אופק חיובי לאחת מחברות אלוביץ' - מניית אנלייט במבחן

גורלה של יורוקום תקשורת, הנמצאת בבעלות שאול אלוביץ', עדיין לא ברור ■ בינתיים, אנלייט, חברה בת של יורוקום, עשויה ליהנות מרוח גבית משינויי הרגולציה בישראל בנוגע לחברות הפועלות בתחום האנרגיה המתחדשת

חברת אנלייט(enlight), שהתאגדה בשנת 1981, עוסקת בייזום, הקמה והפעלה של פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה פוטו-וולטאית סולארית ואנרגיית רוח, בישראל ובאירופה. בשנת 2010 התמזגה אנלייט לתוך חברה בת של יורוקום תקשורת, שנמצאת בבעלות איש העסקים שאול אלוביץ', והפכה לחברה ציבורית, הנסחרת בבורסה לני"ע בתל אביב.

בהקשר זה יש לציין כי בתחילת השבוע התקיימו שיחות בין נציגי הבנקים הנושים של יורוקום תקשורת לבין איש העסקים נתי סיידוף בניסיון לגבש עסקה למכירת יורוקום, בעלת השליטה בבזק, וככל הנראה הגיעו להסכמות. זאת, לאחר שהבנקים פתחו בהליך פירוק נגד יורוקום.

הפורטפוליו של אנלייט מורכב מפרויקטים בשלבים שונים: פרויקטים מניבים בישראל בתחום האנרגיה הסולארית בהיקף כולל של כ-86 מגוואט; פרויקטים בהקמה בתחום אנרגיית הרוח בהיקף כולל של כ-168 מגוואט בחו"ל (סרביה, קרואטיה ואירלנד); וכן פרויקטים לקראת הקמה, בפיתוח מתקדם ובשלבי ייזום שונים, בהיקף כולל של כ-1,400 מגוואט.

העולם עובר לאנרגיה מתחדשת

אנלייט פועלת בסביבה עסקית צומחת, המגיעה על רקע קידום השימוש באנרגיה מתחדשת על ידי מדינות רבות, וההתעניינות הגוברת של גופים מוסדיים להשקיע כספים בתחום. בשנים 2004-2016 היקף ההשקעות בתחום זה בעולם צמח בשיעור שנתי ממוצע של כ-14%. בשנת 2016, היקף ההשקעות הסתכם בכ-287 מיליארד דולר - ירידה של כ-18% לעומת 2015, אבל האחרונה הייתה שנת שיא בתחום, עם השקעות של כ-349 מיליארד דולר. היקף ההשקעות ב-2016 עדיין גבוה מאוד מבחינה היסטורית.

אנרגיה מתחדשת משמשת יותר מ-50% מתחנות הכוח החדשות שמוקמות בעולם ולמעלה מ-80% מאלה המוקמות באירופה. נוסף על כך, אנרגיית רוח היא מקור האנרגיה השני בגודלו באירופה. סין היא המדינה המובילה בעולם בהשקעות בתחום האנרגיה המתחדשת (כשליש), וארה"ב ניצבת אחריה.

נוסף על כך, בחמש השנים האחרונות עלויות הייצור של אנרגיה מתחדשת ירדו בכ-90% - מה שתרם להורדת מחירי האנרגיה המתחדשת אל מתחת לכ-20% מעלות החשמל המופקת בדרכים קונבנציונליות.

מיזם משותף עם גופים מוסדיים

לאור המגמות לעיל ובהתאם לאסטרטגיה להתרחב מחוץ לישראל, הקימה אנלייט מיזם בשם "מובילים" בשותפות עם גופים מוסדיים, המיועד לביצוע השקעות בחו"ל בהיקפים משמעותיים ומהווה מנוע צמיחה משמעותי מאוד עבור החברה לטווח הקצר והארוך.

עד היום החברה הובילה ביצוע של שלוש השקעות תחת מיזם "מובילים" (פרויקטים של אנרגיית רוח באירלנד, בקרואטיה ובסרביה), בהיקף הון עצמי צפוי של 70 מיליון אירו ובעלות השקעה כוללת של כ-278 מיליון אירו, המהווה כ-56% מהתחייבויות ההשקעה הכוללות של המיזם.

