החברות הממשלתיות מצטרפות לחגיגת גיוסי החוב

נמלי ישראל ועמידר החלו בגיבוש תשקיפים לביצוע הנפקות חוב, המתוכננות למחצית הראשונה של 2018 ■ שתי ההנפקות מסמנות תחילת גל גיוסי חוב בחברות הממשלתיות

משרדי עמידר / צילום: איל יצהר
משרדי עמידר / צילום: איל יצהר

רשות החברות הממשלתיות מתקדמת עם תוכניותיה לגיוסי חוב ציבוריים שיסייעו למימון פעילותן השוטפת של חברות ממשלתיות. ל"גלובס" נודע כי הרשות מקדמת בימים אלה שתי הנפקות אג"ח גדולות, בהיקף של כ-1 מיליארד שקל כ"א, של חברת הדיור הציבורי עמידר ושל חברת נמלי ישראל (חנ"י). לצורך זה החלה רשות החברות בתהליכי גיבוש טיוטות תשקיף ראשוניות ופרסום מכרז לבחירת חברות חיתום שיובילו את הגיוסים, כשלפי ההערכות גיוסים אלה יתבצעו במהלך המחצית הראשונה של 2018.

שתי הנפקות אלה, ככל הידוע, מסמנות את תחילת גל גיוסי החוב המתוכנן לכמה חברות ממשלתיות נוספות, שלפי פרסומים קודמים צפוי להצטבר לסכום של כ-10 מיליארד שקל תוך קצת יותר משנה.

תוצאות עמידר ונמלי ישראל
 תוצאות עמידר ונמלי ישראל

חנ"י: יציבות ורמת ודאות גבוהה

לקראת המהלך, כבר לפני כמה חודשים עדכנה חברת מידרוג את דירוג החוב של חברת נמלי ישראל, ברמה של Aa1 באופק שלילי, תוך שציינו שם כי אופק הדירוג משקף את הערכתם "לאי הוודאות בנוגע לתוכנית הגיוסים העתידית, הצפויה לממן את השקעותיה המאסיביות של החברה בקשר עם הקמת 'נמל המפרץ' בחיפה ו'נמל הדרום' באשדוד".

בנוגע לדירוג, בין השיקולים שמציינים במידרוג עומדת העובדה כי חנ"י נמצאת בבעלות ממשלתית מלאה, "אשר בתחום אחריותה תשתית חיונית בעלת חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל, המאופיינת בכלכלת 'אי-בודד' והפעילות בנמלים הימיים בה מהווה את החלק העיקרי מסך פעילות הייבוא והייצוא למשק הישראלי".

עוד ציינו שם חסמי כניסה גבוהים מאוד, עלויות פיתוח שממומנות ממקורותיה העצמיים (וכן מגיוס חוב עתידי) ותקציב פיתוח המאושר על-ידי הממשלה, וכן חשיפה ממותנת לשינויים בהיקפי תנועת המטענים "הודות להיקפי ביקוש קשיחים, ולרוב, במגמת עלייה רב שנתית".

בנוסף במידרוג מזכירים את התעריפים עליהם מבוססות הכנסות חנ"י, המתעדכנים מדי שנה, ומציינים כי הגורמים שהוזכרו יחד "מקנים לחנ"י יציבות ורמת ודאות גבוהה, באשר לתזרים המזומנים".

דוחותיה הכספיים של נמלי ישראל חושפים רווחיות מרשימה, המצטברת לכ-830 מיליון שקל תוך שלוש שנים (2014-2016), וזאת על מחזור הכנסות מצטבר של כ-2.4 מיליארד שקל בתקופה זו (2014-2016). בסיכומה של 2016, רווחי נמלי ישראל נשחקו ב-20% ל-247 מיליון שקל, וזאת למרות שהכנסותיה לשנה זו עלו ב-9% ל-850 מיליון שקל.

בהמשך לעלייה בהכנסות, הרווח התפעולי של נמלי ישראל עלה ב-28% ל-386 מיליון שקל, אולם בדרך לשורה התחתונה השפיעו שינויים חדים בשווי הוגן של נגזרים שיש לה, וכן שינויים חדים בסעיפי המימון.

