השנה שלאחר השנה הטובה ביותר בהיסטוריית השווקים | דעה

חיובית ומשעממת ללא תקדים - כזאת הייתה שנת 2017 בבורסות העולם ■ השנה, תצפו למשהו אחר לגמרי

פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מעולם לא הייתה שנה טובה יותר מ-2017 - עבור הבורסות בעולם. להלן מספר נתונים, השופכים תוכן להצהרה הבומבסטית הזאת:

מדד כלל-עולמי חשוב, ה-MSCI All Country World Index, רשם בפעם הראשונה "שנה מושלמת", בה המדד עלה בכל 12 חודשי השנה. ב-30 השנים האחרונות - בהן חווה העולם כמה וכמה משברים - לא הייתה שנה בה הצליח מדד זה לעלות ביותר מ-9 חודשים.

גם מדד ה-S&P500 האמריקאי רשם "שנה מושלמת" בפעם הראשונה בהיסטוריה שלו - וסיים בסוף השבוע שעבר 14 חודשים רצופים של עליות חודשיות.

זווית אחרת של אותה תופעה: אם נסכם את כל ימי המסחר במהלך 2017 בהם רשם מדד הדאו ג'ונס ירידה, נקבל ירידה מצטברת של 27.36%. ב-103 השנים מאז 1915, הירידה המצטברת (של כל ימי המסחר בהם נרשמה ירידה) הממוצעת הייתה כ-90%. הירידה המצטברת הקטנה ביותר (עד אשתקד) נרשמה ב-1965,של 31.45%.

רמת התנודתיות ב-2017 הייתה הנמוכה ביותר שנמדדה אי-פעם. מדד ה-VIX, המשקף את רמת התנודתיות, רשם רמה ממוצעת של 11.10 ב-2017. כך הלאה, וכך הלאה. עוד ועוד נתונים וסיכומי נתונים המצביעים ביחד על עובדה אחת: מעולם לא הייתה שנה בורסאית כמו 2017. אבל מה עלינו להסיק מכל זה?

אי אפשר לקבוע כי כשם שמעולם לה היתה שנה כזאת, כך לעולם לא תחזור שנה כזאת. אולי זה יקרה מתישהו. אבל כן ניתן לקבוע שהסבירות שגם 2018 תהיה שנה טובה - אפילו "שנה טובה" ברמה ממוצעת, לא ברמה היסטורית - היא נמוכה מאוד.

כן אפשר לקבוע - מפני שכמות גדולה של מחקר מעידה על כך - שלאחר תקופה של תנודתיות נמוכה באופן חריג מגיעה תקופה של תנודתיות גבוהה בצורה חריגה.

כן אפשר לקבוע שלאחר תקופת שיא של העדר ירידה יומית של 1% ב-S&P ושל ירידה מצטברת של 5%, יש לצפות לתיקון בשוק, כלומר לתקופה ממושכת של ימים ושבועות בהם המדד הזה ואחרים ירשמו ירידות.

כן אפשר לקבוע שלאור נתונים המראים כי שיעור הנזילות של משקיעים פרטיים היא נמוכה מאוד באופן היסטורי - כלומר לאור ההוכחות שהציבור 'עמוק בפנים' - יש לצפות לירידות חדות. זאת מפני שכאשר יתרחש אותו תיקון שכה מתבקש, תהיה בהלה גדולה אצל המשקיעים הקטנים בעלי 'הידיים החלשות' ובריחה המונית שתגרום לירידה משמעותית (סוף-סוף).

אבל באותה מידה, אפשר לקבוע גם כי כאשר יתרחש התיקון שיגרום לבהלה שיביא לירידה חדה - או אז יישמעו קולות הרגעה מכל עבר, כלומר מכל הבנקים להשקעות וחברות הברוקרים ומנהלי הכספים הגדולים. המסר שיישמע אז יהיה פשוט, בסגנון "BTFD" (תרגום נקי: זו הזדמנות גדולה לקנות).

ואז, ככל הנראה במהלך 2018 ואולי אפילו בחלקו הראשון, יהיה המבחן הגדול של שוק השוורים הזה, שעומד לחגוג יום הולדת בתשיעי במרס - אם יחזיק מעמד עד אז. האם אחרי התיקון החד הצפוי, יתאושש השוק שוב ויעלה בהמשך לשיאים חדשים - כפי שעשה ב-2011 וב-2015? או שמא נגמר לו האוויר - מפני שהפדרל ריזרב כבר אינו מפמפם אלא מושך נזילות ממנו, ו/או מסיבות אחרות? או אולי יקרה החמור מכל, כאשר ניסיון חילוץ מחודש מטעם הפד ובנקים מרכזיים אחרים לא יצליח לאושש את הבורסות העולמיות, ואז ייפתח משבר אימון והקריסה הגדלה תתחיל.

מה שבטוח הוא זה: 2017 הייתה שנה טובה מאוד לבורסות, וגם שנה משעממת ביותר בבורסות. 2018, תיגמר איך שתיגמר, תהיה שונה לחלוטין.

■ הכותב הוא יועץ כלכלי עצמאי