רשימת התחזיות המפתיעה של אסטרטג בלאקסטון ל-2018

כמדי שנה מפרסם ביירון ווין, האסטרטג של קבוצת קרנות ההשקעה, רשימת ההפתעות לשנה החדשה - תרחישים שלדעתו קיימת הסתברות של 50% לפחות להתממשות

נשיא סין, שי ג'ינפינג. S&P הורידה את דירוג החוב ל־A פלוס / צילום: China Daily / רויטרס
נשיא סין, שי ג'ינפינג. S&P הורידה את דירוג החוב ל־A פלוס / צילום: China Daily / רויטרס

האופוריה בשווקים, כך מסתבר, לא נגמרה עם סיומה של שנת 2017. לאחר שחזרו לפעילות מחופשת ראש השנה האזרחי, פתחו אתמול בורסות ניו יורק את שנת 2018 בסערה, עם עליות חדות ושיאים חדשים במדדי המניות המובילים.

מדד נאסד"ק למשל, שבר עוד שיא בעזרת זינוק של 1.5% וסגר לראשונה מעל רמה של 7,000 נקודות. מדד S&P 500 רשם גם הוא שיא סגירה חדש, עם עלייה של 0.8%, שהצמידה אותו לרמה של 2,700 נקודות, בעוד שמדד דאו ג'ונס הסתפק בעלייה של 0.4% ורחוק כעת ב-0.7% בלבד מרמת שיא של 25 אלף נקודות.

שעות אחדות לאחר סיום המסחר, פרסמה קבוצת קרנות ההשקעה וניהול העושר בלאקסטון גרופ, את רשימת עשר ההפתעות של האסטרטג ביירון ווין לשנת 2018. הפעם כוללת הרשימה כמה תרחישים מעניינים, ובהם נפילות חדות בשוק האג"ח האמריקאי, התאוששות מחודשת של הדולר, זינוק נוסף במחירי הנפט, מימוש ולאחר מכן התאוששות בשוק המניות האמריקאי, וגם ניצחון מזהיר של הדמוקרטים בבחירות אמצע הקדנציה.

רשימת ההפתעות השנתית שפרסם ווין אתמול היא ה-33 במספר שלו. הוא הציג אותה לראשונה בינואר 1986 ומאז מקפיד לפרסמה בתחילתה של כל שנה אזרחית. אלא שבניגוד לאסטרטגים אחרים שבוחרים לספק תחזיות הנתפסות כמתקבלות על הדעת אצל מקביליהם, הרי הרשימה של ווין כוללת תרחישים שלדעתו קיימת הסתברות של לפחות 50% להתרחשותם, בשעה שדעת הקונצנזוס מעניקה להם הסתברות של 33% בלבד.

ווין, בן ה-84, נחשב לאחד מוותיקי עולם ההשקעות האמריקאי. הוא כיהן במשך כ-20 שנה בתפקיד אסטרטג ההשקעות הראשי של בנק ההשקעות מורגן סטנלי, לפני שעזב ב-2006 לענף קרנות השקעה. ב-2009 הוא הצטרף לבלאקסטון ומכהן שם בתפקיד סגן יו"ר של קבוצת פתרונות העושר הפרטי.

להלן רשימת ההפתעות המלאה שהציג אתמול ווין ל-2018 והסבריו לכל תרחיש שמוצג בה:

1. סין מחליטה סוף סוף שיכולת גרעינית בידי מנהיג בלתי צפוי על גבולותיה היא בלתי נסבלת, וזאת למרות שצפון קוריאה מהווה חיץ קומוניסטי בינה לבין דרום קוריאה הדמוקרטית. סין חותכת את כל משלוחי הדלק והאוכל לצפון קוריאה, וזו מסכימה בשל כך להשעות את תוכנית הפיתוח הגרעיני שלה, אך אינה מוותרת על ארסנל הנשק הנוכחי שכבר בידיה.

2. פופוליזם, שבטיות ואנרכיה מתפשטים ברחבי העולם. בבריטניה הופך ג'רמי קורבין לראש הממשלה הבא. למרות פעילות הדיכוי של ממשלת ספרד, קטלוניה נשארת סוערת. למרות ההשלכות הכלכליות השליליות של בחירת העם הבריטי בהיפרדות מאירופה (ברקזיט), נוצרת גם תוצאה חיובית בלתי מכוונת של התקרבות בין מדינות אירופה היבשתית, שמביאה לשיתוף פעולה כלכלי רב יותר ולצמיחה מהירה יותר.

