רשות ני"ע "הוציאה" עוד 20 אלף שקל מעוה"ד לשעבר של תראפיקס

ועדת האכיפה המינהלית הטילה באופן תקדימי עיצום כספי על יועץ משפטי חיצוני לחברה נסחרת ■ העבירה שבגינה הוטל העיצום על עו"ד גל חת היא הכללת פרט מטעה בדיווח

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי
רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך פרסמה אתמול (ב') כי באופן תקדימי הטילה ועדת האכיפה שלה עיצום כספי על יועץ משפטי חיצוני לחברה נסחרת. היועץ הוא עו"ד גל חת, והחברה היא תראפיקס ביוסיינסס, המפתחת מוצרים רפואיים המבוססים על קנאביס רפואי (יצויין כי האירועים התרחשו כאשר החברה נקראה עדיין נסווקס וטרם עסקה בתחום הקנביס. חת עזב מאז את החברה). תראפיקס נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי של כ-64 מיליון שקל, ונסחרת גם בבורסת נאסד"ק.

העבירה שבגינה ניתן העיצום היא הכללת פרט מטעה בדיווח, ואילו בעבירה אחרת, של הטעיית רשות ניירות ערך במכתבים, נמצא חת לא אחראי לעבירה. העיצום הוא בהיקף של 60 אלף שקל.

ההחלטה התקבלה בוועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך, בראשות השופטת בדימוס ברכה אופיר-תום, וחברי המותב, ד"ר מאיר סוקולר וד"ר לאה פסרמן-יוזפוב.

ביוני השנה נחתמו הסדרי אכיפה מינהלית בין רשות ניירות ערך לבין תראפיקס ומנהליה הבכירים, שהודו בעבירות מינהליות של אי-דיווח במועד, הכללת פרט מטעה בדיווח וכן הטעיית הרשות, ושילמו קנסות של 75-150 אלף שקל כל אחד.

הסדר שנחתם באותו זמן עם עו"ד חת, וחייב אותו בעיצום כספי מופחת בסך 40 אלף שקל, נדחה על-ידי הוועדה המינהלית, שמצאה כי סכום העיצום שעורך הדין הסכים ליטול על עצמו נמוך מדי. בהמשך עלה הסכום שהציע חת בהסדר ל-50 אלף שקל, וגם אותו דחתה הוועדה.

חת, ששימש כיועץ משפטי חיצוני של תראפיקס לענייני שוק ההון, היה אחראי בין היתר על ניסוח דוחותיה ומכתביה של החברה לרשות ניירות ערך, והיה גם מורשה חתימה של החברה.

האירוע המדובר קשור בסיום הסכם פיתוח מהותי של תראפיקס מול חברת רמות, חברת מסחור הטכנולוגיות של אוניברסיטת תל-אביב, למוצר לטיפול באלצהיימר. לאחר שתראפיקס לא עמדה באבני-הדרך שנקבעו בהסכם, רמות דרשה לסיים את ההסכם, ושלחה על כך שני מכתבים לתראפיקס. למכתב הראשון תראפיקס ענתה בטענות משלה, אך רמות לא השתכנעה, ושלחה מכתב שני. רק לאחר שנשלח המכתב השני, הודיעה תראפיקס על העניין לציבור.

טענת הרשות היא כי חת כלל בדיווח החברה על ביטול ההסכם התייחסות רק למכתב השני, ולא לראשון, וטשטש את מועד קבלת המכתב, וזאת כדי שהחברה לא תואשם בכך שלא דיווחה על המידע בזמן. בפועל, המכתב הראשון שוגר ב-17 בדצמבר 2013, השני נשלח ב-6 בינואר 2014, ואילו הדיווח לציבור נשלח רק ב-13 בינואר. חת ציין בדיווח כי "הדיווח משקף את התכתבויות הצדדים בנושא", אף שלא הייתה התייחסות למכתב הראשון.

כאשר רשות ניירות ערך התעניינה בהשתלשלות העניינים, ענה לה חת במתן מידע נוסף, אך רק לגבי המכתב השני וללא התייחסות לתאריך. במכתב לרשות נאמר כי את המכתב השני מרמות קיבלה תראפיקס "בהפתעה גמורה". בעלי התפקידים הבכירים ראו את המכתבים והדיווח לפני פרסומם, ואישרו את הנוסח שבו בחר חת.

חת ולשכת עורכי הדין טענו כי יש לפרש את החוק לגבי הכללת פרט מטעה בתשקיף, כך שלא יחול על ציבור עורכי הדין החיצוניים של החברות הציבוריות. מותב הוועדה המינהלית דחה טענות אלה והדגיש בהחלטתו כי ההפרה המינהלית של הכללת פרט מטעה בדיווח ברשלנות חלה על כל גורם שהיה מעורב במישרין בהכנה, בחתימה על או בהגשה של דיווח, זאת ללא קשר למעמדו בחברה במועד שבו בוצעה ההפרה.

המותב פטר את גל חת מאחריות להפרת הטעיית הרשות במכתבים שניסח בשם החברה, מאחר שהפרה זו חלה על-פי נוסחה רק על גורמים מפוקחים, ועורך הדין אינו נמנה עמם.

תראפיקס מפתחת מוצרים תרופתיים מבוססי קנאביס רפואי. מוצריה נמצאים בניסויים ראשונים בבני אדם, לטיפול בטורט ובהפרעות שינה. בעלי המניות הגדולים הם אשר שמואלביץ' ובני יסלזון. היא לא רושמת הכנסות, ובקופתה כ-10 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון השלישי של 2017, לאחר הנפקה בנאסד"ק.