משרד הקרטלים בגרמניה: פייסבוק ניצלה את מעמדה לרעה

בתום חקירה שנמשכה 20 חודשים, הממונה על ההגבלים בגרמניה מתנגד שהרשת החברתית תשתמש בגישה לנתונים של צדדים שלישיים

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

הממונה על ההגבלים העסקיים בגרמניה, משרד הקרטלים, מצא שפייסבוק ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק הגרמני לצורך שימוש באתר המדיה החברתית לצורך פרסום ממוקד. משרד הקרטלים הפדרלי בברלין הציג היום (ג') ממצאים ראשוניים של חקירה שנמשכה 20 חדשים, ומסר כי הוא מתנגד לדרישת פייסבוק שתאפשר לה לקבל גישה לנתונים מצדדים שלישיים בטענה כי היא משתמשת בהם לצרכים מסחריים.

הפסיקה הנוכחית מעמידה בספק את מודל עשיית הכספים מנתונים פרטיים של שני מיליארדי משתמשי אתר הרשת החברתית המוביל, באמצעות פרסום ממוקד.

"מעל הכל אנחנו רואים את איסוף הנתונים מחוץ לרשת החברתית של פייסבוק, והכללתם בחשבון פייסבוק, כבעייתי", אמר נשיא משרד הקרטלים, אנדריאס מונדט, בהודעתו. איסוף הנתונים הזה מתרחש, לטענת משרד הקרטלים , אפילו כאשר משתמש של פייסבוק מקליק "לייק" באתר אחר.

פייסבוק מסרה בתגובה שהדו"ח הגרמני "מצייר תמונה לא מדויקת של פייסבוק", אך הודיעה שתשתף פעולה עם הבדיקה הגרמנית. "למרות שאנחנו פופולריים בגרמניה - אנחנו לא דומיננטיים", כתבה הממונה על הגנת הנתונים בחברה, איבון קיונן, בבלוג שלה. משרד הקרטלים בגרמניה מסר כי הוא יפרסם את פסיקתו הסופית לכל המוקדם בתחילת קיץ 2018.

עורכי דין גרמנים מכנים את הפסיקה הזמנית שפרסם משרד הקרטלים "שימוש חדשני בחוק התחרות החופשית". ההאשמה נגד פייסבוק מתבססת על הטענה שהיא הגורם הדומיננטי בשוק הרשתות החברתיות בגרמניה - טענה שפייסבוק לא מקבלת, כאמור. לפי הממונה הגרמני, פייסבוק כופה על משתמשי הרשת החברתית בגרמניה לאפשר לה לאסוף עליהם נתונים ממקורות שלישיים.

עם זאת, הממצאים שפורסמו לא יובילו לקנסות על פייסבוק, אך הם סוללים את הדרך לגרמניה להורות על שינויים באופן שבו פייסבוק עושה עסקים. אם בית משפט של האיחוד האירופי יאשר את הפסיקה - היא עשויה להיות קו התקפה חדש על פייסבוק, שיקיף את כל אירופה ויגביל את ענקית המדיה החברתית בנושאים של הגנת פרטיות באינטרנט.