חוק חדש בגרמניה: רשתות חברתיות יסירו פייק ניוז תוך 24 שעות

אתרים שלא יסירו פוסטים "לא חוקיים בבירור" עשויים לעמוד בפני קנס של עד 50 מיליון יורו

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

גרמניה מתחילה לאכוף חוק שדורש מרשתות חברתיות להסיר דברי שנאה והסתה, דיבה, דיווחים שקריים ("פייק ניוז") וחומרים לא חוקיים תוך 24 שעות מרגע שדווח להם על הפוסטים. אתרים שלא יסירו פוסטים "לא חוקיים בבירור" עשויים לעמוד בפני קנס של עד 50 מיליון יורו - כך דווח ב-BBC.

החוק תקף לגבי רשתות חברתיות עם יותר מ-2 מיליון חברים וב"מקרים מורכבים" יינתן להן שבוע לפעול. פייסבוק, טוויטר ויוטיוב יעמדו במרכז החוק, אבל סביר שהוא ייושם גם על רדיט, טאמבלר, הרשת החברתית הרוסית VK, Vimeo ופליקר.

החוק הגרמני החדש הוא הדוגמה הקיצונית ביותר עד כה לניסיונות של מדינות ורגולטורים לרסן את הרשתות החברתיות. הוא עורר מחלוקת בגרמניה, כאשר מפלגות אופוזיציה ואיגודים של תעשיית הטכנולוגיה טענו שהוא עלול לפגוע בחופש הביטוי, להביא לצנזורה לא מכוונת ואף להפר את החוקה הגרמנית, אך משרד המשפטים טוען שהטענות אינן נכונות, מכיוון שאין באפשרותו למחוק או לחסום תכנים בעצמו.

הבית התחתון בפרלמנט הגרמני העביר את החוק בסוף יוני 2017 והוא נכנס לתוקף בתחילת אוקטובר, אך לרשתות החברתיות ניתנה תקופת התארגנות עד סוף 2017. בנוסף לכך שהחוק מכריח את הרשתות לפעול במהירות, הוא דורש מהן להציב מערך ניהול תלונות יעיל ושקוף שיאפשר למשתמשים לדווח על פוסטים באופן פשוט ומהיר. באתר משרד המשפטים הגרמני יהיו טפסים שבאמצעותם יוכלו אזרחים לדווח על תכנים שמפרים את תקנות החוק או שלא הוסרו או נחסמו בזמן הקצוב. על פי דיווחים, פייסבוק גייסה מאות עובדים בגרמניה כדי להתמודד עם הדיווחים על תוכן פוגעני ולפקח בצורה טובה יותר על הפוסטים שעולים לאתר.

בחודש שעבר הפיצה פייסבוק שלטי חוצות ברחבי גרמניה, ובהם נראים אנשים שמביעים דאגות לגבי הרשת החברתית בצירוף הסברים איך להשתמש בה בצורה טובה יותר. הקמפיין, שהתחיל ב-2016, הושק מחדש ביולי והופץ באינטנסיביות מוגברת בידי החברה בשבועות שלקראת אכיפת החוק, עם מודעות שפורסמו גם בעיתונים ומגזינים מובילים, בטלוויזיה ובפייסבוק עצמה.

הגרמנים משתמשים ברשתות חברתיות מעט יחסית - 41% מהגרמנים פעילים בפייסבוק לעומת 66% מהאמריקאים, 64% מהבריטים ו-56% מהצרפתים. ב-BBC דווח עוד כי בגרמניה מודאגים מהעלייה בהפצת שנאה מאז הגעתם של יותר ממיליון מבקשי מקלט למדינה בשנים האחרונות: עברה האפל של גרמניה, והעובדה שקבוצות קיצוניות עדיין פועלות בה, כמובן מעוררים את החששות האלה ביתר שאת. גרמניה גם נחשבת למדינה האירופית שבה ההקפדה על פרטיות ברשת היא הרבה ביותר.