נדחתה בקשת הוט להצטרף לדיון על עבודת קבלני המשנה

(עדכון) היום אמורים להיפגש מנכ"לי חברות התקשורת עם מנכ"ל משרד התקשורת ועם יו"ר ההסתדרות במטרה להגיע לסיכום בדבר הפעלת קבלני משנה שלהן לפריסת סיבים ברשת בזק

בית הדין דחה את בקשת חברת הוט להצטרף לדיון סביב המשך עבודתם של קבלני המשנה מטעם פרטנר וסלקום ברשת בזק, וזאת במסגרת ההליך בבית הדין הארצי לעבודה ששלח את הצדדים לנסות ולהגיע לפשרה. היום (ג') אמורה להתקיים פגישה אצל יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בהשתתפות מנכ"לי החברות פרטנר, סלקום, בזק, וכן מנכ"ל משרד התקשורת.

בפגישה ינסו הצדדים למצוא פשרה שלפיה עובדי בזק ימשיכו לבצע עבודות ברשת באופן בלעדי, ולא תותר עבודה מצד קבלני משנה של פרטנר וסלקום. ניסנקורן ככל הנראה מתכוון להבטיח לחברות שבזק תתחייב לבצע את העבודות ללא עיכובים ותחת לוחות זמנים ותנאים קפדניים, שהוא עצמו יהיה מחויב להם. ניסנקורן מתנגד להעסקת עובד קבלן באופן עקרוני אמנם, אך מצד שני הוא גם מחויב לעובדי בזק, שבינם לבינו ישנה ברית הדוקה. הקשר הזה הוא לצנינים בעיני סלקום, פרטנר והוט, אך כאמור יו"ר ההסתדרות ינסה להרגיע שהעבודות ברשת בזק להנחת סיבים אופטיים עבורם יתבצעו ללא דופי, ובתמורה הם יירדו מהדרישה להפעלת עובדי קבלן.

החברות מצידן חוששות מפני האפשרות שעובדי בזק יקבלו את הבלעדיות אבל מהר מאוד העניינים יחזרו לסורם, והם ימשיכו להשתמש בכוחם על מנת לעכב ולסכל את המאמצים של פרטנר וסלקום לפרוס תשתיות עצמאיות דרך התקנים של בזק.

הוט מסתמכת על ההחלטה שעברה בראשית 2017 במסגרת חוק ההסדרים, שבו נקבע שהוט תוכל להשתמש בתשתיות בזק בדומה לפרטנר וסלקום, וזאת לאחר שתעוכב 9 חודשים. תקופה זו עברה והחברה פנתה לבזק וביקשה לאחרונה שתתיר לה להשחיל סיבים ברשת שלה.

אלא שבזק התנגדה ואמרה שהיא לא תאפשר להוט לעשות זאת עד שהחברה תאפשר לה הדדיות ברשת שלה. מדובר בסוגיה נפיצה שמשרד התקשורת יידרש לה בקרוב, מפני שעל פי החוק בזק לא יכולה לעכב להוט את ביצוע העבודות. אלא שבזק טוענת שבין החברות יש חוזה שלפיו היא מבצעת את העבודות עבור הוט בתנאים ידועים וברורים שמופיעים בהסכם. לפיכך, המעמד של הוט אינו זהה למעמד של פרטנר וסלקום.

הוט תתנגד לכך ותטען שאין שום הבדל בינה לבין פרטנר וסלקום, והיא רוצה להפעיל קבלנים שישחילו סיבים לטובת שדרוג הרשת שלה.

הוט, וגם פרטנר וסלקום, נשענות על עמדת משרד התקשורת שמחייב את בזק להתיר לקבלני משנה לבצע עבודות ברשת שלה. המשרד אינו יכול לחזור בו והוא גם לא מתכוון לסגת. יחד עם זאת, המשרד היה שמח לו הצדדים היו מגיעים להבנות ביניהם למרות ההיתר שנתן, וזאת על מנת שהחברות יתקדמו בהשקעות שלהן.

בשורה התחתונה הסוגיה הרבה יותר רחבה מאשר הפעלת קבלני משנה. היא נוגעת בשאלות של המשך ההשקעות ושדרוג הרשתות, ובתחרות על פריסת הסיבים בארץ, כיצד והיכן ייפרסו. כמו כן יש לה משמעות גם לחובת הפריסה האוניברסלית של הוט ולמה יעשה המשרד בנוגע לעובדה שהוט אינה מקיימת את חובתה.