"לשגרירים לא חסרה עבודה": יום בחיי קהילת הביטקוין בישראל

2017 הייתה ללא ספק שנת שיא עבור הביטקוין, ששווי השוק שלו צמח להיקף עצום של כרבע טריליון דולר ■ המטבע הדיגיטלי לא היה מגיע למעמדו הבכיר לולא מאמציהם של הפעילים הרבים שהאמינו בו גם כשהיה שווה רק דולרים ספורים ■ אנשי השנה של "גלובס"

 שגרירות הביטקויון בת"א / צילום: שגרירות הביטקוין
שגרירות הביטקויון בת"א / צילום: שגרירות הביטקוין

בוקר של יום ראשון חורפי בתל-אביב, 24 בדצמבר. בעולם מציינים את ערב חג המולד, ושנת 2017 מתקרבת לסיומה. ברחוב אחוזת בית, מול בניין הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, מתקבצים עשרות צעירים מחוץ לדלתו של משרד קטן, שעליה מתנוסס השלט "שגרירות הביטקוין".

ההתקבצות הזאת די מפתיעה, בהתחשב בכך שרק יומיים קודם לכן, מחיר הביטקוין צנח בשיעור של כ-20% לכ-12 אלף דולר (אחרי שבתחילת השבוע הקודם הגיע לשיא של 20 אלף דולר), ובמקביל רוב המטבעות הדיגיטליים המובילים (את'ר, ביטקוין קאש, לייטקוין ואחרים) צנחו ב-20%-30%. אבל, כידוע, לכל מטבע יש שנים צדדים: גם במחיר "השפל" שלו, הביטקוין נותר גבוה ביותר מ-1,000% ממחירו בתחילת 2017.

 
09:00 | 14,256 דולר - "העמלות לא זולות"

30 איש כבר נרשמו בתור לכספומט הביטקוין, בדף המודבק על דלת הכניסה לשגרירות. "זה המקום היחיד כרגע בארץ שבו אתה יכול לקנות ביטקוין ולקבל אותו במקום", אומר עודד, צעיר שעובד בחנות אופניים בירושלים. "נסעתי לפה בשלושה אוטובוסים, רק כדי לקנות ביטקוין".

השימוש במשרד הקטן נחלק בין שגרירות הביטקוין המקומית לבין חברת ביטס אוף גולד, המספקת שירותי מכירה וקנייה של ביטקוין. רוב הקהל שפוקד את המקום בשעות הבוקר, הגיע כדי לקנות ביטקוין בכספומט שמפעילה החברה. על מסך דיגיטלי בחלון הראווה של השגרירות מוצג שער הביטקוין המקומי, שעומד באותה שעה על 54,310 שקל. "השער הזה לא מעודכן", אומר טל, שלדבריו, התחיל לקנות ביטקוין רק לפני חודש. "אם תיכנס לאתר של ביטס אוף גולד, תראה שער אחר". באתר מציעים באותו זמן ביטקוין בכ-52 אלף שקל - מחיר גבוה בכ-4% לעומת השער הדולרי שמציג, למשל, אתר CoinMarketCap, המשקלל את המחיר הממוצע בין מאות זירות מסחר של מטבעות דיגיטליים בעולם.

יובל רואש, מנכ"ל ביטס אוף גולד, מסביר כי המחיר אצלם כולל עמלה של 5%, "ובעמלה אנחנו גם לוקחים בחשבון 17% מע"מ. יש לנו גם עלויות של המרה משקל לדולר ומדולר לביטקוין, ויש גם עמלות לבנקים - יותר מ-80% מרכישות הביטקוין אצלנו נעשות באמצעות העברות בנקאיות. נוסף על כך, גם העמלות ברשת הביטקוין ("עמלות כרייה"; ר"ק) לא זולות - כ-20 דולר על כל העברה".

"פתחנו את המשרד כאן ב-2013, בקומת הגלריה של שגרירות הביטקוין", מספר רואש, שהקים את ביטס אוף גולד יחד עם אחיו, יהונתן רואש, שכיום מנהל את סטארט-אפ הבלוקצ'יין QED-it.

