סיכום 2017: כמעט מחצית מהישראליות בוול סטריט חוו טלטלות

בסיכום השנה שחלפה מדד גלובס-פרומתאוס רשם עלייה נאה של20.8%, אך עדיין פחות ממדד נאסד"ק, שזינק ב-28.2% ■ העולות המרשימות: מובילאיי וקייט פארמה ■ טבע בולטת בין היורדות

שנת 2017 התאפיינה במגמה מעורבת מבחינת החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב. לצד חברות שקפצו בעשרות אחוזים וחברות שביצעו אקזיטים מרשימים כדוגמת מובילאיי וקייט פארמה, חברות רבות אחרות חוו ירידות חדות במחיר המניה. הדוגמה הבולטת ביותר היא כמובן טבע. במבט כללי, מדד גלובס-פרומתאוס עלה בשנת 2017 ב-20.8%, כאשר מדד נאסד"ק זינק ב-28.2% ואילו מדד ת"א 125 רשם עלייה מתונה יחסית של 7%. מדד גלובס-פרומתאוס עוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב.

בבחינה חודשית, בדומה לחודש נובמבר, גם בדצמבר נרשמו עליות בשווקים העולמיים. מדד גלובס-פרומתאוס רשם תשואה חיובית של 2%, מדד נאסד"ק עלה ב-0.4% בלבד, ומדד ת"א 125 הוביל את המדדים עם עלייה משמעותית של 2.7%.

שוק הטכנולוגיה חווה חודש שלילי, כאשר תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה הציג ירידה חודשית של 0.7%, וירידה דומה של 0.6% נרשמה במדד נאסד"ק טכנולוגיה. במקביל, מדד ת"א טכנולוגיה צנח בדצמבר ב-1.9%. אחת הבולטות מבין חברות תת המדד היא מניית מלאנוקס שעלתה ב-9.5% לאחר שפרסמה במהלך החודש את תחזית ההכנסות לשנת 2018, בה היא צופה הכנסות של כמעט מיליארד דולר.

בדומה לשאר חודשי שנת 2017, גם בדצמבר מדדי הביוטכנולוגיה הציגו תוצאות חלשות לעומת מדדי הטכנולוגיה. מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה ב-1.5% בלבד, ואילו המניות הישראליות רשמו ירידות בערכן, כאשר תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב-1.7% ומדד ת"א ביומד נפל ב-3%. מבין היורדות הבולטות בתת המדד, ניתן למצוא את מזור רובוטיקס, שירדה בדצמבר ב-11% על רקע פרסום דבר חקירת מנכ"ל החברה ברשות ניירות ערך בגין חשד לכאורה לשימוש במידע פנים.

הישראליות תנודתיות גם השנה

בסיכום שנתי, ניתן לראות כי בדומה לשנים 2015 ו-2016, גם בשנה שחלפה התנודתיות של הישראליות הנסחרות בוול סטריט הייתה חדה ביותר. כמעט מחצית מחברות המדד סיימו את 2017 עם עליות או ירידות של יותר מ-30% בשווי השוק שלהן. מניתוח מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי, עולה כי הסיבה העיקרית לכך היא שחלק ניכר מהחברות הללו הן צעירות אשר חשופות לתנודתיות רבה מפאת גילן.

שוק הטכנולוגיה הוא שהוביל בשנה שחלפה את העליות החדות במדדים: תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה קפץ ב-2017 ב-31.2%, בזמן שמדד נאסד"ק טכנולוגיה זינק ב-36.7% ומדד ת"א טכנולוגיה רשם עלייה של 13.7%. אחת מחברות הטכנולוגיה הבולטות השנה, שמנייתה עלתה ביותר מ-50%, היא אורבוטק. בפרומתאוס מציינים כי החברה, שנסחרת בנאסד"ק, היא מהמובילות בעולם בייצור ובשיווק פתרונות המשפרים את תהליכי הייצור עבור תעשיית האלקטרוניקה העולמית וכי היא נהנית מהגידול בצריכת סמארטפונים וטאבלטים, כמו גם בהתקדמות פיתוח כלי הרכב החכמים ומוצרי האינטרנט של הדברים (IOT), בהם מוטמעים מוצריה. לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "הצמיחה בהכנסות, שצפויות להגיע ל-900 מיליון דולר ב-2017, הביאה את החברה לנקודת פתיחה מצוינת לשנת 2018 עם שווי שוק של 2.4 מיליארד דולר".

