נחושים להעביר את חוק המרכולים: יופעל נוהל האוסר פיליבסטר

לקראת הדיון הלילה בקריאה שנייה ושלישית בחוק המרכולים, החליטו ראשי הקואליציה להשתמש בסעיף 98 לתקנון הכנסת, הבולם את ביצוע הפיליבסטר ע"י חברי הכנסת של האופוזיציה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

לקראת הדיון הלילה בקריאה שנייה ושלישית בחוק המרכולים, החליטו ראשי הקואליציה להשתמש בסעיף 98 לתקנון הכנסת, הבולם את ביצוע הפיליבסטר על-ידי חברי הכנסת של האופוזיציה.

ועדת הכנסת, אשר דנה בכללי הדיון לקראת הלילה, הודיעה כי דיון בשימוש בסעיף 98 ייערך בשעה 13:15. הקואליציה מנסה בכל הכוח להעביר את חוק המרכולים השנוי במחלוקת, וזאת למרות קשיים לגייס את הרוב הדרוש.

מבין הקואליציה מתנגדים לחוק סיעת ישראל ביתנו, חברות הכנסת שרן השכל (ליכוד) וטלי פלוסקוב (כולנו).

אם יאושר השימוש בסעיף 98, משמעות הדבר תהיה הצבעה מהירה, תוך כמה שעות, ללא אפשרות לקיים לילה של נאומים על-ידי האופוזיציה, כפי שראינו מתבצע בשבועות האחרונים בהובלת ח"כ יואל חסון.

אחד הטריקים של האופוזיציה הוא לנאום בממושך במהלך הלילה ואז להודיע ללא התרעה מוקדמת שהם מסירים את כל ההסתייגויות. במצב דברים זה נאלץ שר תורן לעלות לפודיום ולנאום ללא הפוגה, עד שהקואליציה מצליחה לגייס את הרוב הדרוש.

כאמור, עם המספרים בעד ונגד המתקרבים ל-59:58, הקואליציה חוששת ממהלך הפיליבסטר של האופוזיציה.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר: "נצביע נגד חוק המרכולים, לנדבר לא תהיה במליאה, לא נקזז. אנשים שזקוקים למרכולים בשבת הם אלה שעובדים קשה במהלך השבוע, משלמים מסים, משרתים בצבא. בערים חילוניות זה אבסורד לכפות את זה בשבת".

 

ליברמן בוועדת הכנסת בדיון על חוק המרכולים / צילום: טל שניידר
 ליברמן בוועדת הכנסת בדיון על חוק המרכולים / צילום: טל שניידר