"יהונתן, שבהשכלתו הוא מהנדס חשמל, התחיל להתעניין בביטקוין בסוף 2012, ואני הצטרפתי אליו אחרי כחודשיים, כשהייתי סטודנט לכלכלה באוניברסיטת תל-אביב. בתחילת הדרך גייסנו לחברה חצי מיליון דולר ממשקיעים פרטיים. ביטס אוף גולד מנגישה את הביטקוין לקהל הישראלי. אני גאה לומר שלפחות 50% מהישראלים שיש להם או שהיה להם ביטקוין, קנו את הביטקוינים דרכנו".

יובל רואש / צילום: איל יצהר
 יובל רואש / צילום: איל יצהר

מי שרוכש אצלכם בהעברה בנקאית, בסכום של יותר מ-10,000 שקל, יאלץ להמתין לעתים שבוע עד שיראה את הביטקוין בארנק הדיגיטלי שלו. מדוע כל עסקה לוקחת כל כך הרבה זמן?

רואש: "אנחנו מתמודדים עם מאות לקוחות חדשים מדי יום, ומאות טרנזקציות של ביטקוין מדי יום, וכל זה תחת רגולציה. כל הנושא הרגולטורי הוא חלק ניכר מהעיכובים. אנחנו צריכים לבדוק שבעל החשבון הוא גם זה ששלח את הכסף, אנחנו צריכים להקפיד על תעודות זהות של הלקוחות. מי שקונה ביותר מ-50 אלף שקל, צריך לבוא באופן אישי למשרד שלנו ולחתום על מסמכים. בעקבות העלייה בעומס, גייסנו עוד 11 עובדים בשנה האחרונה. כיום אנחנו מעסיקים צוות של 15 אנשים, ועד לפני שנה היו לנו רק ארבעה עובדים".

מלבדכם ומלבד Bit2C ואתר CoinMama, אין כמעט אפשרויות לקניית ביטקוין בישראל.

"נכון, והייתי רוצה שיהיו עוד אלטרנטיבות, אפילו שהמשמעות היא יותר תחרות. כשנוספים עוד שחקנים לשוק, העוגה גדלה. אגב, ביטס אוף גולד היא ברוקר, ולא זירת מסחר. כשמגיע אלינו לקוח שמעוניין במסחר שעתי בביטקוין, ורוצים לבצע עסקות קנייה ומכירה בתדירות גבוהה, כמו בבורסה, אנחנו מפנים אותו אל Bit2C".

יהיו בעתיד כספומטים נוספים?

"אני מעריך שבשנה הקרובה נפתח עוד כמה כספומטים של ביטקוין. חוץ מזה, יש לנו עוד פתרון לקניית ביטקוין במזומן, באמצעות רשת העברות הכספים GMT, שפרוסה ב-200 סניפים ברחבי הארץ. אמנם GMT גובה עמלה נוספת של 3% (נוסף על העמלה של ביטס אוף גולד), אבל למי שגר בקרית שמונה או בדימונה, למשל, זה יכול להיות פתרון עדיף על נסיעה לכספומט בתל-אביב".

09:30 | 14,114 דולר - "ביטקוין במתנה לחתונה"

באולם הכנסים של הבורסה לני"ע, בבניין המפואר הניצב מול שגרירות הביטקוין, פותח יקי ודמני, מנכ"ל קופיקס גרופ, כנס משקיעים, מול קהל של כ-50 איש. הוא מזכיר שקופיקס הוקמה ביוני 2013 וכמה חודשים לאחר מכן פתחה את בית הקפה הראשון. במקרה או שלא במקרה, גם את שגרירות הביטקוין הקימו ב-2013.

הארכיטקט אייל יונה שגב, ממקימי השגרירות, מנהל כיום את Toi Lab, חלל עבודה ליזמים בתחום הצעצועים הטכנולוגיים, שממוקם לא רחוק מהשגרירות, ברחוב מונטיפיורי.

