פייסבוק פיתחה אלגוריתם חדש למזעור השפעות ה"פייק ניוז"

עד עתה מתודת החברה לבדיקת "פייק ניוז" ערכה כשלושה ימים והאפקטיביות שלה הייתה נמוכה ■ המתודה החדשה: לצד כל כתבה שנחשדת כ"פייק ניוז", האתר יציג כתבה נוספת ממקור שנחשב אמין

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

פייסבוק ממשיכה במאמצים המופגנים להילחם בפייק ניוז ומשנה טקטיקה. החל מהיום (ה'), במקום לסמן כתבות עם תוכן בעייתי, היא תציג לצדן כתבות באותו נושא ממקורות שהיא מגדירה "מהימנים". המטרה מאחורי המהלך היא להפחית את תדירות השיתוף של כתבות שקריות.

עד היום, תהליך הסימון של כתבות שקריות היה מורכב. הוא כלל דיווח מצד המשתמשים, שהוביל לבדיקת העובדות המוצגות בטקסט בידי ארגונים חיצוניים, והסתיים בסימון כתבות שנמצאו לא מהימנות. לאחר שנה שבה בחנה את הכלי, פייסבוק מצאה כי סימון הכתבות ללא מתן מידע המסביר את אי הדיוקים, גרם לעתים לתוצאה הפוכה, כאשר אנשים התבצרו בעמדותיהם הלא מבוססות. בנוסף, השיטה התגלתה כאטית: נדרשו שלושה ימים ושני בודקי עובדות כדי לסמן כתבה. אף שבודקי העובדות דירגו את הכתבות על סקלה (כתבה יכלה להיות "שקרית", "מציגה אמת חלקית", "לא מוכחת" או "מאומתת"), הניואנסים האלה אבדו בסימון שלהן.

היום הודיעה פייסבוק שהשיטה הזאת תוחלף בהצגת לינקים ל"כתבות קשורות" (Related articles), שיציגו תוכן באותו נושא ממקורות אמינים. החברה החלה לבחון את השיטה החדשה מוקדם יותר השנה ומצאה שאמנם היא לא הביאה לירידה בכניסות לכתבות שקריות, אבל הפחיתה את מספר השיתופים שלהן. השיטה החדשה גם דורשת רק אדם אחד לצורך אימות העובדות, מה שמאיץ את התהליך. בנוסף, פייסבוק הודיעה כי תחקור כיצד גולשיה מעריכים את רמת המהימנות של המידע המוצג להם, במטרה לשכלל את מאמציה לעצור הפצת ידיעות שקריות במתכוון.

החברה מצטטת מחקר אקדמי שנערך באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון ולפיו תיקון פוסט שמכיל דיסאינפורמציה באמצעות הצגת כתבות קשורות יכול להפחית משמעותית תפיסות שגויות. "שימוש בשפה חסרת פניות ולא שיפוטית מסייע בבניית מוצרים שפונים לאנשים בעלי השקפות עולם מגוונות", כך לפי פייסבוק.

לדברי החברה, למרות העיסוק בתפקידו של הפייק ניוז בתעמולה פוליטית, רוב החדשות השקריות בפלטפורמה מנסות לייצר כניסות ל"אתרי זבל" המכילים בעיקר פרסומות. היא מציינת כי פגיעה בפוסטים האלה גוררת הפחתה של 80% מתעבורת האתרים שהגיעה מפייסבוק. "זה מחסל את התמריץ הכלכלי מאחורי הכתבות האלה", העריכה החברה. התכונה שמציגה למשתמשים מאמרים נלווים הושקה ב-2013, ונוצרה לראשונה כדי להגביר את פעילות הגולשים ולשפר את איכות התוכן בפיד.

פייסבוק, כמו טוויטר ויוטיוב, הייתה נתונה לביקורת רבה על כך שאפשרה לדיסאינפורמציה להיות מופצת בפלטפורמה שלה, בין היתר כחלק ממאמציהם של סוכנים רוסים להשפיע על הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב. בעקבות זאת שינתה החברה את האלגוריתם שלה, כך שהפיד "יעניש" אתרים שמשתמשים בשפה מוגזמת שקושרה לחדשות מזויפות, ולעומת זאת ניסתה לתגמל תכנים מבוססים יותר.