"שולץ סירב שיצמידו לו שומרי ראש": העולם על הפיטורים בטבע

עניין מיוחד בפיטורים בטבע גילתה העיתונות הדנית, מדינת מוצאו של שולץ: "מנכ"ל דני שיתק את ישראל לארבע שעות", נכתב שם

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

הפיטורים הנרחבים בטבע תופסים כצפוי את הכותרות בתקשורת הישראלית, אך מטבע הדברים הם מדווחים גם ברחבי העולם הן משום שטבע היא חברה גלובלית שמתכננת לקצץ במספר העובדים שלה בכל האזורים הגיאוגרפיים בהם היא פועלת, והן משום שהיא חברה שמניותיה נסחרות בוול סטריט - אך גם על רקע העניין שמעוררת השביתה הכללית שנערכה אתמול, במקביל להתבצרות העובדים במפעל בירושלים.

לא מעט כלי תקשורת בעולם סיקרו את האירועים בישראל, וביניהם כאלה המתמקדים בסיקור התחום הכלכלי, אתרי אינטרנט המתמחים בסיקור תעשיית הפארמה, כמו גם כלי תקשורת כלליים. עניין מיוחד נרשם גם בדנמרק, מדינת מוצאו של מנכ"ל טבע, קאר שולץ. כך לדוגמה, האתר הדני TV2 פרסם בסוף השבוע כי שולץ סירב שיוצמדו אליו שומרי ראש על רקע הסערה, ואף ציטט את דברי נציג ההסתדרות מאיר בביוף שהבטיח שכל הארץ תרעד. כלי תקשורת דני אחר, "Berlingske", הנחשב לעיתון הוותיק ביותר בדנמרק, פרסם את הכותרת "מנכ"ל דני משתק את ישראל לארבע שעות", בהתייחסות לשביתה שהייתה אתמול בבוקר. הכתב אלן סורנסן ציטט מפגין שסייע לחסום את הכביש בירושלים ואמר שטבע היא "כחול-לבן", וכתב כי "הנקודה היא שטבע, אף שהיא חברה בינלאומית, היא במקור חברה ישראלית. לפיכך, הוא מפגין נגד המנכ"ל הדני קאר שולץ שהכריז על סבב הפיטורים". בכתבה מצוטטים גם נוסעים שנתקעו בנתב"ג על רקע השביתה.

ב-Berlingske הוסיפו כי הפגנות נוספות נערכו "בערים קרית שמונה, פתח תקוה ואשדוד", וכי "ראש הממשלה הישראלי הודיע לתקשורת כי ייפגש עם שולץ יחד עם שר האוצר". העיתון הדני סיפר לקוראיו על הכותרות הבולטות שתופס הנושא בישראל, והזכיר את השער של עיתון "ידיעות אחרונות" שבו הופיע זוג נשוי ושלושת ילדיהם, כששני ההורים שעובדים בטבע חוששים לפיטוריהם. הכתב סורנסן הסביר לקוראיו כי טבע הייתה תמיד מקור לגאווה עבור הישראלים.

אתר Fierce Pharma קרא לקיצוצים בטבע "מדהימים" ויוצאי דופן לתעשייה, מה שמעיד כי שולץ הולך כאן על קרקע לא מוכרת. האתר מציין כי הבעיות של שוק הגנריקה הובילו לקיצוצים בשנים האחרונות גם אצל חברות אחרות בתחום, אבל בסדר גודל קטן משמעותית. האתר ציין כי נראה שהשוק מוכן לקבל את התוכנית של שולץ ואת ההערכות שלו לגבי החיסכון שניתן להשיג, לפחות עד שיוכח אחרת, משום שהוא כבר זכה להצלחה במהלך דומה בחברת "לונדבק". אולם, יש לציין כי המהלך בלונדבק היה קטן פי כמה והיה כרוך בפיטורים של "רק" 1,000 איש ברחבי העולם.

בפירס פארמה מביעים דאגה מכמה כיוונים. האתר מצטט את אנליסט וולס פארגו, דיוויד מריס, אשר חושש כי הפיטורים יחלישו את הפעילות של טבע וכן את היכולת לשלוט במה שמתרחש בחברה (כתוצאה מאובדן ידע עם המפוטרים). מריס מודאג גם מכך שתחום הגנריקה נותר ללא מנהיגות. לאחר פרישת ראש חטיבת הגנריקה סיגי אולפסון, שהיה ממובילי עסקת רכישת אקטביס לאחר שהגיע בעצמו מאקטביס במקור, מונה לתפקיד דיפנקר בהאטארג'י, במינוי שנחשב להימור שכן הוא היה יחסית חסר ניסיון. כעת בהאטארג'י עוזב במסגרת מהלך הרה-ארגון של שולץ, ויחד איתו הודיע על עזיבתו מנהל הגנריקה בצפון אמריקה, אנדי בוייר. לדברי מריס, אף שלמנהיגים הללו אחריות משמעותית בכישלון של טבע לצפות את הבעיות של שוק הגנריקה, אשר לו היו נצפות הייתה החברה עשויה להימנע מרכישת אקטביס וגם נערכת אחרת מבחינה תפעולית, הרי שהם עדיין מנהלים המכירים את שוק הגנריקה, שאותו שולץ אינו מכיר, וכן את הפעילות של טבע בו. לכן לא בטוח שהיה זה חכם להיפרד מהם בשלב זה, אמר מריס לפירס פארמה.

"סיכון לתגובה חריפה מהלקוחות"

בסוכנות הידיעות בלומברג דיווחו היום על פגישתם הצפויה של שולץ עם נתניהו, והעריכו כי מנכ"ל טבע יעביר מסר ברור לפיו אין ברירה אלא לקצץ במספר העובדים. עוד הזכירו בבלומברג כי "מאות עובדי טבע חסמו את הכניסה למשרד האוצר ונשאו שלטים הקוראים לשמור על משרותיהם, לקראת פגישת השר משה כחלון עם אבי ניסנקורן, יו"ר איגוד העובדים של ישראל, ההסתדרות". בנוסף הוזכרה בידיעה הפגנת עובדי טבע בירושלים שכללה הצתת צמיגים והתבצרות במפעל בלילה.

בפייננשל טיימס ניסו לנתח מה הסיכוי של שולץ להוציא לפועל את כוונתו להעלות מחירים בחלק מהתרופות הגנריות שטבע מוכרת כיום בארה"ב, שכיום אינן רווחיות לה (כשהאפשרות האחרת היא הפסקת ייצור של התרופות הלא-רווחיות), והעריכו כי "הצעד הזה טומן בחובו סיכון לתגובה חריפה מצד לקוחות ופוליטיקאים". בהמשך הכתבה ציינו כי "הקיצוצים הובילו למחאות ולשביתה בכל אתרי טבע בישראל", וכי עובדי טבע בירושלים נשארו במפעל כל הלילה. "בנמל התעופה בן גוריון נרשמה צפיפות גבוהה בשל השביתה, ומפגינים שרפו צמיגים וחסמו כבישים ראשיים ליד אתרי טבע בפתח תקוה, נתניה, ירושלים ומקומות אחרים", נכתב.

סיפור הפיטורים והשביתה פורסם גם ב-Gulf Times, כלי תקשורת קטארי, שהתבסס על הדיווח בבלומברג.