סעודיה עצרה 11 נסיכים לאחר שמתחו ביקורת על הממשלה

הנסיכים, המשתייכים לענף מרוחק של משפחת המלוכה, מחו על החלטת הממשלה להפסיק לממן חשבונות חשמל ומים של בני המשפחה ■ הפסקת התשלומים באה על רקע יישום רפורמה שנועדה לצמצם את תלותה של המדינה בהכנסות מנפט

המלך סלמאן ובנו הנסיך מוחמד / צילום: רויטרס
המלך סלמאן ובנו הנסיך מוחמד / צילום: רויטרס

הרשויות בסעודיה עצרו 11 נסיכים בגין מתיחת ביקורת על הממשלה. זהו הסימן האחרון לכך ששליטי המדינה פועלים למגר באופן מוחלט את כל שיירי ההתנגדות הפנימית, במקביל ליישומה של רפורמה כלכלית מכאיבה.

התובע הכללי של סעודיה אמר שהנסיכים נעצרו לאחר שערכו שביתת שבת מחוץ לאחד מארמונות המלוכה בריאד במחאה על החלטת הממשלה לחדול ממימון חשבונות החשמל והמים של בני משפחת המלוכה המורחבת. לדבריו, הנסיכים דרשו גם פיצוי בגין הוצאתו להורג של קרוב משפחה שעליו נגזר אשתקד עונש מוות בגין ביצוע רצח.

"על אף שנאמר להם כי דרישותיהם אינן חוקיות, סירבו 11 הנסיכים לעזוב את המקום ושיבשו את הסדר הציבורי", נאמר בהודעה שפרסם אתמול (שבת) שייח סעוד אל-מוג'ב, התובע הכללי. אך מקורות שתודרכו על האירוע אמרו כי אחת הסיבות למעצרם של הנסיכים, השייכים לענף מרוחק של משפחת המלוכה, הייתה תלונתם על ריכוז הכוח בידי נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, וכוונתם להציג את קובלנותיהם בפני אביו, המלך סלמאן. המקורות סיפרו כי הנסיכים נעצרו במהלך אסיפה שערכו בריאד בתגובה למעצרו של בן משפחה קרוב.

לדברי התובע הכללי נלקחו הנסיכים לכלא אל-האיר, שבו קיימת רמת אבטחה מקסימלית.

המלך סלמאן ובנו, הנסיך מוחמד, פועלים לבסס את סמכותם במקביל לביצוע רפורמות כלכליות שנועדו לצמצם את תלותה של סעודיה בהכנסות הנפט.

עם זאת, הממשלה הסעודית מודעת לביקורת הציבורית על הרפורמה הכלכלית היסודית שהיא מבצעת - בייחוד לנוכח פעולות המחאה ההמוניות באיראן בתגובה למצוקה הכלכלית. כתוצאה מכך מנסה ממשלת סעודיה להמתיק את הגלולה לציבור הסעודי.

שלשום (ו') התפרסם בסעודיה צו מלכותי שמתוקפו ישולם בונוס חד פעמי בסך 1,000 ריאל (267 דולר) לכל עובדי המדינה ולחיילים במטרה להקל על הלחץ שנוצר מהאמרת יוקר המחיה לאחר שהממשלה העלתה את מחיר הבנזין והחשמל, והשיקה מס ערך מוסף שנכנס לתוקפו ב-1 בינואר. כמו כן הורה שליט סעודיה לשלם בונוס בסך 5,000 ריאל לחיילים שנלחמים בתימן. בונוס זה הוא רק אחד משורת תמריצים לחיילים.

בהודעה ממשלתית נאמר כי הבונוסים נועדו "לרכך את השפעתן של הרפורמות הכלכליות על משקי הבית הסעודים".

הממשלה, בהנהגת נסיך הכתר מוחמד, נוקטת גם צעדים לריסון בני משפחת המלוכה. כמה נסיכים בכירים נמנו עם 200 האנשים שנעצרו בנובמבר במסגרת מבצע אכיפה תקיף למיגור השחיתות. כעשרים וחמישה מהעצורים שוחררו לאחר שיישבו באמצעות תשלום במזומן את הטענות נגדם.

גל המעצרים האחרון בשבוע שעבר התמקד בעיקר בבני ענף סעוד אל-כביר של משפחת המלוכה. בני ענף משפחתי זה מרוחקים מאוד ממרכז הכוח, לדברי מקורות יודעי דבר.

פתיחת הכלכלה למשקיעים זרים - אחת מיעדי הרפורמה הכלכלית - מאיימת על האינטרסים של בני משפחת המלוכה שנהנים זה זמן רב מסביבת עסקים שבה יש ערך רב לקשרים אישיים.

הממשלה שוקלת גם לצמצם, ואף לבטל לחלוטין, את הקצבה החודשית המשולמת לאלפי בני בית סעוד. בני משפחה רחוקים מקבלים קצבה קטנה יותר מאשר צאצאיו הישירים של המלך עבדלעזיז אבן סעוד, מייסד סעודיה המודרנית.