הרפורמה במשק החשמל: עיכוב במו"מ על פרישת העובדים

המחלוקת היא בעיקר לגבי ביצוע התשלום ע"י המדינה בפעימות עם מכירת תחנות הכוח ובתמורה לפרישה של עובדים מהחברה ■ גורם ממשלתי בכיר: "מטרת המדינה היא לוודא שאבני-הדרך מתבצעות ושאנחנו לא משלמים לעובדי חברת החשמל סתם"

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

השיחות על הרפורמה במשק החשמל שנמשכו אמש (א') עד השעות הקטנות של הלילה הסתיימו ללא תוצאות מעודדות. למרות שמרבית הנושאים הקשורים להסכמות לגבי מבנה משק החשמל העתידי כבר הושגו, בין הצדדים עדיין נותרו חילוקי דעות הקשורים בעיקר לאופן ביצוע התשלום על ידי המדינה בתמורה לפרישת העובדים. חילוקי הדעות בנוגע לגמישות ניהולית נפתרו ברובם.

הנושא העיקרי שנותר במחלוקת הוא, כאמור, פעימות התשלום שמותנות בביצוע אבני-הדרך שאותן הגדירה המדינה. בדיונים הציגה המדינה בפני העובדים שמונה אבני-דרך, שלאחר ביצוע כל אחת מהן העובדים יקבלו את החלק היחסי של התשלום. לדוגמה, לאחר מכירת תחנות הכוח באלון תבור - האתר שיופרט ראשון על פי הערכות - יקבלו העובדים 12.5% מסך התוספות שהובטחו להם.

מטרת המדינה בביצוע התשלום בפעימות, שמותנות בעמידת החברה באבני-הדרך, היא "להבטיח שההסכם בין הצדדים יתקיים". גורם ממשלתי בכיר המעורב בדיונים אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "המטרה היא לוודא שאבני-הדרך מתבצעות ושאנחנו לא משלמים סתם".

כפי שפורסם ב"גלובס", בוועד מתנגדים באופן נחרץ לנושא פעימות התשלום. לתפיסת חברי הוועד, מכירת תחנת הכוח אינה תלויה בעובדים. "מה יקרה אם המכרז שהמדינה תוציא לא יצליח ואף אחד לא ירצה לקנות. למה העובדים אשמים?" אמר היום גורם המקורב לוועד חברת החשמל.

בנוסף, טוענים בוועד כי התניית התשלומים בביצוע "אבני-הדרך" תגרום למדינה להקטין את התשלומים. כך, העובד שיפרוש לאחר 5 שנים, בהן בוצעו 50% מאבני-הדרך (מכירת התחנות), יהיה זכאי רק למחצית התשלומים, ללא השלמות אחרי זה.

לגבי טענת אלה ענה הגורם הממשלתי כי מדובר בעיקרון פשוט: "עובד שעבד ביום שהתבצעה אבן-הדרך, מקבל את הפעימה. עובד שכבר היה גמלאי לא זכאי לה - אחרת אין היגיון, וכל גמלאי חברת חשמל יוכלו לטעון למענקי הרפורמה, גם כאלה שפרשו מזמן".

על פי הגורם שנכח בדיונים אמש, כדי לאלץ את העובדים להסכים לביצוע הפעימות השמיעו אנשי האוצר טענות על פיהן "לא תהיה בעיה לעשות רפורמה בלי הסכמה". אמירות דומות המתייחסות לביצוע "רפורמה בכפייה" הושמעו ופורסמו לא פעם לאחרונה. כדי לקדם את הרפורמה, נדרש אישור ממשלה לתיקון חוק משק החשמל והגבלת זכות השביתה על ידי בג"ץ. ואולם, בין הצדדים קיימת הסכמה ברורה לא לבצע שום מהלך חד-צדדי.

"המדינה מרגישה את חולשתה של ההסתדרות בעקבות האיום של חזרה לבג"ץ", סיכם גורם המקורב לוועד.