"עד 2013, המשרד שבו נמצאת השגרירות כיום, שימש אותי יחד עם עוד ארבעה אדריכלים", הוא מספר. "התחלתי לעבוד אז על פרויקט אמנות שהיה קשור לנושא הכסף, ובזכות זה התחלתי ללמוד על הביטקוין. זה כל כך עניין אותי, שאפילו עברתי קורס במתמטיקה ובקריפטוגרפיה. האנשים שדיברו אתי על הנושא אז היו אנשי מחשבים או כלכלנים, והחלטתי שאני רוצה להיות חלק מזה. וככה, יום אחד שמתי על דלת המשרד שלט 'שגרירות הביטקוין', ובתוך זמן קצר התקבצה במקום קבוצה של כ-20 איש.

"המקום תיפקד כחמ"ל של המהפכה. ארגנו כנסים, האקתונים, והתחילו לצמוח פה גם סטארט-אפים. בתוך שנה כבר הפסקתי לעסוק בארכיטקטורה ועברתי להשקיע את כל זמני בביטקוין. אשתי לא ממש הבינה מה אני עושה אז, אבל היא זרמה אתי".

בחלל העבודה של Toi Lab, אני פוגש את טל בנו סקלאר, אחת הפעילות הוותיקות בקהילת הביטקוין. בנו סקלאר הפכה את "התחביב" למקצוע, וכיום היא בעלת חברה לגיוס עובדים, אנדרומדה, המתמחה בהשמה בתעשייה המתפתחת של הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מבוססים מטבעות קריפטוגרפיים כמו הביטקוין.

"פתחתי את החברה לפני חצי שנה, ובינתיים אנחנו רק שתי עובדות, אבל אני מקווה לצרף אלינו עוד עובדים בקרוב", מספרת בנו סקלאר. לדבריה, היא נחשפה לראשונה לביטקוין כבר ב-2011 דרך בן זוגה, אלי סקלאר, שהוא עצמו שגריר ביטקוין ותיק.

מתי בפעם הראשונה קנית ביטקוין?

"קניתי ב-2011, כשהביטקוין היה שווה בערך 6 דולרים. אבל ב-2013, כמו הרבה מחזיקי ביטקוין אחרים באותה תקופה, חטפתי סטירה מצלצלת בעקבות הפריצה לבורסת הביטקוין מאונט גוקס, שמחקה לי את רוב הביטקוינים שהחזקתי. כך שלא נעשיתי מיליונרית. באותה שנה התחתנתי, ואפילו קיבלנו ביטקוינים כמתנת חתונה".

בנו סקלאר חדורת אמונה בביטקוין, אף שלא התעשרה ממנו. "ביטקוין הוא המטבע המבוזר היחיד. זאת המערכת המוניטרית הראשונה בהיסטוריה שאין לה ראש. בביטקוין כולנו שווי ערך. אני מאמינה בביטקוין בטווח הארוך. נכון שעכשיו המערכת סובלת מתקלות, אבל צריך לתת לה קצת זמן, היא עוד בחיתוליה. קצת אמונה, קצת סבלנות והמערכת תשתפר. אני מאמינה שדור הילדים שלנו כבר יעבוד עם ביטקוין. כבר כיום, בתחום התעסוקה אני רואה עלייה בביקוש לעובדים בתחום, ואני חושבת שהשמים הם הגבול".

טל בנו סקלאר / צילום: איל יצהר
 טל בנו סקלאר / צילום: איל יצהר

איזה משרות מוצעות כיום בתחום הבלוקצ'יין ובאיזה חברות?

"90% מהמשרות שלהן אנחנו מגייסות עובדים, הן משרות פיתוח תוכנה, והשאר בעיקר משרות שיווק או תפעול. רוב החברות שמגייסות עובדים בתחום, הן סטארט-אפים. באחרונה התחילו לפנות אלינו לגיוס עובדים גם ארגונים גדולים, שיש להם חטיבה או מחלקה שעוסקת בתחום. הבלוקצ'יין נהפך לחביב הקהל".

