תע"א ביטלה השעיית חברי ועד - עובדים נוספים דורשים יחס זהה

5 עובדים, החשודים בפרשת השחיתות בתעשייה האווירית, מבקשים מביה"ד לעבודה להורות להנהלה לבטל גם את השעייתם שלהם ■ בקרוב יגיע לגיל פרישה יו"ר הוועד אהוד נוף, החשוד גם הוא, אולם הוא עשוי יבקש להאריך את העסקתו, ובכך יימנעו בחירות חדשות לוועד

קבוצה של חמישה עובדים בתעשייה האווירית, שמושעים מעבודתם מאז שנעצרו בחשד למעורבות בפרשת "השחיתות העמוקה" שנחקרת ביחידת להב 433 של המשטרה, עתרה בימים האחרונים לבית הדין לעבודה בבקשה שיחייב את התע"א להחזיר אותם לתפקידיהם בחברה.

הנהלת התע"א השעתה את העובדים זמן קצר לאחר שנעצרו לחקירה בחשד למעורבות בשורה של עבירות. בין המושעים גם חבר ועד ותיק בחברה, אלי כהן, שיוחסו לו חשדות לשוחד, גניבה והלבנת הון. ביחד איתם הושעו מכל תפקידיהם בתע"א עוד חמישה חברים בוועד העובדים, בהם גם יו"ר הוועד, אהוד נוף.

בסמוך לערב ראש השנה האחרון, חשף "גלובס" כי מנכ"ל התע"א יוסי וייס פעל לבטל את השעייתם של נוף ושל רוב חברי הוועד שהסתבכו בחקירת המשטרה, והתיר את חזרתם לתפקידיהם בחברה. בתמורה לביטול ההשעיה, ועד העובדים בתע"א הסיר את סכסוך העבודה שעליו הכריז בעקבות השעיית חברי הוועד החשודים - בטענה כי יש במהלך זה כדי לפגוע בעבודה המאורגנת בחברה.

בעתירה שהגישו בימים האחרונים עובדים נוספים בחברה שעדיין מושעים מעבודתם בשל התמשכות חקירת המשטרה בנושא, ובהם גם חבר הוועד כהן, הם מבקשים להורות להנהלת התע"א לבטל את השעייתם. זאת בדיוק כפי שהיא ביטלה את השעייתם של חברי הוועד במסגרת מה שכונה "דיל" שנתפר בינם לבין הנהלת החברה.

בתע"א אמרו, כי "התובעים הושעו מהעבודה לתקופה בלתי קצובה, בהתאם להסכם הקיבוצי ובין השאר, בהסתמך על החשדות החמורים שמיוחסים להם. לפנים משורת הדין, החברה נאותה להקל בתנאי השכר המופחתים של עובדים אלה בתקופת החקירה, וזאת בהתחשב בנסיבותיהם המיוחדות. יתר הנושאים שהועלו בידי התובעים ידונו בבית הדין בהמשך ההליכים".

חקירת פרשת "השחיתות העמוקה" בתע"א עברה לשלב הגלוי שלה בחודש מארס השנה, בגל מעצרים גדול שהרעיד את החברה: במסגרת החקירה נעצרו דמויות בכירות בחברה, בהן חבר הדירקטוריון לשעבר, האלוף (במיל') אמאל אסעד, יו"ר ועד העובדים, אהוד נוף, וחבר הוועד, יאיר כץ, בנו של שר העבודה והרווחה חיים כץ, שלפני שהתמנה לתפקיד שר בממשלה שימש במשך שנים ארוכות בתפקיד יו"ר הוועד בחברה. בשונה מרוב העצורים בפרשה, אסעד חשוד בעבירות של שוחד בתמורה לקידום ענייניה של חברה שהתקשרה עם התע"א. לעובדים החשודים מייחסים במשטרה חשדות כבדים לעבירות של סחיטה באיומים, תוך ניסיון לאלץ עובדים בחברה להצביע לליכוד, ועל ניהול מפקדים לא חוקיים למפלגה בקרב העובדים.

