האיחוד האירופי: אובר היא חברת תחבורה - ולא שירות דיגיטלי

בית המשפט האירופי קבע כי אובר היא לא רק "מתווכת" בין נהגים לנוסעים ■ כעת החברה תיאלץ להתמודד עם תקנות פיקוח ב-28 מדינות

מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס
מונית אובר בלונדון / צילום: רויטרס

בית המשפט האירופי קבע היום (ד') כי חברת התחבורה השיתופית אובר היא חברת תחבורה ולא חברה דיגיטלית. לפסק הדין הזה, שנמסר לאחר תקופת המתנה ממושכת, צפויות להיות השלכות משמעותיות על האופן שבו תפוקח פעילותה של אובר ברחבי אירופה.

"כל פסיקה שהיא לא תשנה את מצב הדברים ברוב מדינות האיחוד האירופי, שבהן אנו כבר פועלים מתוקף חוק תחבורה. אך מיליוני אירופים עדיין מנועים מלהשתמש ביישומים כמו שלנו", אמר אחד מדוברי אובר באימייל שנשלח לפני הקראת ההחלטה.

אובר רואה בעצמה זה זמן רב "שירות מידע חברתי", שמקשר בין נהגים לנוסעים באמצעות אפליקציה. סיווג מתוחכם זה סיפק לחברת הסטארט-אפ, שערכה נאמד במיליארדי דולרים, הגנה מתקנות פיקוח לאומיות, ולפיכך היא קיבלה יחס של מפעילת שירות דיגיטלי חוצה-גבולות באיחוד האירופי. אך כמה מדינות אירופיות טענו שהחברה האמריקאית צריכה להיחשב חברת מוניות, וכי בדומה לאלפי חברות מוניות אחרות, עליה לציית לחוקי התחבורה האירופיים. כעת, החלטת בית המשפט תאלץ את אובר להתמודד עם תקנות הפיקוח הלאומיות ב-28 המדינות החברות באיחוד האירופי.

גרג מארש, מייסד משותף ומנכ"ל onefinestay, אמר היום ל-CNBC כי "אם רוב האנשים רוצים להשתמש בזה כצרכנים, ואם חלק גדול מהאנשים שרוצים להשתתף בזה כנהגים רוצים שזה יתקיים, אז זה נראה קצת לא-ליברלי לטעון שאנחנו צריכים למנוע את פעולת השירות".

אובר מעסיקה את הנהגים

ב-2014 עתרה קבוצה בשם Elite Taxi בברצלונה לבית משפט בברצלונה בטענה שאובר מנהלת תחרות לא הוגנת מול נהגי המוניות של Elite Drivers, בייחוד באמצעות שירות UberPop, שמאפשר לנהגים שאינם מוסמכים לפעול כנהגי מוניות לאסוף נוסעים באמצעות היישום. בסופו של דבר מצאה העתירה את דרכה לבית המשפט האירופי לצורך מתן חוות דעת מייעצת.

במאי השנה אמר התובע הכללי, מסייג' ספונר, שלדעתו אובר אינה "שירות מידע חברתי". כדי להיחשב לשירות כזה, צריך המרכיב הלא-אלקטרוני של השירות להיות "עצמאי מבחינה כלכלית" מהשירות. במקרה של אובר, היו הנהגים צריכים להיות "עצמאים מהבחינה הכלכלית". גורם נוסף שיש לשקול הוא אם מספקת אובר את השירות כולו. למשל, לקמעונאית מקוונת יש אתר אינטרנט או יישום נוסף על פעילות משלוח המוצרים שהיא מוכרת. במקרה של אובר, פירוש הדבר שהיא מעסיקה למעשה את הנהגים. אובר הצהירה כי הנהגים שלה אינם עובדים עבורה, וכי הם עצמאים. בחוות הדעת נכתב שאובר אינה עומדת באף אחד משני תנאים אלה, וכי לפיכך היא חברת תחבורה.

אובר השיקה את פעילותה באירופה לפני חמש שנים, ומאז היו לה כמה עימותים עם הרגולטורים, וגם עם חברות מוניות מסורתיות, שמחו נגדה. בלונדון, למשל, בית המשפט העליון קבע כי הנהגים בפלטפורמה חייבים לעבור מבחן מחמיר של ידיעת השפה האנגלית. באיטליה החליט בית משפט ברומא להשעות את היישום, אך ערכאה גבוהה יותר קבעה כי אין לבצע צו זה לעת עתה. במארס הודיעה אובר כי תפסיק את פעילותה בדנמרק בשל תקנות חדשות.

עם זאת, החברה רשמה התקדמות בשיתוף הפעולה שלה עם הרגולטורים. אובר עדיין פועלת ברוב מדינות האיחוד האירופי, ואשתקד - לאחר שצייתה לחוקים המקומיים - היא השיקה מחדש את UberX בברלין ובמדריד, שבהן נאסר עליה קודם לכן לפעול.