ביטקוין היה הנכס החזק ביותר בשוקי ההון ב-2017

המטבע הדיגיטלי הפופולרי עלה בשנה שעברה ביותר מ-1,300% ■ הביצועים ללא תחרות הביאו יותר ויותר ממשלות וגופים פיננסיים להכיר בלגיטימיות של המטבע הדיגיטלי, אבל עדיין יש לא מעט ספקנים

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

במשך רוב שנות קיומו, תשע שנים, הביטקוין היה הצגה צדדית בשוקי ההון ונהגו לזלזל בו ולראותו ככלי משחק של פושעים. אבל זוהי נחלת העבר. 2017 היא השנה שבה המטבע הדיגיטלי גנב את אור הזרקורים.

למה דווקא עכשיו? חלק מזה הוא מומנטום ותו לא, והמתנגדים אומרים שזהו מאפיין ברור של בועה: בכל פעם שהביטקוין חוצה משוכה נוספת ומוסיף עוד 1,000 דולר לשוויו, קדחת ההשקעות מתעצמת. ב-17 בדצמבר נרשם שיא, עם זינוק אל מעל 20 אלף דולר.

אבל הפופולריות של הביטקוין בשנה החולפת נבעה גם משילוב של השפעות כלכליות, פיננסיות ותרבותיות. רגולטורים במדינות כמו יפן העניקו "חותמת כשרות" למסחר בביטקוין. שוקי מניות גואים, יחד עם המשך הירידה בשיעור האבטלה בארה"ב, שחררו יצרים חייתיים, והפכו את המשקיעים לרעבים יותר למשחקים מסוכנים. וול סטריט מתחילה להתנסות במטבע הזה. חוזים עתידיים על הביטקוין כבר הושקו על ידי שתי בורסות גדולות בשיקגו.

במקביל, צרכנים התחילו להרגיש בנוח יותר עם שליחת וקבלת כספים דיגיטליים באמצעות הטלפונים שלהם, גם כשהבנק שלהם לא מעורב. לכן, קל יותר למשקיעים פרטיים להיכנס לביטקוין, והם מצדם הופכים אותו למיינסטרים.

כוכבת הפופ האמריקאית קייטי פרי העלתה באחרונה לאינסטגרם תצלום שלה משוחחת עם המשקיע האגדי וורן באפט, וכתבה שהיא שאלה אותו על מטבעות מוצפנים (היא לא חשפה מה באפט יעץ לה). סדרת הטלוויזיה המצליחה מאוד של CBS, "המפץ הגדול", הקדישה את הפרק האחרון שלה לסיפור שקשור לביטקוין.

כל זה מציב את העלייה האחרונה של הביטקוין בקטגוריה שונה מהתנודות שאפיינו אותו בשנים הקודמות. "עוד לא התרגלתי לרעיון שמטבעות מוצפנים הפכו כעת למשהו מגניב", אמר ניראג' אגרוואל, בן 29, מנהל תקשורת ב-Coin Center, ארגון מוושינגטון די.סי. העוסק במחקר וקידום מטבעות דיגיטליים. "משהו מוצפן לא יכול בדרך כלל להיות מגניב, כי הוא נתפס כגיקי".

כרייה בקצב קבוע מראש

רבים מאלה שקונים כעת ביטקוין, לא באמת יודעים איך הוא עובד. המטבע הזה פותח על ידי קבוצה קטנה של מומחי הצפנה, כחלופה דיגיטלית נטולת ממשלה לכסף מסורתי. המשתמשים סוחרים בו באמצעות רשת מבוזרת של מחשבים, שמתבססת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שיוצרת יומן עסקאות (טרנזקציות) פומבי ובלתי ניתן לשכפול, שמבטל את הצורך במתווכים כמו בנקים, ממשלות ובנקים מרכזיים.

אופיו האמורפי במקצת של הביטקוין, והאנונימיות שהיא חלק ממנו, יצרו סביבו המוני ספקנים בעולם. אלה סבורים כי העלייה המסחררת במחירו של המטבע בשנת 2017, שאותה הוא התחיל במעט פחות מ-1,000 דולר, היא ביטוי של שגעת פיננסית. זמן קצר אחרי שהגיע למחיר של 11 אלף דולר בסוף נובמבר, צנח הביטקוין ב-2,000 דולר בתוך שעות ספורות.

גם לגבי השימוש בביטקוין כאמצעי תשלום יש ספקות. אף שיש עסקים שמקבלים ביטקוין, מעט עסקאות נעשות באמצעותו. זה מדגיש את השאלה הלא-פתורה: האם הביטקוין יהיה אמצעי לשמירת ערך, מעין "זהב דיגיטלי", או שיהפוך לאמצעי תשלום?

לפי שעה, הביטקוין הוא הנכס בעל הביצוע הטוב ביותר בשוקי ההון ב-2017, עם עלייה שנתית של יותר מ-1,300%. הסיבה לכך היא בחלקה היצע וביקוש. הביטקוין נוצר, או "נכרה", בקצב שנקבע מראש. יש כיום כ-16.7 מיליון יחידות של ביטקוין במחזור העולמי. הכרייה שלו תיפסק כשמספר הביטקוינים יגיע ל-21 מיליון - מה שצפוי לקרות לקראת שנת 2140.

