הבורסה מציעה לחבריה למכור באמצעותה את מניותיהם

הבורסה תפעל למכירת מניות החברים לצד ג' בעקבות קביעת רשות ני"ע כי היא עצמה תוכל לשמש כמתווך אך לא תחזיק אותן בעצמה ■ המענק בגין שינוי מבנה הבעלות בבורסה: עד 100 אלף שקל לעובד וותיק ו-5,000 לעובד חדש

איתי בן זאב (צילום: תמר מצפי)
איתי בן זאב (צילום: תמר מצפי)

כשלושה חודשים לאחר ש"גלובס" חשף כי הבורסה בדקה באופן אינדיקטיבי את האפשרות לרכישת מניות הבורסה מבעליה - חברי הבורסה - לפי שווי של 400 מיליון שקל, היום נודע כי הבורסה, בניהול איתי בן זאב, הוציא פנייה רשמית לכלל חברי הבורסה לגבי רכישת מניותיהם בבורסה, הפעם לפי שווי של 500 מיליון שקל. כך נחשף היום לראשונה באתר "גלובס".

עוד נודע כי בעקבות ההתנגדות של רשות ני"ע כי הבורסה תחזיק במניות של עצמה, וקביעת הרשות כי הבורסה תוכל לשמש רק כמתווך בעסקה מעין זו, הבורסה שינתה את מתווה העסקה המוצעת לחבריה. עתה הבורסה מציעה לרכוש את המניות במקביל למכירתן לצד ג' במהלך תקופת אופציה שתקבל הבורסה לשלושה חודשים. מהלך זה מוציא את הסיכון בביצוע הרכישה ממאזני הבורסה והוא גם כנראה מונע את הצורך שלה בגיוס אג"ח, על מנת לממן את רכישת המניות.

בסוף ספטמבר האחרון חשפנו כי הבורסה בדקה עם חבריה את האפשרות לרכישת מניותיהם זמן קצר לאחר שמהלך הדגל של רשות ני"ע ושל הנהלת הבורסה, לשינוי מבנה הבעלות בה זכה לאישורו של ביהמ"ש. נציין כי כיום כל המסגרת החוקית לשינוי מבנה הבעלות הושלמה וקיימת, וכן אופן הקצאת המניות בבורסה לחברי הבורסה ולעובדי הבורסה.

חברי הבורסה יקבלו יחדיו כ-94% ממניות הבורסה, לפי חלוקה שנקבעה בעבר בהובלת יו"ר הבורסה אמנון נויבך, כשהיתרה - 6% ממניות הבורסה לכשזו תהפוך לחברה למטרות רווח - תעבור לידי העובדים. החלוקה בין העובדים נעשתה לפי ותק, כשהמענק בגין שינוי מבנה הבעלות ומכירת מניות הבורסה עומד על עד 100 אלף שקל לעובד ותיק כאשר עובד חדש יקבל 5,000 שקל בלבד לעובד חדש.

כיום יש הכרח שחל על חברי הבורסה למכור את אמצעי השליטה שלהם בה בתוך כמה שנים, בתקווה שיימצא גוף שירצה להשתלט על הבורסה. תג המחיר הנוכחי של שווי הבורסה - חצי מיליארד שקל - הינו בסביבות ההון העצמי שלה והוא גם הרף המקסימלי שעד אליו יורשו חברי הבורסה ליהנות מהרווח שינבע ממכירת המניות של הבורסה שבידיהם. מעל לרף זה הרווחים יוחזרו לבורסה.

כנראה שכבר יש מתעניינים מחו"ל

המהלך של הבורסה נעשה על רקע הפיכת הבורסה לחברה רגילה והשאיפה של הנהלת הבורסה ורשות ני"ע כי הרוכש האמור יהיה רשת בורסות בינלאומית, שתהפוך את הבורסה המקומית לחלק ממנה. לא מן הנמנע שהרצון לרכוש מניות מידי חברי בורסה קיימים כבר עתה נעשית גם כדי לאפשר לבורסה לשלוט בהליך של הבאת רוכש שיהיה לטעמה.

כנראה שהמהלך האמור, יחד עם קביעת האופציה לשלושה חודשים, מלמדים כי הבורסה כבר נמצאת במגעים עם בורסה זרה או עם רשת של בורסות זרה, שבוחנים את האפשרות להשתלט עליה. ככל הידוע יש כבר כמה בירורים בעניין רכישה אפשרית של גרעין שליטה בבורסה הישראלית, אבל, מדובר בבירורים ראשוניים בלבד. הבורסה פנתה לכמה בורסות בינלאומיות במטרה לעניין אותן במהלך, כשבבורסה רוצים שתגיע לכאן "בורסה עם רגולציה מערבית", כדברי גורם בשוק.

כמו כן, יש כבר בורסות זרות שמתעניינות בשיתוף פעולה עם הבורסה המקומית, ולאו דווקא בקניית מניות שליטה בה. ככל הידוע הבורסה בטורונטו, הבורסה בסינגפור ועוד בורסה מלונדון כבר הביעו עניין כלשהו בבורסה המקומית.

אפשרות לרישום מניות הבורסה למסחר בבורסה עצמה בת"א עדיין לא עומדת על הפרק. ככל הנראה בבורסה וברשות ני"ע מעוניינים להמתין לביצועים עסקיים משופרים לפני שיפעלו בכיוון, כך שהנפקת מניותיה של הבורסה בת"א לציבור לא תהיה רלבנטית לפני 2019.