מסכמים שנה בביטוח ובהשקעות: הראל וילין לפידות בראש

שתי הקבוצות בעלות שווי השוק הגבוה בענף הביטוח בעבר, מגדל וכלל ביטוח, וכן בתי ההשקעות אי.בי.אי ואנליסט, חוו שנה טובה במניותיהם עם עליות בשיעור דו-ספרתי ■ בדיקת "גלובס"

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

ימים אחדים לפני ששנת 2017 מסתיימת, מתברר כי הייתה זו שנת שיא עבור המניות של כמה מהשחקנים הבולטים והעולים בשוקי הביטוח ובבתי ההשקעות. בדיקת "גלובס" מגלה, כי לאחר ששני בתי השקעות חדשים הצטרפו לבורסה השנה, השנה החולפת היא שנת שיא לקבוצות הביטוח הראל  ו-איי.די.איי ביטוח  (המוכרת כ"ביטוח ישיר") ולבתי ההשקעות ילין לפידות, שהשווי שלו נגזר מהשווי של חברת אטראו  הציבורית, שמחזיקה במחצית ממניותיו, ו-מיטב דש  - שכמעט נמכר השנה לפי שווי של 1.48 מיליארד שקל. גם להפניקס   מדובר ברמת שיא, מאחר שהיא רחוקה אחוזים בודדים בלבד מהשיא שרשמה לפני כעשור, ורק השבוע היא נסחרה לפי שווי של כ-4.8 מיליארד שקל.

מהצד השני, בדיקת "גלובס" מראה גם כי למרות עלייה בשיעור דו-ספרתי בשווי המניות של קבוצות הביטוח מגדל , כלל ביטוח  ומנורה מבטחים, וכן במניות של בתי ההשקעות אי.בי.אי  ו-אנליסט  - גופים אלה נמצאים עדיין הרחק משווי השיא שהם רשמו, חלקם בשנת 2010 וחלקם עוד קודם, בשנת 2007.

מה עשו מניות הביטוח ובתי ההשקעות בשנה החולפת ומי מהן שברה שיא בשווי ב-2017
 מה עשו מניות הביטוח ובתי ההשקעות בשנה החולפת ומי מהן שברה שיא בשווי ב-2017

חילופי מקומות בצמרת הביטוח

בעבר היה ענף הביטוח מזוהה עם שתי חברות הענק ששלטו בו ביד רמה: מגדל וכלל ביטוח - די בדומה למה שקורה בענף הבנקאות עם הפועלים ולאומי. בניגוד לבנקאות, שם מדובר במציאות ארוכת-שנים שלא ממש משתנה, בענף הביטוח מדובר בהיסטוריה. כיום שתי קבוצות הביטוח בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הן הראל, שבשליטת משפחת המבורגר ושבניהול מישל סיבוני, שלה שווי שוק של כ-5.5 מיליארד שקל; והפניקס, שבשליטת קבוצת דלק ובניהול אייל לפידות, ושנסחרת לפי שווי של כ-4.7 מיליארד שקל. עבור שתי החברות הללו מדובר בשנת שיא. מבחינת הראל מדובר בשווי השוק הגבוה ביותר שלה אי פעם, שנרשם רק ביום ראשון האחרון. מבחינת קבוצת הפניקס מדובר בשנה מוצלחת עם שווי שוק בסביבות רמות השיא שלה. מוקדם יותר השבוע נסחרה החברה לפי שווי של 4.8 מיליארד שקל, כך שכיום היא נמצאת ממש בסביבות השווי הגבוה ביותר שלה אי פעם, שנרשם ביוני 2007. בימים אלה מקיימת סיריוס הליך מול הפיקוח על הביטוח בישראל לרכישת השליטה בהפניקס.

אחרי השתיים ניצבות שתי החברות הגדולות ביותר של פעם: מגדל, שבשליטת שלמה אליהו ובניהול בנו עופר (שעל פניו צפוי לעזוב בקרוב את תפקידו כדי לאפשר לאביו לשוב להיות יו"ר הקבוצה, ולהביא מנכ"ל חדש); וכלל ביטוח, שבניהול איזי כהן.