ח"ני הוקמה ב-2004 והחלה לפעול בפברואר 2005 במסגרת רפורמה בנמלים ממשלתית, אז החלו לפעול 3 חברות לתיפעול נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת, לצידה של חנ"י, שהופקדה על פיתוח תשתיות הנמלים וניהול הנכסים שלהם.

עמידר: זינוק ברווח ב-2016

חברת עמידר, שלפי ההגדרה, "אמונה על ביצוע מדיניות ממשלת ישראל בתחום השיכון הציבורי", היא חברת השיכון הציבורי הגדולה בישראל, שעל בסיס דוחותיה לשנת 2016 מנהלת כ-49 אלף יחידות דיור.

עמידר מנהלת כ-40 אלף יחידות דיור במסגרת דיור קבע, וכמה מאות נוספות כיחידות דיור זמני, ופעולותיה כוללות את איכלוס הדירות ואחזקתן, ההתקשרות מול הדיירים וגביית שכר דירה, פיתוח סביבתי, וכן מכירת הדירות בהתאם למדיניות הממשלה. עמידר גם מסייעת בשכר דירה לזכאי משרד הבינוי והשיכון.

בנוסף מנהלת עמידר (לפי נתוני סוף 2016) קרוב ל-6,000 יחידות דיור עבור רשות הפיתוח, 29 בתי דיור מוגן לקשישים, עם כ-2,800 יחידות דיור, וכן היא מפקחת על ניהול של קרוב ל-80 מקבצי דיור, בהם יותר מ-11 אלף יחידות דיור, המנוהלים על-ידי יזמים פרטיים עבור משרד הקליטה. בסיכומה של 2016 נהנתה עמידר מזינוק של 64% ברווחיה שהגיעו לכ-77 מיליון שקל, בזכות שינוי בסעיפי מס, ובסך הכול תוך שלוש שנים היא מציגה רווח נקי מצטבר בהיקף של כ-173 מיליון שקל, על מחזור הכנסות שהצטבר בשנים אלה לכ-1.1 מיליארד שקל.

בסיכומה של 2016, נהנתה עמידר משיפור של 13% בהכנסותיה, שהגיעו ל-415 מיליון שקל, המיוחס בעיקרו לעלייה בהכנסות "מפעילות אחזקה במימון משרד הבינוי והשיכון".

אולם פעילות אחזקה זו הגדילה את הוצאות החברה בגין שיפוצים בכ-45% ל-182 מיליון שקל, וכן היא סבלה מעלייה בהוצאות משפטיות, שהגדילו את סעיף ההוצאות האחרות שלה ב-15% ל-76 מיליון שקל, כך שהרווח התפעולי שלה נשחק ב-27% ל-36 מיליון שקל.

בניטרול ההשפעות החד-פעמיות, הרווח התפעולי השנתי נשחק ב-9% לכ-20 מיליון שקל.למרות זאת, עמידר נהנתה מהכנסות מיסים נדחים של כ-38 מיליון שקל, אחרי הוצאות מיסים של כ-8 מיליון שקל ב-2015, שסייעו לה בשיפור השורה התחתונה.

בבורסה המקומית כבר נסחרות כיום כמה חברות ממשלתיות באמצעות אג"ח, הבולטת שבהן היא חברת החשמל, ולצידה חברת המים מקורות, רכבת ישראל והתעשייה האווירית.

ברשות החברות הממשלתית מתייחסים לעניין הנפקות אג"ח סחיר ומסבירים כי חברות "המעוניינות לממן את פעילותן השוטפת או השקעות חדשות, יכולות לגייס מימון חיצוני, בנוסף על מימון באמצעות ההון העצמי שלהן. מימון באמצעות הון זר, הנקרא גם מינוף, משפר את התשואה להון שרואה החברה על השקעתה".

ברשות החברות הממשלתיות מונים כמה יתרונות לגיוס אג"ח בבורסה לראייתם ומציינים כי "החברות יכולות לגייס מימון חיצוני באמצעות הנפקת חוב לציבור, המפחיתה את עלויות המימון לחברה, מורידה את נטל המימון מתקציב המדינה, מגבירה את שקיפותה של החברה לציבור ומשפרת את האוריינטציה העסקית שלה".