סוכני הביטוח לסלינגר: עצרי התערבותך בסוגיית עמלות הסוכנים

בעקבות חשיפת "גלובס" בדבר חשש רשות שוק ההון ממכירה מוגזמת של ביטוחי מנהלים, כותב נשיא לשכת סוכני הביטוח: "רק חברות הביטוח ירוויחו מכך"

דורית סלינגר / צילום: מסך
דורית סלינגר / צילום: מסך

בעקבות חשיפת "גלובס" מאתמול בדבר החשש הרב ברשות שוק ההון ממכירות מוגזמות מדי של ביטוחי מנהלים, והחשיבה לשנות את מבנה העמלות לסוכני הביטוח בתחום זה, פנה היום (ג') נשיא לשכת סוכני הביטוח החדש, ליאור רוזנפלד, לממונה, דורית סלינגר, בקריאה "לעצור כל פעילות בנושא עד פגישתנו הקרובה, שהרי עמדתנו הינה התנגדות נחרצת".

במכתב ששלח היום רוזנפלד לפיקוח על הביטוח כתב, כי "הופתעתי לקרוא בעיתון 'גלובס' כי הינך שוקלת התערבות בעמלות הסוכנים הנוגעת לביטוחי המנהלים וכן השוואתם לקרנות הפנסיה... הודעה שכזאת, באופן חד-צדדי מבלי להתייעץ עמנו ולשמוע את דעתנו המקצועית, סותרת את הצהרתך (בדבר אמירתה בכנס על כך שהיא מצפה לעבודה ושיתוף פעולה עם הנהגת הלשכה החדשה, ר"ש), ואני בהחלט מצפה לפגישה בינינו שתתואם לימים הקרובים ובה נדון בין היתר בנושא זה".

אתמול נחשף ב"גלובס" כי החשש של הרשות נובע מכך שבשנים האחרונות חלה קפיצה אדירה במכירות ביטוחי מנהלים ללקוחות חדשים, בעקבות מה שנראה כנהירה של סוכנים לתחום זה. חברות הביטוח משלמות לסוכנים עמלות גבוהות בהרבה מאלה המשולמות בקרנות הפנסיה החדשות, וייתכן, כך חוששים בקרב הרגולציה, שזה מעוות את מארג האינטרסים של הסוכנים ביחס לרצוי. אחד הפתרונות המרכזיים הנשקלים ברשות שוק ההון הוא השוואת העמלות המותרות לגבייה בין הפנסיה לביטוחי המנהלים. בהמשך לחשיפה מאתמול, נציין כי ככל הנראה הרשות בוחנת גם את "עמלות ההיקף", והאם יש לשנותן.

"הטלת דופי"

נשיא לשכת סוכני ביטוח כותב היום כי "סוכני הביטוח נוהגים ביושר ובמקצוענות בבואם להמליץ למבוטח על מוצר פנסיוני וכל שיקול זר אחר הינו מהם והלאה", תוך שהוא טוען כי "מהלך שכזה הינו הטלת דופי ביושרה של ציבור שלם, פגיעה בחופש העיסוק וכן התערבות בוטה ביחסי יצרן/סוכן, יחסים מסחריים ועסקיים היוצרים שוק פנסיוני מגוון ומקצועי הרואה לנגד עיניו רק את טובת הלקוח", כשלטענתו רק היצרנים - חברות הביטוח - ייהנו מהמהלך. עוד הוסיף רוזנפלד ש"אין עוררין שהכיסויים הביטוחיים בחברות הביטוח טובים יותר בביטוחים מסוימים מהכיסויים הקיימים בקרנות הפנסיה".

לדברי גורמים בשוק, זה זמן שמורגשת מכירה מוגברת של ביטוחי מנהלים, גם לעובדים שעל פניו עדיף היה להם לחסוך בקרן פנסיה. זאת, על פי חשש הרשות, מאחר שיש פער בעמלות לסוכנים בין הפנסיה לבין ביטוחי המנהלים, שנובע מכך שלחברות הביטוח יש יותר "בשר" בביטוחי המנהלים כתוצאה מכך שמחירי הכיסויים הביטוחיים בביטוחי מנהלים גבוהים בהרבה וכך גם דמי הניהול.