כך תכנן סיידוף לרכוש את בזק - דרך חברה מאיי הבתולה

נתי סיידוף תכנן לממש את ההשתלטות על יורוקום דרך חברה מאיי הבתולה הרשומה ע"ש אחיו, אך קבלת שליטה בחברת תקשורת מותנית בבעלות ישראלית ■ הערכות: סיידוף יידרש לגייס שותף ישראלי

איי הבתולה / צילום: שאטרסטוק
איי הבתולה / צילום: שאטרסטוק

קבוצת סיידוף תכננה לממש את עסקת ההשתלטות על יורוקום דרך חברת "Shayma Investmets" מאיי הבתולה - כך נודע ל"גלובס". החברה רשומה על שם עופר סיידוף, אחיו של נתי סיידוף, וככל הנראה המימון לעסקה יגיע ממנה. עם זאת, עדיין לא ברור האם הבנקים והמוסדות הרגולטוריים יסכימו לכך, וייתכן שהם ירצו שהקבוצה תקים חברה ישראלית לצורך העסקה.

לדברי גורמים שמכירים את הקבוצה, עופר סיידוף מתגורר שנים רבות בתאילנד ולרוב אינו עובד לפרנסתו. הוא היורש של מספר דירות בפרויקט "בתי סיידוף" בירושלים, ועד לאחרונה מכריו ידעו לספר שהוא אינו נשוי ושאין לו ילדים.

מקורבים לקבוצת סיידוף מספרים שהקשר לקבוצת יורוקום ולבעלי השליטה בוצע דרך חברת SGS (Sleep Group Solutions), שאחד השותפים בה הוא רני בן-דוד, ישראלי לשעבר שחי בארה"ב ומקורב למשפחת אלוביץ'.

בן-דוד הוא גם שותפו של תמיר כהן, מנהל עסקיו של נתי סיידוף, שגם הוא מחלק את זמנו בין ארה"ב לישראל. ככל הידוע, כהן גם מכיר את משפחת אלוביץ' על בסיס היכרות חברתית עם ילדיו. נציין, שאם קבוצת סיידוף אכן תשלים את העסקה, כהן מיועד להיות הדמות הדומיננטית בבזק.

בקבוצת סיידוף טוענים מנגד שהקשר בוצע דרך דיסקונט קפיטל ושלבן-דוד אין חלק בעסקה. בכל מקרה, נראה שאלוביץ' הוא זה שהביא את סיידוף לעסקה ולא הבנקים.

נזכיר, כי ליורוקום תקשורת חוב של כ-1.5 מיליארד שקל (כולל חוב של החברות-בנות והחוב של יורוקום נדל"ן).

החוק מחייב גורם ישראלי בקבוצת השליטה

נציין, כי הסבירות שקבוצת שסיידוף תבצע את העסקה באופן בלעדי הוא נמוך, וככל הנראה החברה תהיה חייבת לצרף שותף ישראלי, זאת למרות שסיידוף הוא ישראלי לשעבר. נציין, כי כדי לקבל רישיון ממשרד התקשורת שאמור לאשר את העברת הבעלות כפי שמחייב החוק, חייב להיות גורם ישראלי בקבוצת השליטה שמרבית פעילותו מישראל.

הדבר מזכיר את מה שקרה בעת הפרטת בזק, כשקבוצת אייפקס-סבן נאלצה לצרף את איש העסקים מורי ארקין כבעל מניות בקבוצת הרכישה. ארקין לא היה דומיננטי בפעילות של בזק ועבורו זו הייתה החזקה פיננסית בלבד, אך מבחינת המשקיעים הוא היה הגורם הישראלי שבזכותו ניתן היה להעביר את הרישיון של בזק לקבוצת השליטה החדשה.

ישנה רגישות גדולה מאוד לבעלי המניות של חברות תקשורת בישראל והם עוברים בדיקה קפדנית של שירותי הביטחון.

גם פטריק דרהי עבר בדיקה כזו כשרכש את השליטה בחברת הוט, וחלק מ"הכשרתו" כישראלי עברה דרך רכישת דירה בארץ ושהות מקומית. כך שעל אחת כמה וכמה כשמדובר בבזק שמספקת את תשתית התקשורת העיקרית לכל מערך הביטחון במדינה.

בין הגופים הנוספים שגילו עניין בקבוצת יורוקום ניתן למנות גם את איש העסקים חזי בצלאל. בצלאל מחזיק בחברת אקספון 018 והוא מחפש בכל דרך להיכנס לשוק המקומי.

ככל הידוע, הצדדים נפגשו ובצלאל אף ערך בדיקות לגיוס הכסף מול בנקים בחו"ל. עם זאת, הסבירות שעסקה איתו תצא אל הפועל נמוכה, בעיקר משום שבצלאל מגלה עניין כמעט בכל עסקה בשוק התקשורת והניסיון מלמד שלרוב זה מסתכם בכך.