מצעד הבושה של השבוע: מנתן אשל עד שרגא בירן

המחוקקים מאיימים בהשבתה ■ הסיפור המרתיח של קופ"ח כללית ובי"ח שניידר ■ הציטוט האלמותי של שרגא בירן ■ המרחק מבג"ץ אליס מילר למספר הטייסות בפועל ■ השבוע שהיה

נתן אשל / צילום: אוריה תדמור
נתן אשל / צילום: אוריה תדמור

נתן אשל. שלח מסרונים בסופ"ש שעבר. "הפחדן מאולגה", כך כינה את שר האוצר מ"כולנו", משה כחלון. מה הוא מתפלא אם מעכשיו יקראו לו "המטריד מירושלים"?

אליעד שרגא. נתן נאום חוצב להבות בהפגנת השמאל ברוטשילד, מוצ"ש האחרון. על ח"כ דוד אמסלם זעק שהוא "בריון קשקשים, רפה שכל וזב חוטם". איך הוא חושב שיוכל להמשיך לעמוד בראש "התנועה לאיכות השלטון", שמגדירה את עצמה "תנועה וולונטרית וא-פוליטית"?

ח"כים מכל הסיעות. איימו השבוע שאם לא תאושר העלאת קצבאות הנכים הם "ישביתו את הכנסת". והם מתפלאים שאף אחד לא לוקח אותם ברצינות?

ניר ברקת. ראש עיריית עיר הקודש שלח, יום א', עובדים שמקבלים משכורת מהמדינה-התושבים לשפוך ערימות זבל מצחין ברחובות העיר. למחרת ביטל מימון העסקת מאבטחים בצהרונים. אחרי יום הודיע על פיטורי 2,150 עובדים. בערב מסר שיפגע בתוכניות למניעת נשירת תלמידים במגזר החרדי וגם בתוכנית לשוויון הזדמנויות לתלמידי מזרח העיר. ביום רביעי הודיע שהוא מבטל את כל אירועי התרבות והספורט, את התמיכה בתנועות הנוער, בצעירים ובתיירות. והכול בגלל משה כחלון. ואף לא מילה על התנפחות מצבת מועסקי העירייה ובכיריה. והוא מתפלא שהתושבים לא ממש אוהבים אותו?

שרגא בירן. עורך דין. 85. מעשיריה הגדולים של הארץ. קבע לעצמו "תכנון מס" ולא שילם מס נדרש בגין 24 דירות בבעלותו.

כשרשות המסים לקחה אותו לבית המשפט, הוא איכשהו הגיע לשופט מחוזי בירושלים שאיכשהו התברר בדיעבד שהיו ביניהם אי-אלה קשרי עבר. השופט הכריע בהתבטלות: מר בירן הוא רק משכיר דירות ולכן ישלם רק 10% מס. השבוע הכריעו שופטי בג"ץ: 24 דירות זה עסק, ביזנס, לכל דבר. לפיכך יתכבד בירן וישלם מס חברות של 24%, לא מס של 10% משכירות. בירן, שמציג את עצמו כלוחם צדק, קומוניסט בנשמה, מפרק "דמגוגיות פופוליסטיות", דואג לעניים ולנשמתה של החברה, מלין זה שנים שלא מתייחסים אליו ברצינות כישות חברתית לוחמת.

בדיוק לפני 10 שנים, ינואר 2008, "העניק" בירן ראיון ל"דה מרקר". הנה שאלה אחת ותשובה אחת. אתה בעד העלאת מיסוי על עשירים? בירן בתשובה: "אלה שמשלמים את המסים צריכים להבין שרפורמות בחינוך, בבריאות ובשיכון הן קריטיות. אי-אפשר יהיה להתקיים בארץ הזאת בלי לעשות אותן. העלאת מסים היא לא הדרך היחידה אבל היא אחת הדרכים. אז יהיו כאלה שיברחו, שילכו לעזאזל, זכותם".

קופ"ח כללית ובי"ח שניידר. ילדה, תינוקת, בת 3.5 מפתח-תקווה, נדרשה על ידי רופאה לבדיקת אקו לב מחשש למום בריאות. הכללית ושניידר קבעו תור - בעוד 12 חודשים! בייאושה פנתה האם ל-YNET. כתבי האתר פנו לקבל תגובות מהקופה ומביה"ח - והבדיקה הוקדמה בשנה, התקיימה השבוע. וראשי מערכת הבריאות היקרה והכבדה תמהים בכל פעם מחדש למה הם נחשבים לא אמינים, מוטים ופרוטקציונרים?

הטובות לטיס. השנים שאחרי. בקיץ 1994 הוגש בג"ץ 4541/94, אליס מילר נגד מערכת הביטחון, על הפליה של נשים בקבלתן לקורס טיס. ההחלטה הדרמטית של העליון קבעה: למנוע מנשים, או לא לתת אפשרות לנשים, להתמודד ולהתקבל לקורס טייס רק בגלל היותן נשים מהווה יחס מפלה ופסול. בסוף 1998 סיימה הבוגרת הראשונה, שרי, קורס טיס ושולבה כנווטת F-16. ב-2001 סיימה רוני צ' קורס טיס והייתה טייסת הקרב הראשונה של עמישראל.

בינואר 2000 תוקן חוק שירות ביטחון. סעיף 16/א קבע כי לכל אישה זכות שווה למלא כל תפקיד בצה"ל, אלא אם כן קיימת מגבלה הנובעת מאופי או מהות התפקיד.

בסוף השנה שזה עתה הסתיימה, דצמבר 2017, חגגו חיל האוויר, צה"ל והממשלה טקס הענקת כנפי טיס, וכמו בכל סיום קורס בעשורים האחרונים, החיל הילל עצמו גם על השתלבות הנשים בו, כולל האמירה שזה לא בגלל בג"ץ, לא בגלל אג'נדה אלא רק בגלל שזה "צורך מבצעי".

בפועל, בטקס האחרון, הוענקו כנפיים לעשרות טייסים ולטייסת אחת בלבד, ל'.

סיכום 20 שנה. מאז הטייסת הראשונה ב-1998 סיימו 49 נשים קורס טיס (כולל ל'). אף אחת לא השתלבה עדיין בתפקידי פיקוד בכירים. השיא: לפני כחצי שנה מונתה טייסת לסגנית מפקד טייסת קרב. למה? כי המתגייסות לא רוצות? כי החברה לא דוחפת לכך שתהיה להן מוטיבציה? אולי זה בגלל שחיל האוויר לא מספיק ערוך/ לא מספיק רוצה/ לא באמת מכיר בשוויון/ לא הפנים את עובדות החיים?

stella-k@globes.co.il