3. הדולר סוף סוף מתעורר לחיים. הצמיחה הריאלית של כלכלת ארה"ב עולה על שיעור של 3% ב-2018 ויחד עם יישום של כמה מרכיבים שעל סדר היום העסקי של ממשל טראמפ, היא מחדשת את עניין המשקיעים בהחזקת נכסים הנקובים בדולרים. כתוצאה מכך, נחלש האירו לשער של 1.10 דולר, לעומת 1.2 דולר היום, ואילו שער החליפין דולר-ין מטפס ל-120 ין לדולר, בהשוואה ל-112 ין לדולר היום. למגמה זו מסייעת גם להחזרת הרווחים הזרים שמחזיקות חברות אמריקאיות מחוץ לארה"ב.

4. כלכלת ארה"ב מציגה צמיחה גבוהה יותר מב-2017, אבל הספקולציות בשוק מגיעות לקיצוניות ובסופו של דבר מדד S&P 500 חווה תיקון של 10%. המדד יורד ל-2,300 נקודות, בין השאר בגלל העלייה בשיעורי הריבית, אך מסיים את השנה מעל 3,000 נקודות, בזכות העלייה המתמשכת ברווחי החברות והצמיחה הכלכלית הגלובלית, שמגיעה ל-4%.

5. מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI מטפס אל מעבר לרמה של 80 דולר לחבית, לעומת 60 דולר כיום. המחיר עולה עקב המשך הצמיחה בעולם והביקוש הבלתי צפוי של השווקים המתפתחים, בשילוב עם תפוקה מאכזבת מבארות פצלי השמן, מלאי מופחת, שמירה על משמעת ייצור בקרב מדינות OPEC ועלייה מתונה בלבד בתפוקת הנפט של רוסיה, ניגריה, ונצואלה, עיראק ואיראן.

6. האינפלציה הופכת להיות נושא לדאגה. המשך צמיחת התמ"ג בעולם יוצרת לחצים על מחירי הסחורות. שוקי העבודה ההדוקים במדינות המתועשות מביאים לעליות בשכר. בארה"ב העלייה בשכר הממוצע לשעה מתקרבת ל-4% ומדד המחירים לצרכן עולה על 3%.

7. עם אינפלציה גבוהה יותר, גם שיעורי הריבית מתחילים לעלות. הפדרל ריזרב (פד) מעלה את הריבית לטווח הקצר ארבע פעמים ב-2018 והתשואה של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה ל-4%, אך הפד מכווץ את מאזנו רק במתינות בגלל ההשפעה האפשרית על השווקים הפיננסיים. באג"ח התשואות הגבוהות (אג"ח זבל) נרשמת התרחבות של המרווחים, שגורמת לדאגה בשוקי המניות.

8. הסכם הסחר של ארה"ב עם קנדה ומקסיקו (נאפט"א) והסכם הגרעין של המעצמות הגדולות עם איראן מחזיקים מעמד למרות ההסתערות עליהם מצד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הסכם נאפט"א שורד בשל ההבנה כי יותר מדי משרות אמריקאיות יאבדו אם הסכם זה יסתיים, בעוד שהסכם הגרעין נותר על כנו בזכות תמיכתן של בעלות בריתה העיקריות של ארה"ב. הנשיא טראמפ מתחיל לחשוב שטעה כאשר בחר שלא לחתום על הסכם הסחר של מדינות האוקיינוס השקט, לאחר שהוא רואה את עליית השפעתה של סין ברחבי העולם. בשל כך לוחץ טראמפ לבצע על עסקאות סחר דו-צדדיות נוספות באסיה.

9. הרפובליקנים מאבדים את השליטה בסנאט ובבית הנבחרים בבחירות בנובמבר. הבוחרים מרגישים מאוכזבים, כי הבטחות רבות שהושמעו במהלך הקמפיין לנשיאות של טראמפ, לא יושמו בחקיקה, וקיימת תגובה שלילית גוברת לציוצים האינסופיים שלו. בחירות אמצע הקדנציה מתבררות כסוג של משאל עם על נשיאות טראמפ.

10. לאחר שהרחיב את סמכותו בקונגרס ה-19 של המפלגה הקומוניסטית באוקטובר האחרון, מתמקד נשיא סין, שי ג'ינפינג, בבעיות האשראי במדינה. הוא מחליט להגביל את ההלוואות למגזר העסקי, גם במחיר של האטת הכלכלה ויצירת פחות מקומות עבודה. צמיחת התמ"ג הריאלית של סין יורדת ל-5.5%, עם השלכות קלות על הצמיחה העולמית. הנשיא שי מצהיר כי מהלך זה יבטיח את קיומה של צמיחה כלכלית בסין בטווח הארוך.

מדד הדולר
 מדד הדולר