כצפוי: ברוב גדול מגנה העצרת הכללית את הכרת ארה"ב בי-ם

128 מדינות הצביעו בעד הגינוי, תשע התנגדו, 35 נמנעו ■ “ ההכרה בטלה ומבוטלת" ■ שגרירת ארה"ב, ניקי היילי: "נזכור את ההצבעה כאשר נידרש לתרום לאו"ם פעם נוספת"

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס
ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם/ צילום: רויטרס

כצפוי, גינתה הערב (ה') העצרת הכללית של או"ם את הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל והכריזה ש"ההכרה בטלה ומבוטלת". 128 מדינות הצביעו בעד הגינוי, תשע התנגדו ו-35 נמנעו.

גורמים ישראליים אמרו הערב, כי גינוי העצרת לא הפתיע איש, אך הם הביעו שביעות רצון ממספר הנמנעות, הישג שנבע, לדבריהם, מ"חריש דיפלומטי עמוק". לבד מארה"ב הצביעו נגד הגינוי גם הונדוראס, גוואטמלה, מיקרונזיה, איי מרשל, נאורו, פלאו וטוגו. בין הנמנעות: קנדה, מקסיקו, ארגנטינה, פולין, הונגריה, צ'כיה, רומניה, לטביה, קרואטיה והפיליפינים. 21 מדינות נעדרו, כנראה במאמץ לא להרגיז את וושינגטון או ירושלים, ובמקביל לא להצטייר כבוגדות באג'נדה של מדינות העולם המתפתח.

החלטת העצרת, שנוסחה ע"י תימן וטורקיה, מאזכרת מספר רב של החלטות קודמות על ירושלים וטורקיה וקוראת לחברות או"ם להימנע מהקמת נציגויות דיפלומטיות בעיר.

נוסח ההחלטה אינו מציין במפורש את ארה"ב, אך קורא "לבטל את כל המגמות השליליות שמסכנות את פתרון שתי המדינות". כמו כל החלטות העצרת, ההחלטה על ירושלים אינה מחייבת.

לפני ההצבעה רמזה שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כי ארה"ב עלולה להקטין את תרומתה השנתית לארגון. זו התרומה הגדולה ביותר והיא מהווה אחד ממקורות ההכנסה החשובים של או"ם.

"ארה"ב תזכור את היום שבו סימנה אותה העצרת הכללית כמטרה למתקפה", אמרה השגרירה. "נזכור זאת כאשר נידרש להעביר לאו"ם פעם נוספת את התרומה הגדולה ביותר שהוא מקבל מחברותיו... בכנות, עלי לומר שכאשר אנו מזרימים לאו"ם סכומי עתק, יש לנו ציפיות - והן לגיטימיות - שהארגון יביא זאת בחשבון".

"או"ם מגלה עוינות לישראל והוא ממקד את תשומת לבו בה במידה בלתי פרופורציונלית", אמרה היילי. "לפעמים אני תמהה מדוע ישראל בכלל נשארת בארגון העוין הזה".

יום קודם לכן, יצא נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נגד "כל אותן מדינות שלוקחות את כספינו ואז מצביעות נגדנו במועצת הביטחון, או בעצרת הכללית". לדבריו, "מדינות אלה לוקחות מאיתנו מאות מיליוני דולרים, אפילו מיליארדי דולרים, ואז הן מצביעות נגדנו".

הוא הוסיף: "שיצביעו נגדנו. נחסוך הרבה כסף. לא אכפת לנו". טראמפ הגיב על הצעת החלטה של מועצת הביטחון בגנות ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. ארה"ב הטילה וטו על הצעת ההחלטה, אך, כמובן, אין לה זכות וטו במושבי העצרת הכללית.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, תקף בחריפות את המדינות שתמכו בהחלטה: "אתן פועלות כבובות שמפעילים הפלסטינים". אמר השגריר. "אתן מתנהלות כמו מריונטות שמרקדות לצלילי צהלת השמחה של שהפלסטינים". הוא השווה את ההחלטה שקיבלה העצרת הערב להחלטה שמשווה את הציונות עם גזענות מ-1975. "זו בושה וכלימה שהמושב הזה של העצרת בכלל מתקיים", הכריז דנון.

הוא אף גינה את ירי הרקטות מעזה בימים האחרונים: "אסור שטרור או אלימות יהיו הפתרון. אם או"ם רוצה להשיג שלום אמיתי עליו לגנות את האלימות הפלסטינית".

במהלך נאומו הציג השגריר דנון מטבע מתקופת המרד הגדול שהתקיים בשנת 68 לספירה. על צד אחד של המטבע נחרתו המילים "חירות ציון", ועל צידה האחר, "שנה ב" (לציון השנה השנייה למרד ברומאים). "המטבע מראה את הקשר הנצחי בין ירושלים לבין העם היהודי", אמר דנון. "לא אונסק"ו ולא העצרת הכללית יצליחו להזיז אותנו מירושלים".

במענה ישיר לדברי טראמפ והיילי, אמר שר-החוץ הפלסטיני ריאד מלכי: "ההיסטוריה מנציחה את השמות, היא תזכור את השמות של אלה שהתייצבו לימין הצדק, ואת השמות של אלה שמילאו בכזבים את פיהם. היום אנו שוחרי צדק ושלום... הווטו האמריקאי (במועצת הביטחון) לא יעצור אותנו, ואי אפשר לאייים עלינו".