באתר של אנדרומדה מופיעה רשימה של חברות הפועלות בישראל בתחום. לצד סטארט-אפים כמו Bancor, Colu, Wave, eTorro ואחרים, ניתן גם למצוא את אחת מחברות כריית הביטקוין המובילות בעולם, Bitmain הסינית, שיש לה גם מרכז פיתוח בישראל. "לפחות 35 חברות ישראליות פועלות בתחום, ומתוכן 22 כבר גייסו דרכנו עובדים", אומרת בנו סקלאר. "מדובר בתעשייה חדשה, שרק התחילה לצמוח השנה. עד לפני שנה, היו בארץ אולי חמש חברות פעילות".

11:15  | 13,447 דולר - "אנשים מפחדים מעוקץ"

בינתיים עוד ועוד אנשים מתקבצים בתור לכספומט בשגרירות הביטקוין. בכניסה לשגרירות עומדים מאבטח וסדרן, ובפתח ניצב מתקן עם מספרים לתור. איציק, שהגיע לשגרירות הביטקוין עם בנו בן ה-5, מנסה להעסיק את הילד בזמן ההמתנה. "אנחנו פה כבר מ-8:30", הוא אומר. "לקחתי יום חופש מהעבודה ובאתי עם הילד, הוא לא הלך לגן היום. לוקח לכל אדם לפחות 10 דקות לקנות ביטקוין בכספומט, אז אנחנו הולכים לחכות פה כמה שעות טובות".

אבל לאיציק מצפה בשורה לא נעימה. כשעה בלבד לאחר פתיחת הכספומט, מגיע נציג של ביטס אוף גולד ומודיע לכל הממתינים במקום שיש תקלה טכנית, ולכן פעילות הכספומט נפסקת עד להודעה חדשה. "כמה זמן זה ייקח?" שואלת צעירה מאוכזבת, שציפתה להיות בין הקונים הראשונים באותו בוקר. "לפחות חצי שעה, אבל זה יכול גם לקחת יותר זמן", משיב הנציג.

מחוץ לשגרירות עוברת קבוצה של צעירים אמריקאים מפרויקט "תגלית". "כמו שאתם רואים, שיגעון הביטקוין לא פסח על ישראל", אומר להם באנגלית המדריך, והם ממשיכים בסיור אל בניין הבורסה. אין ספק ש-2017 הייתה שנה "משוגעת" מבחינת הביטקוין. בתחילת ינואר הביטקוין נסחר במחיר של כ-1,000 דולר. במחצית השנה הוא הכפיל את ערכו, ובתחילת יוני מחירו הגיע לכ-2,400 דולר. אבל במחצית השנייה של השנה הביטקוין התחיל לעלות בקצב מסחרר, ובסופה הוא כבר נסחר בסביבות מחיר של 14 אלף דולר, אחרי שכבר רשם שיא של 20 אלף דולר בתחילת דצמבר.

"פעם אנשים היו באים לפה למכור ולקנות ביטקוין אחד מהשני, במזומן", אומר מארק, בחור צעיר, שהגיע עם 5,000 שקל במזומן כדי לקנות ביטקוין בכספומט. "אבל עכשיו, כשביטקוין נמכר בסביבות 50 אלף שקל, אנשים כבר לא סומכים אחד על השני. כשמישהו קובע עם בנאדם שרוצה לקנות ביטקוין, הוא מגיע מצויד עם גז חרדל, ודואג שיהיו אתו עוד אנשים שישמרו עליו. אנשים מפחדים מעוקץ. זה נהיה מסוכן". מארק עבד באחד מאתרי הפורקס, אבל התפטר לפני שבועיים ועכשיו הוא מובטל. "החלטתי להשקיע את הזמן שיש לי במטבעות דיגיטליים", הוא אומר.

עד שהתקלה בכספומט תסתדר, כפי שמקווים עשרות הממתינים בתור, אני מנצל את הזמן לשיחה עם מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי וממייסדי שגרירות הביטקוין. בתחילת דצמבר פרסם רוזנפלד אזהרה, שלפיה "בטווח הקצר, שער הביטקוין יכול לרדת לחצי מערכו הנוכחי ואף נמוך מזה, ולכן אין לסכן בהשקעה כזו יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד".

