סיטי: השקל הוא היקר מבין המטבעות בשווקים המתעוררים

המטבעות הזולים ביותר לפי הטבלה הם הודו, אינדונזיה ופיליפינים ■ בישראל מסבירים את עוצמתו של השקל בנתוני הכלכלה הריאלית, ובראשם העודף הגדול במאזן התשלומים

שטרות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שטרות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השקל הוא המטבע היקר ביותר מבין מטבעות מדינות השווקים המתעוררים, כך עולה מבדיקה שערך בנק ההשקעות סיטי ושממצאיה הופצו בסוף השבוע.

מהטבלה שצורפה לסקירה עולה כי השקל מתומחר מול סל המטבעות בתמחור יתר של כ-10%, בעוד שיתר מטבעות השווקים המתעוררים מתומחרים בחסר של עשרות אחוזים. ההשוואה היא בין השווי ההוגן של המטבע, במונחי שוויון כוח קנייה (PPP), לבין שערי החליפין של המטבעות בשווקים.

המטבעות הזולים ביותר לפי הטבלה שייכים להודו (INR), אינדונזיה (IDR) ופיליפינים (PHP). בשוק מציינים כי ההשוואה הרלוונטית של השקל היא מול מטבעותיהן של מדינות שכלכלותיהן בעלות מאפיינים דומים כמו סינגפור, קוריאה וצ'כיה. מבדיקת ביצועי השקל מול המטבע הסינגפורי עולה כי המטבע הישראלי התחזק מולו ב-5 השנים האחרונות בכ-20%, ומול המטבע הטייוואני בכ-15% ב-2013-2017.

בישראל מסבירים את עוצמתו של השקל בנתוני הכלכלה הריאלית, ובראשם העודף הגדול במאזן התשלומים המגיע ל-3.5% תוצר בחשבון השוטף. ואולם, בטייוואן נרשם ב-2016 עודף של 13% תוצר בחשבון השוטף. הנתון המקביל בדרום קוריאה עומד על 7% (צפי ל-2017). בשלושת החודשים האחרונים התחזק השקל מול הדולר ושערו עלה מ-3.62 שקלים לדולר באוגוסט עד 3.48 שקלים לדולר נכון לסוף השבוע האחרון. במקביל, הפחית בנק ישראל את היקף רכישות המט"ח שלו למינימום, והיקף עתודות המטבע המנוהלות בבנק עומד על כ-110 מיליארד שקל.

השקל הכי יקר מבין המטבעות בשווקים המתעוררים
 השקל הכי יקר מבין המטבעות בשווקים המתעוררים