בהיבט הענפי המקומי, במשך שנים ישראל מפגרת אחרי שאר העולם בקידום ושימוש באנרגיה מתחדשת. מרבית הניסיונות שנעשו לקידום התחום בישראל, היו מלווים בחוסר עמידה ביעדים. בספטמבר 2015 קבעה הממשלה יעדים של ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות: כ-10% בשנת 2020, כ-13% בשנת 2025 וכ-17% בשנת 2030 מכלל צריכת החשמל בישראל. נכון ל-2015, רק כ-1.9% מהחשמל שיוצר בישראל מקורו היה באנרגיה מתחדשת, כאשר ישראל נמצאת בתחתית הרשימה במדינות OECD העושות שימוש באנרגיה סולארית.

עם זאת, הרגולציה החדשה בישראל עשויה להעניק רוח גבית לחברות הפועלות באנרגיה פוטו-וולטאית (סולארית), כמו אנלייט. השינוי מתמקד במחיר החשמל המוצע כקריטריון היחיד לזכייה, והפחתה משמעותית בהליכים הביורוקרטיים שהיו נדרשים בעבר לצורך הקמת הפרויקט. כמו כן, לראשונה יוענק תעריף לייצור חשמל באמצעות אנרגיה סולארית לתקופה ארוכה יותר, בהתחשב בשיפור אורך חיי הפאנלים הסולאריים.

הסיכון העיקרי בפעילות החברה נובע בשלבי ההקמה של הפרויקטים, שיכולים להתפרס על פני כמה שנים ולדרוש השקעות גבוהות בתנאי חוסר ודאות. מכיוון שהחברה נכנסת בשלבים מוקדמים של הפרויקט, קיימת תלות בצדדים שלישיים כמו קבלני הקמה וספקים.

התרחבות עסקית בשנים האחרונות

הניסיון שצברה החברה מאפשר לה לנהל את הפרויקט באופן חכם יותר ולהקטין את רמת הסיכון. מאידך, רמת הסיכון יורדת דרמטית עם תחילת ההנבה מהפרויקטים: המתקנים הפוטו-וולטאיים הם למעשה נכסים מניבים, בעלי תזרים יחסית קבוע לאורך זמן בתקופת האסדרה (טווח של 12-25 שנה), עם רמת ודאות גבוהה לגבי התזרים העתידי.

התוצאות הכספיות של אנלייט משקפות את מגמת ההתרחבות העסקית של החברה בשנים האחרונות. הכנסות החברה מורכבות מתקבולי חשמל, וכן משלבי תחזוקת מפעלים ומתפעולם. את קפיצת המדרגה עשתה החברה ב-2014, עם גידול בתקבולים מכ-30 מיליון שקל לכמעט 90 מיליון שקל, כאשר היא משמרת קצב צמיחה דו-ספרתי גם שנתיים לאחר מכן, ובסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2017 .

הרווחיות, כפי שהיא משתקפת בנתון ה-Ebitda, מציגה מגמה דומה מאוד. שיעור ה-Ebitda מסך התקבולים נותר גבוה, ונע בטווח של 85%-90%. צבר הפרויקטים החזק של החברה, לאורך כל שרשרת הערך (כלומר, בשלבי הקמה ופיתוח שונים), מגביר את הנראות לא רק לטווח הקצר, אלא לטווח הארוך יותר.

אנלייט הוכיחה כי הצפת ערך יכולה להיעשות באמצעות מימוש פרויקטים ברווחיות יזמית גבוהה מאוד. בתקופה קצרה יחסית, החברה מכרה שני פרויקטים בפולין ובאיטליה, למרות שינויי רגולציה במדינות אלה.

יתרונות

■ מגמות עולמיות תומכות

■ אסדרת השוק בישראל

■ יכולת יזמית ותפעולית מוכחת

חסרונות

■ סיכון יזמי

■ שוק ראשוני בישראל

■ חשיפה לשינויים רגולטוריים

■ הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס ואנליסטית בכירה במחלקת המחקר בקבוצת אקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה ו/או להעניק שירותים פיננסיים לחברות הנזכרות בכתבה.