ייצור צינורות הפלדה של קבוצת גאון יעבור לנאות חובב

בהעתקת המפעל, שצפויה להתבצע עד סוף 2019, יושקעו כ-200 מיליון שקל

המפעל של קבוצת גאון ליד צריפין / צילום: איל יצהר
המפעל של קבוצת גאון ליד צריפין / צילום: איל יצהר

חברת קבוצת גאון (לשעבר צינורות המזרח התיכון) תעתיק את מפעל ייצור צינורות הפלדה שלה לאזור התעשייה נאות חובב שבנגב. פרויקט העתקת המפעל, שצפוי להימשך עד סוף 2019, יוקם בהשקעה כוללת של כ-200 מיליון שקל, מתוכו תשלם החברה 26 מיליון שקל תמורת רכישת זכויות החכירה בקרקע. ההשקעה תמומן באמצעות הכנסת שותף לחברת נכסים ייעודית שתרכוש את הקרקע ותקים את הנכס בסיוע מימון ממוסדות בנקאיים ופיננסיים, מענקים ממשלתיים ומקורות קיימים.

נכון להיום מייצרת החברה את צינורות הפלדה שלה במפעל הוותיק שבאזור התעשייה ניר צבי הסמוך לצריפין. עם זאת, בפברואר היא השלימה את מכירת הקרקע שעליה פועל המפעל לאיש העסקים ג'ורג' חורש תמורת 386 מיליון שקל (מכירה שהניבה רווח הון מרשים בהיקף של 300 מיליון שקל) ומאז בחנה הנהלת החברה אתרים אפשריים באזורים בעלי עדיפות לאומית לצורך הקמת מפעל חדש. לדברי החברה, החליט אתמול הדירקטוריון שלה לאשר את העברת המפעל לנאות חובב.

לטובת הפרויקט קיבלה קבוצת גאון אישור למענק בסכום כולל של כ-21 מיליון שקל מהרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה של משרד הכלכלה והתעשייה. כמו כן, ייבחן מתן מענק נגב בשיעור של 10% מההיקף ההשקעה המאושר (כ-10 מיליון שקל).

המפעל החדש, שישתרע על כ-180 דונם, ישמש לייצור, אחסון ושינוע של צינורות פלדה המיועדים לשוק התשתיות הזורמות, מים וגז, בארץ ובחו"ל. הפרויקט יכלול, בין היתר, הקמת מערך ייצור צינורות פלדה, מערך ציפויים בפוליאתילן, בטון וצבע, וכן שטחים אחרים הנוגעים להפעלתו ופעילותו של המפעל החדש. המפעל מתוכנן להיות בעל חדשנות גבוהה, יאפשר שדרוג משמעותי של תהליכי הייצור והבקרה ויוקם תוך הסתמכות על מודלים של מפעלים בעלי טכנולוגיות מתקדמות דומים בחו"ל.

יתרון מול היבוא?

לדברי גיא רגב, מנכ"ל קבוצת גאון, מדובר במהלך בעל חשיבות רבה וערכית בקידום התעשייה הישראלית. "עם זאת, כדי שנוכל לצאת לדרך וליישם את התוכנית, שהינה בעלת השלכות נרחבות עבור קבוצתנו, הרי שחשוב להשלים מספר תהליכים, בין היתר, להמשיך ולפעול לביסוס מערכת יחסים ארוכת טווח עם מקורות, מתוקף היותה לקוח מרכזי של מפעל הפלדה וכן לנקוט בפעולות על מנת להבהיר למקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה הרלוונטיים את חשיבות תיקון תקנות העדפת תוצרת הארץ. משיחות עם משרד הכלכלה ומשרדי ממשלה נוספים בעניין תיקון התקנות, למדתי שהם נותנים רוח גבית חזקה למהלך ונחושים לפעול להשלמת התהליך בלוח זמנים קצר".

בכך, מנסה החברה לקבל עדיפות במכרזים של מקורות מתוך ניסיון להילחם ביבוא ממדינות קרובות בעלות כוח אדם זול יותר, כדוגמת טורקיה.

מהקיבוצים לדרום?

עוד ציין המנכ"ל רגב כי "נשקול בחיוב גם העתקת מפעלים או קווי ייצור נוספים מאזור הצפון והמרכז, דוגמת מפעלים לייצור צנרת פלסטיק, למתחם בנאות חובב". תחום צנרת הפלסטיק כולל כיום את מפעל פלסים שבקיבוץ מרחביה ואת מפעל פלגל שבקיבוץ חפציבה.

להערכת החברה, בשנים הראשונות לפעילות המפעל החדש יחול גידול במחזור המכירות שלה בהיקף של 25-35 מיליון שקל בשנה. זאת, בזכות כניסה לתחומים חדשים ושיפור יכולת התחרות, וכן משדרוג במיכון ותהליכי הייצור ומשיפור התפוקות. כמו כן, צופה החברה שיפור ב-EBITDA (רווח תפעולי בנטרול פחת והפחתות) בהיקף של 15-20 מיליון שקל בשנה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2017 סיימה קבוצת גאון עם צמיחה של 16% בהכנסות ל-347 מיליון שקל ועם עלייה של 7% ברווח הגולמי ל-57 מיליון שקל. הרווח הנקי זינק ל-221 מיליון שקל, לעומת 22 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וזאת בזכות הכרה ברווח (נטו) של 216 מיליון שקל ממכירת הקרקע בצריפין לג'ורג' חורש.

קבוצת גאון נסחרת לפי שווי של כ-240 מיליון שקל, ונמצאת בשליטת (67%) גאון אחזקות, שנשלטת בידי קרן ויולה. בחודש האחרון מקיימות גאון אחזקות וקבוצת גאון מגעים למיזוג, במסגרתו תרכוש גאון אחזקות מידי הציבור את מניות המיעוט בקבוצת גאון בעסקת החלפת מניות. העסקה, שתביא למחיקת מניות קבוצת גאון מהמסחר, תפשט את המבנה העסקי של גאון אחזקות, תחזק את ההון עצמי ותאפשר את הגדלת הסחירות במניותיה.

קבוצת גאון

פעילות: ייצור ושיווק צינורות פלדה ופלסטיק, מגופים, מדי מים וברזים לתשתיות מים וגז

מיקום: אזור התעשייה ניר צבי

מנכ"ל: גיא רגב

הכנסות הקבוצה כולה 1-9/2017 :347 מיליון שקל

הכנסות מפעל הפלדה 2017/ 1-9: 125 מיליון שקל

מספר עובדים במפעל הפלדה: 150