מגדל שווה כיום כ-4 מיליארד שקל. מדובר בשווי שנמוך בכ-54% משווי השיא שרשמה במארס 2010. כלל ביטוח נסחרת לפי שווי נוכחי של 3.6 מיליארד שקל, שנמוך בכ-49% משווי השיא שרשמה לפני יותר מעשור - במאי 2007.

הפערים הללו ממחישים עד כמה שתי הגדולות של פעם איבדו מעוצמתן ביחס למתחרות, עם השינויים הרבים שקרו בענפי הביטוח והפיננסים, כמו גם בשוקי ההון (שמשפיעים ישירות ומהותית על תוצאות חברות הביטוח הגדולות).

יש עוד שתי קבוצות ביטוח גדולות: איי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר". החברה הונפקה בקיץ 2013, ומאז מכירה בעיקר כיוון אחד - עליות. החברה, שבשליטת משפחת שנידמן ושבניהול רביב צולר, רשמה בסוף אוקטובר השנה את שווי השיא שלה, והיא נסחרת כיום לפי שווי מרשים של כ-3.4 מיליארד שקל (היא מציגה את המכפילים הגבוהים ביותר בענף על ההון, על ההכנסות ועל הרווח). לצדה נמצאת מנורה מבטחים, שבשליטת שתי בנותיו של מנחם גורביץ המנוח, ושחברת הביטוח שלה מנוהלת על-ידי יהודה בן אסאייג. מנורה מבטחים נסחרת לפי שווי של כ-2.8 מיליארד שקל - 21% פחות משווי השיא שרשמה במארס 2010.

בתי ההשקעות הציבוריים מתרבים

ב-2017 הצטרפו שני בתי השקעות חדשים לבורסה בתל-אביב: מור השקעות והלמן אלדובי. הראשון רשם מאז שהונפק עלייה של כ-19%, בצל הצלחתו בשוק קרנות הנאמנות, והשני התמזג לתוך החברה הציבורית סוהו נדל"ן. במהלך השנה החולפת רשמו שני בתי השקעות גדולים יותר שווי שיא: ילין לפידות, שבניהול מייסדיו דב ילין ויאיר לפידות, ומיטב דש, שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת, שכבר חתמו על הסכם (שבוטל) למכירת בית ההשקעות לפי שווי של 1.48 מיליארד שקל, כאמור.

נתחיל מילין לפידות הצעיר, שהוקם בעשור הקודם, ושניתן לגזור לו שווי שוק משום שמחצית ממניותיו מוחזקות על-ידי חברת אטראו הציבורית (לשעבר לידר שוקי הון), ומאחר שמניות אלה מהוות כמעט את כל פעילות החברה הציבורית, ובוודאי שאת חלק הארי של שוויה. באוגוסט השנה כבר נגע ילין לפידות בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל (מכפלת השווי שוק של אטראו). כיום הוא נסחר לפי שווי שנמוך בכ-12%.

בית ההשקעות מיטב דש, שבניהול אילן רביב, השיל מאז שרשם את השווי שיא במארס השנה כ-35% מערכו. אז הוא נסחר לפי שווי של כ-1.28 מיליארד שקל, הודות לעסקה שלא הושלמה עם XIO הזרה.

ומה לגבי שני בתי ההשקעות הוותיקים יותר, אי.בי.אי ואנליסט? שני בתי ההשקעות הללו נמצאים בתקופה טובה, ומציגים, כמו מור, ילין לפידות ומיטב דש, שנה חיובית במניות. אבל שני בתי ההשקעות הללו נמצאים הרחק מאחור ביחס לשיא.

אי.בי.אי, שבניהול עדו קוק, מנסה לשחזר את ימי השיא, ומקדם עסקה אסטרטגית עם הלמן אלדובי. בינתיים הוא שווה 31% פחות מהשווי שיא שלו, שעמד על כ-821 מיליון שקל ביולי 2007. אנליסט, שבשליטת שמואל לב ואהוד שילוני, ושבניהול איציק שנידובסקי, מתאושש לאחרונה לאחר שנים קשות. עד כמה הן היו קשות? ביולי 2007 אנליסט נסחר לפי שווי של 827 מיליון שקל - יותר משווי השיא של אי.בי.אי. מאז ועד היום הוא השיל כ-68% מערכו, וגם זאת הודות לעלייה של כ-44% ב-2017.