במסגרת "תיק 630" - כך מכנים בלהב 433 את חקירת השחיתות בתע"א - נגבו עד כה עדויות ממאות עובדים ובעלי תפקידים בדרגים שונים, גם בכירים.

הפלונטר עם היו"ר החשוד נוף

בעוד החקירה נמשכת, ורבים מבין החשודים נתונים לאי ודאות זה תקופה ארוכה, בחודשים הקרובים יגיע יו"ר הוועד נוף לגיל פרישה כשימלאו לו 67, וזאת אחרי 34 שנות עבודה בחברה, בעיקר בחטיבה האזרחית שלה.

נוף מכהן במקביל גם בתפקיד יו"ר לשכת המהנדסים. הוא מכהן כיו"ר הוועד מאז 2015 ונחשב למקורבו של היו"ר לשעבר, שר העבודה והרווחה כץ. בעבר הועלו הערכות שלפיהן מינויו של נוף לתפקיד נועד לשמור את התפקיד לזמן שבו יירש אותו בנו של היו"ר הוותיק לשעבר, יאיר כץ. אלא שבשלב זה יאיר כץ נראה רחוק מרחק שנות אור מתפקיד היו"ר של התע"א, שכן הוא נמנה עם החשודים הבולטים בתיק 630.

הגעתו הצפויה של נוף לפרישה מעוררת עניין מיוחד בתעשייה האווירית, שכן לא ברור אם הוא יפרוש כלל משורות החברה: גורמים שמצויים בנושא העריכו שהוא יבקש, או שהוא יתבקש בידי הנהלת החברה, לבקש את המשך העסקתו גם אחרי גיל פרישה, וכך הוא ימשיך לכהן בתפקיד יו"ר הוועד.

גורמים המכירים את הנושא אומרים כי בכל מקרה התעשייה האווירית עשויה למצוא את עצמה בקרוב לפני פלונטר: הדבר האחרון שהחברה תצטרך במהלך החודשים הקרובים הוא תסיסה או כאוס בקרב העובדים, עם יציאה לבחירות לוועד - מה שייתכן שיקרה אם אכן נוף יפרוש.

בחודשים האחרונים מערכת יחסי העבודה בין הנהלת התע"א לוועד השתפרה משמעותית, הרבה בזכות התערבות נמרצת מצד היו"ר של החברה, הראל לוקר, שפעל לשיקום האמון בין הצדדים. יציאה לבחירות לוועד של חברה שמעסיקה כ-16 אלף עובדים, בימים שבהם התע"א מובילה תהליכי הבראה כמו איחוד הפעילויות האזרחיות שלה לשם התייעלות, עלולה לעכב את המהלכים ואף להצית אש במרקם היחסים העדין ממילא בין העובדים לבין ההנהלה.

מצד שני, במקרה שנוף יבקש מהנהלת תע"א להאריך את תקופת העסקתו מעבר לגיל הפרישה, החברה עשויה למצוא את עצמה במקום בעייתי אחר, בזירת הנראות הציבורית: במצב כזה החברה תידרש להסביר כיצד היא מאריכה את תקופת כהונתו של עובד שעדיין חשוד בעבירות כמו סחיטה באיומים, ובחשדות שבגינם היא הושעה במהלך השנה האחרונה עד שההנהלה החליטה להחזירו לעבודה "לפנים משורת הדין".

בתוך כך, גם מנכ"ל החברה, יוסי וייס, צפוי להגיע באמצע השנה הקרוב לגיל פרישה, והיו"ר לוקר יידרש להכריע אם להאריך את כהונתו או לפתוח בתהליך של איתור מנכ"ל חדש.

נוף מסרב להגיב על הדברים, אך ככל שידוע הוא לא הגיש עד כה בקשה כזאת להנהלת התע"א. בשיחות עם גורם מקורב הוא לא פסל אפשרות שיעשה זאת בעתיד הקרוב.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "לא הוגשה בקשה בנושא זה. אם וכאשר תוגש - היא תיבחן בהליך המקובל".