השלד הבורסאי שצופה הכנסות של עד 600 מיליון ש' מקנאביס

טוגדר הודיעה על כוונתה למזג לתוכה פעילות של חברה פרטית בתחום גידול וייצור קנאביס - והמניה זינקה ב-57% ■ בעלי החברה יקבלו 85% מהשלד תמורת העברת הפעילות

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

השלד הבורסאי "טוגדר" הודיע היום (ג') על כוונתו למזג לתוכו פעילות של חברה פרטית, ששמה לא נמסר, בתחום של גידול וייצור קנאביס. מניית טוגדר זינקה בתגובה ב-57% - והיא משקפת לשלד שווי של כ-13 מיליון שקל. מדובר בחברה שנייה בתחום הקנאביס שמגיעה לבורסה בתל אביב בחודשים האחרונים, ובשני המקרים מדובר בעסקה בתיווכו של עו"ד אילן גרזי ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. החברה הקודמת בתחום הייתה מדיוי, שאליה מוזגה חברה קיבוצית, שצפויה לעסוק בגידול קנאביס ברגע שיתקבל הרישיון לכך ממשרד הבריאות.

המיזוג הנוכחי יבוצע כך שבעלי החברה המתמזגת לתוך השלד יקבלו 85% ממניות השלד, תמורת העברת הפעילות. נוסף על כך, המשקיעים בחברה הפרטית יזרימו לחברה הבורסאית הממוזגת 3 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 70 מיליון שקל.

בהודעה של טוגדר  על הפעילות הצפויה מצורף גם צפי הכנסות שאפתני, שעל פיו היא תרשום הכנסות של 50-100 מיליון שקל בשנת הפעילות הראשונה (2019), 150-300 מיליון שקל לשנה השנייה ו-300-600 מיליון שקל לשנת הפעילות השלישית. לעומת זאת, עלות התפעול של הפעילות תעמוד על 10 מיליון שקל בשנה.

התחזיות האופטימיות הללו, עבור החברה שטרם החלה לפעול וטרם רשמה מכירות כלל, מזכירה את התחזיות שפרסמה מדיוי, החברה שמיזג גרזי לתוך השלד גלייקומינדס, אשר פעלה בתחום הנשכנים להפחתת כאב בלידה. המיזוג בוצע ב-2014, מדיוי הייתה מניה תנודתית ומדוברת מאוד בשוק ההון, אולם לאחר שלוש שנים ומעט מאוד הכנסות כבר הפכה בעצמה לשלד, אשר, כאמור, מיזג לתוכו פעילות קנאביס בתיווכו של גרזי לפני מספר חודשים.

ובחזרה לעסקה הנוכחית: לחברה הפרטית העומדת להתמזג לתוך טוגדר ישנם אישורים זמניים (למשך שנה) לגידול ולהפצה של קנאביס רפואי בישראל. כמו כן יש לה זכות שימוש בשני שטחים חקלאיים בהיקף 45 דונם, והיא מקווה לקבל אישור להרחיבם ל-100 דונם. כמו כן בכוונתה להקים מפעל לייצור מוצרים המבוססים על הקנאביס שיגודל (למשל שמן קנאביס, או מוצרי קוסמטיקה מבוססי קנאביס), על פני שטח של 1,000 מ"ר. כל אלה כרגע בגדר תוכניות.

על פי אתר קנאביס.קום, מסמך של משרד הבריאות שהגיע לידי האתר מעריך כי ניתן להפיק 243 אלף גרם קנאביס בשנה בכל דונם שטח, כלומר 24 מיליון גרם. קנאביס רפואי בישראל עולה היום בממוצע 10-15 שקל לגרם לצרכן הסופי, בעוד שבעולם מחיריו מיתרגמים לכ-40-60 שקל לגרם.

אם תאושר ההרחבה ל-100 דונם, תוכל החברה בשיא תפוקתה להפיק קנאביס השווה (במונחי צרכן סופי, ולא הכנסות) כ-360 מיליון שקל בישראל, או 1.4 מיליארד שקל אם תמכור את כולו בעולם.

אלא שכיום יצוא קנאביס אסור. ההערכות הן כי הוא יאושר בעתיד הקרוב, אולם אין בכך ודאות. ישנו גם צד הביקוש. על פי דוח BDO מאוקטובר האחרון, בישראל יש כיום כ-30 אלף מחזיקים ברישיון לצריכת קנאביס רפואי, אשר לא כולם מממשים אותו. בהנחת מימוש שיא וצריכה של 35 גרם בממוצע בחודש, מדובר בשוק של כ-190 מיליון שקל לשנה, הנחלק בין כל המגדלים, ההולכים ומתרבים.

כאמור, החברה מן הסתם מכוונת ליצוא. הכנסת אמורה לאשר בקרוב ייצוא קנאביס מישראל, לאחר שמשרדי האוצר והבריאות המליצו על כך. אולם כרגע היצוא אסור, ואין לדעת מתי יתקבל האישור הסופי. כמו כן, רק מעט מדינות בעולם מתירות היום יבוא של קנאביס (צ'ילה, פרו, אורוגוואי, דנמרק, גרמניה ואיראן. בצ'כיה, ברוסיה ובספרד היבוא אינו חוקי, אך אין הפללה, ולא סביר כי חברה מסחרית תייצא בתנאים כאלה). מגדלים ישראלים רבים מתעניינים בשוק היצוא, לצד יצואנים מקנדה ומהולנד.