מסתמנת פשרה לחוק המרכולים: חנויות הנוחות יחרגו מהחקיקה

(עדכון) - בשעות הצהריים הסתמנה פשרה אפשרית לפיה יחרגו חנויות הנוחות מהחקיקה, להוציא את אילת ■ בתגובה להדחת ח"כ שרון השכל נמסר מהמחנה הציוני: "בזמנו נתניהו לא גורש ע"י שמיר שידע להכיל דעות שונות, אך בקיסרות נתניהו כולם חייבים להיות ממושמעים"

אחרי יום סוער סביב חוק המרכולים לקראת ההיערכות להצבעה מחר, בשעות הצהריים הסתמנה פשרה אפשרית: חנויות הנוחות יחרגו מן החקיקה, אך העיר אילת תהיה עדיין כפופה לחוק החדש.
יצוין שלפני שבוע דחה השר אריה דרעי את הצעת הפשרה הזו והתעקש שחנויות הנוחות בתחנות הדלק יהיו חלק מן החקיקה. יותר מוקדם היום דיברה השרה גילה גמליאל בגלי צה״ל והעריכה שהחוק לא יזכה לרוב ולכן לא יעלה להצבעה מחר בכנסת.

בליכוד עדיין נערכים להצבעה וכדי לגבש את הרוב הדרוש, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, התריע הבוקר (א') בפני ח"כ שרן השכל כי חברותה בליכוד תופסק, בשל הודעתה כי לא תפעל לפי המשמעת הקואליציונית.

יצוין כי אין חובה חוקית על חבר כנסת להצביע לפי משמעת של מפלגה, וההפך הוא הנכון - חברי הכנסת אמורים לנהוג על-פי צו מצפונם.

ח"כ השכל אינה היחידה בימין המתנגדת לחקיקה המוצעת על-ידי סיעת ש"ס. גם השר אופיר אקוניס אמר לפני כמה ימים כי מדובר בחוק בעייתי. בתוך הקואיליציה כל סיעת ישראל ביתנו יצביעו נגד החוק (למעט השרה סופה לנדבר שתצא בעת ההצבעה), וח"כ טלי פלוסקוב מ"כולנו" הודיעה כי גם היא שתצביע נגד החוק.

ח"כ יהודה גליק עדיין לא צפוי לחזור לפעילות בכנסת 7 ימים בלבד אחרי פטירת אשתו, והשר דוד אזולאי מש"ס חולה, אך ייתכן שיגיע במיוחד להצבעה.

בתוך כך, ובהתאם להודעת אמסלם, פנה עורך הדין של הליכוד, אבי הלוי, לבית הדין של הליכוד במטרה להדיח את השכל. הלוי מסתמך על סעיף 4 בחוקת הליכוד, לפיו "חבר התנועה יקיים את הוראות החוקה, יישמע להחלטות מוסדות התנועה ורשויותיה ויסייע בהגשמת מטרותיה".

מתנועת הליכוד נמסר כי הצהרתה של השכל, לפיה היא אינה מתכוונת להצביע עם הסיעה בעד הצעת חוק המרכולים, מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד ומפרה את החלטות הסיעה בכנסת. "נסיבות אלה מהוות עילה להפסקת חברות של המשיבה בתנועה לפי סעיפים 21 א(ו) ו-4 לחוקת תנועת הליכוד", נכתב בעתירה.

ח"כ השכל הגיבה הבוקר למהלך נגדה ואמרה: "חוק המרכולים הוא חוק של מפלגה שבקושי עוברת את אחוז החסימה וכופה אורח חיים על ציבור שלם. זה חוק שמפלה בין עיר לעיר, מעמיק את השסע החילוני-חרדי ומחייה ומלבה את הסכסוך הקשה משנות ה-90 על צביון המדינה... יו"ר הקואליציה החדש חצה קו אדום בהתנהגותו הבריונות".

במחנה הציוני מיהרו לשלוח תגובה וסיפרו על אותו המקרה בו נתניהו, שהיה בזמנו חבר כנסת, הצביע נגד עמדת הליכוד בחוק להצבעה ישירה. "בזמנו נתניהו לא גורש על-ידי שמיר שידע להכיל דעות שונות, אך בקיסרות נתניהו כולם חייבים להיות ממושמעים". 

בתוך כך, במהלך ישיבת הממשלה הבוקר המשיכו שרים בכירים בליכוד להתנגד לחוק המרכולים. השרה גילה גמליאל הצטרפה לדעתו של השר אופיר אקוניס והזהירה מפני הנזק שהחוק הזה יעשה לליכוד.

בנוסף, השר לשיתוף-פעולה אזורי, צחי הנגבי, אמר במהלך הישיבה כי הוא מתנגד למהלך ההדחה של ח"כ השכל עקב התנגדותה לחוק המרכולים.

יצוין כי השכל היא חברת כנסת שנתמכה בבחירות על-ידי "הליכודניקים החדשים". הנגבי הוא אחד השרים שמתנגדים לפעילות הליכוד נגד "הליכודניקים החדשים", כפי שבאה לידי ביטוי בעתירות של עו"ד הלוי נגדם לבית הדין של הליכוד (כפי שנעשה הבוקר עם השכל). בחודשים האחרונים הודיע הנגבי כי הוא מתייצב לצד הקבוצה של "הליכודניקים החדשים".

ליאור מאירי, מראשי "הליכודניקים החדשים", ציין גם הוא היום כי התנהגות הליכוד כלפי השכל היא "ארדואניזציה שעלתה שלב".