כאמור, חברה בולטת נוספת היא מובילאיי, המפתחת מערכות סיוע מתקדמות לנהגים. החברה נמכרה השנה לאינטל ב-15 מיליארד דולר, מחיר ששיקף פרמיה של 150% על שווי השוק שלה במועד הדיווח על העסקה. תוצאותיה הכספיות של מובילאיי הצביעו על עלייה של יותר מ-65% בהכנסות ושל כ-60% ב-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל.

כלכלני פרומתאוס מציינים כי חברה טכנולוגית שבלטה בירידותיה היא מיי סייז, שפיתחה אפליקציית הלבשה סלולרית המאפשרת להעריך את מידותיו של אדם באמצעות טלפון סלולרי, במטרה להקל על רכישת בגדים באינטרנט. מחיר מניית מיי סייז צנח השנה ב-88% ושווי השוק שלה עומד על 12 מיליון דולר בלבד, מה שהוביל בחודש דצמבר את הנהלת הנאסד"ק להודיע לחברה שמנייתה תימחק מהמסחר. נכון לכתיבת שורות אלה, נקבע לחברה שימוע בעניין שצפוי להתקיים בסוף ינואר.

מניות הביוטכנולוגיה רשמו גם הן עליות משמעותיות השנה, אם כי בשיעורים פחותים מאלו של מניות הטכנולוגיה: תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה בשנת 2017 ב-16.3%, כאשר מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלה ב-21.1% ואילו מדד ת"א ביומד רשם דווקא ירידה של 12.5%. אקזיט מרשים שנרשם השנה בתחום היה בחברת קייט פארמה, חברת ביומד שפיתחה מוצר לטיפול בסרטן, אשר נמכרה לענקית התרופות Gilead ב-11.9 מיליארד דולר. החברה, שנסחרה בנאסד"ק, עלתה מתחילת השנה ועד להודעת המכירה, בסוף אוגוסט, ב-180%. כלכלני מחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי למרות שלא היו לקייט הכנסות משמעותיות (10 מיליון דולר ברבעון השני), ההתקדמות במחקר והתוצאות הטובות בניסויים הביאו את Gilead לשלם פרמיה של 30% על החברה.

לצד חברות שבלטו לטובה, היו גם חברות שהציגו ירידה חדה בשוויין. המדוברת ביותר היא כמובן חברת התרופות הישראלית טבע, שנסחרת בבורסת ניו יורק. טבע איבדה 70% משוויה עד לתחילת נובמבר, בשנה מטלטלת במיוחד. החברה, שדיווחה בתחילת אוגוסט על הפחתת מוניטין של 6 מיליארד דולר, הודיעה באמצע דצמבר על תכנית פיטורים נרחבת בארץ ובעולם על רקע קשיים בפירעון החוב הכבד שנוצר בשל רכישת אקטביס בכ-40 מיליארד דולר. מאז ההודעה על תכנית הפיטורים, עלתה מניית החברה בכ-21% (ובסך הכל כ-28% בחודש דצמבר כולו), כך שהחברה סיימה את השנה בירידה של 46% במחיר המניה.

עוד חברה בתת המדד היא רדהיל, העוסקת בפיתוח מגוון תרופות החל ממיגרנות ומחלות זיהומיות של דרכי העיכול ועד למחלות הסרטן. רדהיל הציגה גם היא ביצועים לא טובים מבחינת המשקיעים. שבח מציין כי "החברה, שנסחרת בנאסד"ק, איבדה ב-2017 כ-51% משווי השוק, בין היתר, בשל הצורך שלה במזומנים והיציאה להנפקה נוספת בנובמבר, ששיקפה מחיר נמוך מהשווי הסחיר". רדהיל דיווחה בסוף דצמבר על תחילת ניסוי בטיפול בסרטן המרה.

חברת ראדא על הרדאר

כמו בשנים הקודמות, העליות החדות ביותר נרשמו בחברות הקטנות יותר שבמדד. חברת ראדא, המפתחת מערכות רדארים ופתרונות אוויוניקה, זינקה בשנה האחרונה ביותר מ-165% במחיר המניה והגיעה לשווי שוק של כ-92 מיליון דולר. החברה הישראלית מנתניה, שנוסדה ב-1970, היא אחת מחברות התעשייה הביטחונית הוותיקות שצמחו בארץ.

