראת רישיון בנושא אספקת שירות בלא קבלת בקשה מפורשת של המנוי".

לדברי המשרד, "מבירור שערך המשרד בעקבות פניות מנויים ומפרסומים בתקשורת, עלה כי חברת פלאפון נקטה בפרקטיקה חדשה שלפיה מנוי שהגיע לתקרת חבילת הגלישה שלו קיבל באופן אוטומטי ומבלי שביקש זאת במפורש נפח גלישה של עוד 1GB בתשלום נוסף של 5.9 שקלים. הגדלת הנפח ב-5.9 שקלים יכולה הייתה לחזור על עצמה עד חמש פעמים בתקופת החשבון (תשלום חודשי נוסף של עד 29.5 שקלים). פרקטיקה זו אפשרה לפלאפון לגבות ממנוייה סכומי כסף משמעותיים מעבר לחבילה המקורית שאותה ביקשו ורכשו המנויים בעת שהתקשרו עם החברה".

קנסות כאמצעי יח"צ | פרשנות

למרות ההודעה של המשרד קשה שלא להתרשם כי ההודעות לעיתונות בנושא הקנסות שהוא מטיל על מפעילי התקשורת, הפכו, כך נדמה, לסוג של אמצעי ליחסי ציבור עבור השר איוב קרא ועבור המשרד בכלל. כך למשל בוחר המשרד להדגיש (בבולטות ובפונט גדול) שהחלטות על עיצומים כספיים כאלה נכללים במדיניותו של שר התקשורת איוב קרא. אגב, ראוי שבמשרד התקשורת ילמדו לכבד את השר שלהם, ויכתבו בהודעה כי מדובר בשר התקשורת איוב קרא, ולא בשר קרא, משל היה חברם הטוב.
נוסף על כך, לא ברור על מה מסתמך המשרד בהחלטה שלו אך מה שברור הוא שאם פלאפון עברה את העבירה, הרי שהקנס שהוטל הוא לא רציני.

נראה על פי התיאור של המשרד שמדובר בבעיה צרכנית חמורה, ואם כך, איך הגיעו דווקא לקנס של 1.1 מיליון שקל? אולי פלאפון כן מיידעת את הלקוחות בחתימת החוזה על גביית הסכום הנוסף? אולי היא שולחת להם התראה? האם כל השיקולים הללו נלקחו בחשבון בעת קביעת הסכום? לא ברור, אבל מה שכן ברור הוא שמשרד התקשורת מתחרה ככל הנראה בתחרות על התואר אביר הצרכנים. וכך מסתיימת ההודעה: "משרד התקשורת ימשיך להגביר את הפיקוח והאכיפה על חברות התקשורת בהתאם למדיניות השר קרא, במטרה להגן על זכויות צרכני התקשורת בישראל, ולשמור על התנהלות הוגנת של החברות כלפי ציבור הצרכנים".

אז ככה: השר קרא ממשיך מדיניות קיימת שנהוגה כבר כמה שנים וזו לו מדיניותו שלו. זו מדיניות המשרד שנקבעה מזמן. לגבי הקנס, אם ההפרה רצינית, ראוי לבדוק בכמה כסף מדובר ומהו הנזק הציבורי. לאחר שיוערך הנזק, רק אז לקבוע את הקנס. כפי שזה נראה, המשרד יוצא ידי חובתו בקנסות שהפכו, כאמור, לאקט של יחסי ציבור.