סכסוך העבודה ב-ECI: רשימת המפוטרים תיקבע בבוררות?

(עדכון) - הנהלת החברה הבהירה היום כי היא מחויבת למתווה בין ההסתדרות לתעשיינים על ניסיון לגבש רשימת מפוטרים בהסכמה ■ ועד העובדים מוכן לגיבוש תוכנית פרישה מרצון ומדווח על "בריחה של עובדינו המסורים והטובים ביותר" בגלל אי הוודאות

הפגנת עובדי ECI שאול שני / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי ECI שאול שני / צילום: דוברות ההסתדרות

לאחר שבועיים שבהם הפגינו עובדי ECI בסמוך לבתי בכירי החברה כמעט מדי יום, על רקע הכוונה לפטר כמאה עובדים, התקיימה היום (ה') פגישת מו"מ ארוכה בין ועד העובדים להנהלת החברה שהסתיימה ללא הסכמות. הפגישה החלה בשעה תשע והסתיימה בשתיים. מההסתדרות נמסר כי ההנהלה הודיעה בפגישה שלא תממש את תוכנית הפיטורים ללא הגעה להסכמה עם ההסתדרות או הכרעה של בורר.

מהחברה נמסר בתגובה כי "המשפט 'ההנהלה התחייבה לא לפטר אף עובד ללא הסכמתה של ההסתדרות' לא נאמר במהלך הפגישה. ההנהלה הודיעה שהיא תפעל על פי מתווה התאחדות התעשיינים עליו חתומה גם ההסתדרות".

המתווה שאליו מתייחסים ב-ECI מחייב חברות המבקשות לבצע מהלכי פיטורים להעביר רשימות מועמדים לפיטורים להסתדרות,כדי שתעביר רשימות חלופיות שבהן אותו מספר עובדים. על פי המתווה, אם הצדדים לא מגיעים להסכמה הנושא עובר לבוררות.

הודעת ECI על כוונתה לפטר כמאה מ-1,700 עובדי החברה נמסרה לפני כשבועיים וגררה הכרזת סכסוך עבודה. ההודעה על הפיטורים ניתנה לאחר שנה וחצי של מו"מ בין ועד העובדים בחברה להנהלה על הגעה להסכם קיבוצי ראשון. הפיטורים צפויים לחול כמעט אך ורק על עובדי החברה בישראל, המהווים כמחצית מכלל עובדיה.

יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, שמלווה את ועד החברה, אמר בסיום הפגישה היום: "ההחלטה על עתידה של החברה נמצאת כעת בידיה של הנהלת ECI, ולנוכח החלופות שנמצאות כעת על השולחן, אין אף עילה שיכולה להצדיק פיטורי עובדים".

חלוצי ציין כי בין החלופות שהוצעו כדי להבטיח את המשך חוסנה הכלכלי של החברה, נמצאות בין היתר אפשרות להשתתפות העובדים בנטל הכספי, התחשבות בעזיבה טבעית וגיבוש תכנית פרישה ועזיבה מרצון בתנאים מועדפים.

במכתב שהוציא היום הוועד לעובדים נכתב: "בימים האחרונים אנחנו שומעים יותר ויותר על עובדים שבודקים את האלטרנטיבות בשוק, ורואים בריחה של עובדינו המסורים והטובים ביותר. לצערנו ההנהלה עומדת מן הצד ולא עושה דבר למנוע זאת, ולכן החלטנו אנחנו לבקש מכם להמתין עוד קצת ויחד איתנו לשמור על החברה ועל כוח האדם המצוין שלה, למען עתיד טוב יותר".

הערב ימשיכו העובדים בפעילות המחאה, ויפגינו שוב ליד ביתו של בעלי החברה שאול שני בכפר שמריהו. בשני ימי שישי האחרונים קיימו העובדים " קבלת שבת " ליד ביתו של שני.