מניתוח של מחלקת המחקר של פרומתאוס עולה כי בתקופה האחרונה ביצעה החברה מהפך עסקי שהוביל לצמיחה בתוצאות הכספיות ומשך אליה משקיעים רבים. בעלת המניות הגדולה בחברה היא חברת ההשקעות DBSI הישראלית, שזיהתה את הפוטנציאל בראדא בשנת 2016, בזמן שהחברה נתקלה בקשיים למימון חוב לחברה שבבעלות בעל השליטה. בפרומתאוס מוסיפים שהחל מ-2016 גייסה ראדא הון מגופים שונים באופן משמעותי. הגופים שלקחו חלק בגיוסים הם ילין לפידות, מור בית השקעות, נוקד קפיטל וקרן ספרה שנכנסו בהיקפים גדולים. גם הבנקים הזרים ג'יי.פי מורגן ודויטשה בנק תפסו פוזיציה בחברה.

"במהלך 2017 ביצעה החברה המרת אג"ח למניות וצמצמה משמעותית את הוצאות המימון שלה. המהלך צמצם את כלל התחייבויותיה לטווח הארוך, העלה את שווי המזומנים שברשותה וחיזק את מאזנה. שנת 2017 התאפיינה גם במעבר מהפסד לרווח תפעולי", מסביר שבח.

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, מנוע הצמיחה העיקרי של ראדא הוא פיתוח המכ"ם. בשוק מתעורר, המכיל מספר שחקנים קטן יחסית, לחברה יתרון טכנולוגי בדמות מכ"ם נייד, קל וזול הניתן להתקנה על טנקים, ג'יפים, מזל"טים וכלים נוספים. האמריקאים הם הראשונים שהחלו לאמץ את המכ"ם ונראה כי השוק מתעורר גם בישראל ובמערב אירופה.

מניתוח פרומתאוס עולה כי ב-2017 מכירות המכ"מים מבוססי התוכנה של החברה הפכו אחראים לחלק הארי בהכנסותיה, בעוד תחום פיתוח מערכות הבקרה למטוסים שומר על יציבות. הגידול המשמעותי במכירות, שרובו מיוחס למכירות המכ"ם, הגיע ברבעון השלישי של 2017 לכ-112% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

שבח מוסיף כי לחברה "טיימינג מוצלח בכניסתה לשוק המכ"ם". בשנים האחרונות התודעה להגנת כוחות רגליים גוברת והמכ"ם המשמש גם לכלי שטח קרקעיים, מאפשר הפעלה תוך כדי תנועה ועומד בתנאי שטח משתנים.

לפי כלכלני פרומתאוס, בהסתכלות על מכפיל ההכנסות של החברה ל-2017 נראה כי היא נסחרת במכפיל 4.3 על הכנסות 12 החודשים שהסתיימו בספטמבר האחרון. מכפיל זה נחשב גבוה יחסית לסקטור.

בהקשר לכך, שבח מציין שראדא עמדה במספר אבני דרך משמעותיות שהובילו לצמיחתה במהלך 2017, ולחברה בסיס לקוחות ואינטגרטורים ברמה עולמית, ביניהם לוקהיד מרטין, בואינג, תע"ש, צה"ל, רפאל ועוד רבים אחרים.

בנוסף, החברה פועלת בשוק מתעורר, בתחום ההגנה האקטיבית, שמכיל כ-25 אלף כלי רכב בהם ניתן להתקין מכ"ם. פוטנציאל ההכנסות של החברה עומד להערכת שבח על כ-3-2 מיליארד דולר, ובצירוף תחום האוויוניקה, המוערך בכ-2 מיליארד דולר נוספים, פוטנציאל ההכנסות של ראדא מוערך בכ-5 מיליארד דולר בעשור הקרוב.

כלכלני פרומתאוס מזהים מספר מנועי צמיחה בחברה, בהם רמת המחירים הנמוכה בשוקי המכ"ם, אשר ימצבו אותה במיקום תחרותי, שותפויות חזקות וקשרי לקוחות, התאמת המוצר לדרישות הלקוחות, פנייה לשווקים ענקיים וטכנולוגיה חדשנית בשוק מתעורר, המספקת ביצועים גבוהים וניתנת להתאמה ליישומים מרובים. "נראה כי הסיבה להצלחת החברה נובעת משילוב של אסטרטגיה נכונה, טכנולוגיה מתקדמת וגם קצת מזל", מסכם שבח.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד .העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס-פרומתאוס דצמבר 2017
 גלובס-פרומתאוס דצמבר 2017