כך, העניין הגובר בביטקוין, שנובע מעליית מחירו, יוצר ביקוש רב יותר, וההיצע אינו מתרחב באותו קצב. זה מוביל למחירים גבוהים יותר, גם אם אלה תלויים בסנטימנט של השוק.

העליות של הביטקוין באו גם על רקע עליות בשוקי המניות, שערי הריבית הנמוכים עדיין והאמון הגובר בצמיחה הכלכלית בעולם. במלים אחרות, בשלו התנאים לכך שהמשקיעים ירוצו אחרי הדבר הגדול הבא.

נוסף על כך, הביטקוין הוא סיפור טכנולוגי, ונסיקתו מתרחשת כשהמניות הטכנולוגיות מובילות את השוק מעלה. "עליית מחירו של הביטקוין עלולה להיראות כמו התרוממות רוח לא רציונלית בשוקי ההון", אמר לקס סוקולין, ראש אסטרטגיית הפינטק בחברת אוטונומוס ריסרץ'. "אבל לדעתי, עקומת הביטקוין מזכירה יותר עקומה של התלהבות טכנולוגית או של האימוץ המוקדם של טכנולוגיה חדשה".

העניין הגובר בביטקוין משך תשומת לב גדולה יותר של קהילת ההשקעות ושל וול סטריט. יותר מ-100 קרנות ותעודות סל שמוקדשות לביטקוין ולמטבעות דומים, הוקמו עד היום.

במאי האחרון, מנכ"לית פידליטי אינבסטמנטס, אביגייל ג'ונסון, העלתה את הביטקוין על נס בכנס בניו יורק שהתמקד במטבעות מוצפנים. "אני מאמינה בו", אמרה.

קבוצת גולדמן זאקס התחילה השנה לבדוק אם להקים דסק מסחר למטבעות מוצפנים, דיווח "וול סטריט ג'ורנל". מפעילות הבורסות CME ו-Cboe השיקו בדצמבר שוק של חוזים עתידיים על הביטקוין, וזוהי התפתחות שעשויה להוביל למסחר מוסדי יותר, וכניסה של תעודות סל שמתמקדות במטבעות דיגיטליים.

לא כולם בוול סטריט התלהבו מהביטקוין, כמובן. מנכ"ל ג'יי.פי.מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, עשה כותרות כשהגדיר את המטבע הזה "הונאה".

60% ממחזור המסחר ביפן

הביטקוין עדיין לא ניער מעליו לחלוטין את הדימוי של "מטבע-חוף-מבטחים" לסוחרי סמים, למשל, אבל ממשלות התחילו ב-2017 להעניק לו הכרה מסוימת. בינואר 2017, המחלקה לשירותים פיננסיים במדינת ניו יורק העניקה רישיון לעסוק בביטקוין ל-Coinbase, חברת שירותי מטבעות מוצפנים שמאפשרת ללקוחות לקנות ולמכור ביטקוינים.

בספטמבר, סוכנות השירותים הפיננסיים היפנית הכירה רשמית בבורסות למסחר בביטקוין. זה העביר את המסחר מסין ליפן, שמרכזת כעת כ-60% ממחזור המסחר במטבע. המהלך זה חיזק את מעמד הביטקוין מפני שהמסחר מגיע כעת ממדינה מפותחת עם רגולציה ממוסדת.

באוקטובר נפגשה קבוצת בנקאים מרכזיים מהפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האירופי והבנקים הלאומיים של יפן, קנדה ומדינות נוספות בניו יורק, ליום דיונים ומצגות על איך תוכל הקבוצה להשיק מטבעות דיגיטליים משלה.

עבור משקיעים רגילים, החוויה של קניית ביטקוין השתנתה. יישומים של מטבעות מוצפנים אימצו את מאפייני הנראות וקלות השימוש של שירותי תשלומים פופולריים כמו Venmo, אמר סקוט הרקי, בכיר בחברת הייעוץ Levvel ולשעבר מנהל יחידת התשלומים הניידים בבנק אוף אמריקה.

בו-זמנית, הצרכנים התרגלו לכסף דיגיטלי וחשים אתו בנוח יותר, בעיקר בסמארטפונים ומכשירים ניידים אחרים. בין 2012 ל-2017, מספר בעלי הסמארטפונים בארה"ב שביצעו תשלום נייד, עלה פי יותר משישה, ל-38 מיליון, לפי אומדני חברת המחקר Aite Group.

הארנק הדיגיטלי שהפעילה Coinbase בתחילת דצמבר, הפך ליישום שהורד הכי הרבה בחנות האפליקציות של אפל - יותר מיוטיוב, ג'ימייל ופייסבוק. יש כיום 8.75 מיליון משתמשים פעילים בחודש באפליקציה הזאת.

"לאלה שהיו חלוצי האימוץ של הביטקוין, זה לא משנה", אמר הרקי, בהתייחסו לקלות שבה משקיעים יכולים לסחור בביטקוין כיום. "החלק הבא של האוכלוסייה, שמשקיע כעת במטבעות מוצפנים, הוא זה שעכשיו נוח לו יותר הרעיון של הביטקוין, בזכות המעורבות של צדדים שלישיים שקשורים בניהול כספו".

מחיר הביטקוין
 מחיר הביטקוין