טראמפ מערער על מדיניות הגנת הסייבר נגד תקיפות רוסיות

עפ"י דיווח ב"וושינגטון פוסט", טראמפ לא ממהר ליישם את מפת הדרכים שגיבש ממשל אובמה נגד תקיפות סייבר רוסיות

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: רויטרס

ברק אובמה הורה לסוכנויות הביון האמריקאיות לתכנן פעולות נגד לאיומי הסייבר הרוסיים, אך יותר משנה אחרי תחילת כהונת דונלד טראמפ כנשיא, נראה שהוא לא מעוניין ליישם אותן - כך דווח אמש (ב') ב"וושינגטון פוסט".

לפי הדיווח, אחרי שבכירים בבית הלבן קיבלו מידע מודיעיני בקיץ 2016 על כוונותיו של פוטין לסייע לטראמפ בבחירות, אובמה הסתפק בלהזהיר את פוטין. ואולם, אחרי הבחירות, הוא החליט על תגובת סייבר ממוקדת. הוא העניק ל-CIA את הסמכות לתכנן פעולות נגד רוסיה, בין היתר כאלה שיתקפו מערכות מחשוב. הצפי היה שייקח שבועות או חודשים לתכנון המהלכים, אך אובמה השאיר מאחוריו מפת דרכים.

משלחת מטעם ארה"ב אף טסה למטה הראשי של נאט"ו בבריסל כדי לתדרך את בנות בריתה בנוגע לטקטיקות הרוסיות, בצעד יוצא דופן - שכן לרוב ארה"ב לא חולקת מידע רגיש עם המטה, בניסיון להגן על בנות בריתה אם רוסיה תתקוף גם אותן. בסוף הפרזנטציה, בנות הברית הבהירו לארה"ב שהן מכירות את המצב ושאף ניסו להזהיר אותה מפניו במשך שנים.

אלא שקמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה לא מראה סימני עצירה. אחרי שטראמפ החל בכהונתו, הרוסים הפסיקו במאמצים לקדם אותו, ומתמקדים בניסיונות לזרוע מחלוקות פנימיות בתוך ארה"ב ולחתור תחת השפעתה הגלובלית. אך נראה כי ממשל טראמפ לא מעוניין ליישם את מפת הדרכים של אובמה: הנסיונות להגיב לפעולות הרוסיות נתקלו במכשולים בירוקרטיים, והתווספה לכך העובדה שרבים בבית הלבן של טראמפ מגמדים את ההשפעות של התערבות רוסיה בבחירות, וטוענים שמדובר בנסיון לחתור תחת הנשיא ולערער על הלגיטימציה של בחירתו.

בינואר השנה פרסמה קהילת המודיעין האמריקאית דיווח על ה"פייק ניוז" הרוסי, ולפיו פוטין אכן השתמש במדיה החברתית להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב הסוכנות התייחסה בעיקר לתכנים שקריים שהופצו בערוץ החדשות RT , שנמצא בבעלות ממשלת רוסיה ומשדר בכל העולם. לפי הדיווח, הקמפיינים העולמיים לשינוי דעת הקהל של רוסיה החלו עוד כשפוטין עלה לשלטון, כדי לפצות על כוחה הצבאי המצומצם של רוסיה ביחס לארה"ב. אלה היו אמצעים זולים, קלים ליישום ורבי השפעה.

ב-2012, לדוגמה, חשבון טוויטר של שגריר אמריקאי הוצף באיומים שמקורם בפרופילים שיזמה ממשלת רוסיה. ב-2014, כשהרוסים סיפחו את חצי האי קרים, הם יצרו פרופילים מזויפים כדי להפיץ דיסאינפורמציה ברשתות החברתיות כחלק מהקמפיין הצבאי. בכירים בענף המודיעין של הצבא הרוסי התרברבו בכך שיצרו פרופיל מזויף, ושלחו דרכו איומי רצח ל-14 פוליטיקאים אוקראיניים, ושהפרופילים המזויפים שלהם קיבלו 200 אלף צפיות ביום לאחר חמישה ימים בלבד.

בעבר ארה"ב בחנה רעיונות כמו ליצור ערוצים דוברי רוסית כדי לספק נרטיב נגדי ל- RT, להשתמש בנשק סייבר כדי לפגוע בפעילות הסייבר הרוסית, וליצור אתרים ופרופילים מזויפים משלה כדי להדוף את הטרולים הרוסיים. הרעיונות השונים נתקלו בהתנגדויות מסיבות של בירוקרטיה, חוקיות, פרקטיות ועלות. גם המאמצים שנעשו, כמו הקמת צוות קטן שצייץ בטוויטר הודעות מטעם ארה"ב בנושא אוקראינה, היה קטן ממדים בהרבה בהשוואה לכח האדם שרוסיה הפעילה.