למרות נטישת הקניונים: בארה"ב נבנים עוד שטחים קמעונאיים

עם זאת, הבנייה נעשית בממדים קטנים יותר ומתמקדת בעיצוב שפונה להולכי רגל

קניות, קניון / צילום: שאטרסטוק
קניות, קניון / צילום: שאטרסטוק

למרות ההיצף בשטח קמעונאי בארה"ב, כמה קבלנים בונים עוד שטחים, אבל לא רק בצורה של קניונים אלא גם לצד בנייני מגורים חדשים ובממדים קטנים יותר. אוכלוסיית היעד היא אמריקאים צעירים ולעתים גם מבוגרים שמחפשים דיור זול יותר בפרברים, ומעדיפים אזורים עם נופך אורבני כולל מסעדות, משרדים וחנויות.

הפרויקטים האלה, שהם במקרים רבים שיתופי-פעולה בין קבלני הבנייה למגורים לקבלן בעל התמחות בשטחי קניות, צצים בכל רחבי ארה"ב, בייחוד בפלורידה, מסצ'וסטס ואריזונה. ההתמקדות היא בעיצוב שפונה להולכי רגל, במקומות שבהם התושבים צריכים ללכת רק מרחקים קצרים לחנות המכולת, לחנויות נוספות ולחדרי כושר.

"השינוי היחיד הגדול ביותר הוא הפנייה להולכי רגל", אמר סטיב פטרסון, מנכ"ל החברה הקבלנית Related Development ממיאמי. קירבה לבתי ספר, תחבורה וחנויות חשובה אפילו לבנייה פרברית, הוא אמר, מאחר שהחיבה לנהיגה כבר יורדת מעט. מוקדם יותר השנה, החברה הזו חנכה פרויקט מעורב כזה בדורל, פלורידה, שכולל שטח קניות ב-250,000 רגל רבועה (23,000 מ"ר) ו-700 יחידות דיור.

בפורט וורת, טקסס, תושבי "דירות RiverVue", קומפלקס השכרה חדש של 375 דירות למשפחות, צריכים ללכת רק דקה אחת לסופר הול פודס בבניין הסמוך. חנויות ומסעדות נוספות מצויות גם הן במרחק כמה דקות הליכה.

"התושבים באים הביתה, נחים קצת ויורדים לחנות במרחק חצי רחוב בלי שיצטרכו להיכנס שוב למכונית", אמר מייק קלוול, מנכ"ל טרנסווסטרן דיבלופמנט, החברה הקבלנית שמנהלת את פרויקט המגורים. "לשטח הקניות יש סיכוי מוגדל לשרוד אם יש לו את האלמנט הזה".

כמה חברות של שטחי קניות מקימות יחידות דיור או משרדים בקניונים שלהן או לצידם או במרכזי קניות בשטח פתוח. בכמה מקרים הן בונות גם על גג חנויות קיימות שעומדות על הרחוב. יחד עם תוספות כמו מרפאות ומלונות, תנועת העוברים ושבים לחנויות והמסעדות מתחזקת. עובדי משרדים ואורחי בתי המלון מחוץ לעיר יכולים לחוש בנוח עם היצע המזון שבסביבתם ועם אופציות הבידור.

קרן ההשקעות פדרל ריאלטי שמתמחה במרכזי קניות ומגורים בטבעת הראשונה של הפרברים סביב אזורים עירוניים במרילנד, קליפורניה ומסצ'וסטס, אומרת שדרושות שנים לבנות מומחיות בבניית פרויקטים כאלה.