לאחר כישלון הצעת הרכש: ביוקנסל על פרשת דרכים

ההתלבטות של בעלי השליטה: האם לבצע ניסיון נוסף למחיקתה מת"א כדי לבצע השקעה פרטית ולהביאה לנאסד"ק - או לגייס בבורסה המקומית

עופר גונן / צילום: ערן לביא
עופר גונן / צילום: ערן לביא

ניסיון שני של כלל ביוטכנו  ובעלות מניות נוספות בחברת התרופות לסרטן ביוקנסל , לבצע הצעת רכש מלאה למניות הציבור בביוקנסל, הסתיים בשבוע שעבר ללא הצלחה. בעלות מניות הרוב, כת"ב (44%), קרן פלסייד (19.4%) וקרן אדג'ווטר (20%), ביקשו לרכוש את החזקות הציבור (16.6%) במחיר של 1.7 שקל למניה.

מחיר זה, שכאמור לא הספיק, גבוה ב-91% מהמחיר בו נסחרה המניה בסוף אוקטובר, המועד בו מסרה ביוקנסל לראשונה כי בכוונת בעלי המניות הגדולים להגיש הצעת רכש למחיקתה מהמסחר. הוא גם גבוה ב-15% מהמחיר שבו הוצעה לחברה עוד קודם לכן השקעה פרטית שהיא תוכל לקבל רק אם תימחק מן המסחר בת"א. שווי השוק הנוכחי של ביוקנסל בת"א עומד היום על 156 מיליון שקל.

כעת מעניין יהיה לראות האם בעלי החברה יוסיפו לנסות ולמחוק אותה מהמסחר כדי לבצע בה השקעה פרטית ולהביאה לנאסד"ק כפי שתכננו, או שינצלו את עליית המחיר והעניין שנוצר סביב החברה כדי לבצע גיוס בתל-אביב, להגדיל את החזקות הציבור כאן, תוך ויתור, לפחות בינתיים, על ההשקעה הפרטית המותנית במחיקת החברה מן המסחר.

דרוש הון לניסויים המתקדמים

ביוקנסל מעוניינת להיכנס לניסוי שלב III (ובמקביל או לאחר מכן, עוד ניסוי שלב III מאשש) בתרופה לסרטן שלפוחית השתן, שוק אותו היא מעריכה ב-500 מיליון דולר. מתחילת 2016 מנהל את החברה ד"ר פרנק הלוסקה, לשעבר הסמנכ"ל הרפואי של חברת Ariad.

בקופת החברה אין די הון לממן את הניסויים ולכן היא תצטרך למצוא מקור מימון, אם בהשקעה פרטית ואם על-ידי הנפקה בנאסד"ק. כת"ב כוללת בשנה האחרונה את ביוקנסל ברשימת חברות הפורטפוליו שהיא מעוניינת להנפיק. שוק ההון בתל-אביב לבדו, כנראה לא יוכל להוות מקום להון הנדרש לבצע את הניסויים הללו.