סיטיגרופ המליצה על "קנייה" כאשר היא התכוונה ל-"מכירה"

החברה נקנסה ב-11.5 מיליון דולר ע"י הרגולטור האמריקאי על הצגת המלצות שגויות וניהול תיקים לפיהן ■ הנתונים השגויים היו תוצאה של תקלה במחשבי החברה

סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס
סיטיגרופ / צילום: קריס הלגרן, רויטרס

רשות הפיקוח על התעשייה הפיננסית האמריקאית (FINRA) קנסה אמש (ה') את סיטיגרופ על כך שהחברה הציגה במשך כ-5 שנים המלצות לא מדויקות לגבי ניירות שונים, כך עולה מהודעה לעיתונות של FINRA.

לפי ההודעה, המידע השגוי התפרסם מ-2011 ועד 2015. באותה התקופה החברה מסרה ללקוחותיה המלצות קנייה או מכירה מוטעות על כ-1,800 ניירות ערך שונים המהווים למעלה מ-38% מהמניות שהחברה מנתחת. השגיאות היו בעיקרן פרי של בעיות אלקטרוניות במחשבי החברה.

השגיאות באו לידי ביטוי בשתי דרכים עיקריות: לעתים החברה נתנה המלצת "קנייה" כשבפועל היא התכוונה לתת המלצת "מכירה" ולעתים החברה נתנה המלצה על חברות שהיא בכלל לא סיקרה. 

משום שמקור השגיאות היה במחשבים של סיטיגרופ ולא הדוחות או ניתוחי האנליסטים, לחברה הייתה היכולת להבין שיש שגיאות בהמלצות הקנייה שלה. כמו כן, למנהלי ההשקעות ולברוקרים הייתה הגישה לדוחות המקוריים והתקינים של החברה, אך אלה ביצעו במקרים רבים את ההשקעות על-פי ההמלצות הממוחשבות ולא על פי הדוחות.

שגיאות אלה מהותיות עבור ניהול תיקי השקעות. הבעיה המובנת מאליה שעשויה להיווצר היא שכאשר מנהל התיק פועל על-פי המלצת "קנייה", למרות שבפועל ההמלצה היא "מכירה", במקרה שהאנליזה טובה - המשקיע עשוי להפסיד על כך. אך יתר על כן, בחלק מהתיקים המנוהלים בבנקים יש איסור על רכישת ניירות עם המלצת "מכירה". בשל השגיאות, גם ניירות מסוג זה הגיעו לתיקים האלה. 

אמנם לא התפרסמו הנתונים, אך במקרה שבעתיד נדע אם וכמה כסף הפסידו לקוחות הבנק משגיאות אלה - נוכל לדעת כמה יעילות וטובות המלצות הבנקים לניירות הערך.