למה פרסמת את האזהרה יוצאת הדופן הזאת בנוגע לביטקוין?

"הרגשתי שחגגנו מספיק. השער עלה ועלה, וצריך להחזיר קצת היגיון לראשם של האנשים", אומר רוזנפלד. "האזהרה שלי הייתה פעולת מנע. אני לא רוצה שאנשים ישקעו בדיכאון כשמחיר הביטקוין יירד. אני זוכר טוב מה שקרה ב-2013, אחרי הפריצה לבורסת הביטקוין מאונט גוקס, שהובילה לצניחה בשער המטבע. בתקשורת נפוצו אז כתבות על 'עלייתו ונפילתו של הביטקוין', והמון אנשים נכנסו לדיכאון. לאחר מכן, במשך שנתיים השוק דישדש, ורק ב-2016 הביקושים לביטקוין התחילו שוב לעלות".

איך אתה מסכם את השנה האחרונה?

"2017 הייתה השנה הראשונה מאז 2014 שבה שער הביטקוין עלה מעל 1,000 דולר. אני פחות אוהב להתמקד בשער, אבל זאת אינדיקציה לרמת ההתעניינות בביטקוין. במחצית הראשונה של 2017, העליות עוד היו מתונות יחסית, אבל העניין התגבר במחצית השנייה של השנה. כמו שאתה רואה, לשגרירי הביטקוין, המתנדבים שעובדים בשגרירות בזמנם הפנוי, לא חסרה עבודה.

"אז מצד אחד, אני מרוצה כשאני רואה עלייה במספר האנשים שמתעניינים בביטקוין. ומצד שני, מאכזב אותי לראות ירידה באיכות של האנשים. בשנים הראשונות של הביטקוין, זאת הייתה קהילה של אנשי מדעי המחשב ובעלי אידאולוגיה ליברטריאנית. אבל כיום אנחנו רואים המון אנשים שעומדים בתור לכספומט הביטקוין, שרובם לא ממש מבינים מה זה ביטקוין, וזה בעייתי. מי שלא מבין שהערך של הביטקוין ספקולטיבי, ירידות הערך עלולות להיות מאוד קשות עבורו.

"אני אישית מושקע בביטקוין, וכמובן לא יהיה לי נעים אם המחיר יצנח, אבל גם אם זה יקרה, אני אמשיך לעבוד כרגיל. השם נתן, השם לקח, יהיה שמו מבורך. אני תמיד זוכר שנכנסתי לביטקוין כשהוא היה שווה הרבה פחות", אומר רוזנפלד בחיוך. "באופן כללי, אני תמיד ממליץ למי שרוצה לקנות ביטקוין, להתחיל בסכומים קטנים, ולא להגדיל את ההשקעה לפני שמבינים היטב את התחום".

מני רוזנפלד/ צילום: איל יצהר
 מני רוזנפלד/ צילום: איל יצהר

מהם האתגרים שבפניהם ניצב הביטקוין ב-2018?

רוזנפלד: "הביטקוין ניצב כיום בפני שלוש חזיתות מאתגרות, שכל אחת מהן קשורה בשנייה. החזית הראשונה היא טכנולוגית, כי כדי שהוא יוכל לתמוך בהיקף גדל והולך של עסקאות, הביטקוין צריך לעבור שדרוג טכנולוגי. החזית השנייה היא רגולטורית. אנחנו שואפים שהביטקוין יוגדר בישראל כמטבע, ויחולו עליו כל החוקים כמו על מטבע זר. זה יפשט הרבה מאוד דברים, כמו ניהול חשבונות, גבייה, תשלומים וכדומה. בחזית הזאת אנחנו פועלים גם מול הרגולציה ומול הכנסת, ולצורך זה שכרנו את שירותי משרד הלובינג אימפקט ומשרד עוה"ד אודי ברזלי, המתמחה בתחום המיסוי. התחלנו להגיע להבנות מול הרשויות, אבל הדרך לגיבוש הרגולציה עוד ארוכה.

"והאתגר השלישי של הביטקוין קשור לאימוץ שלו כמטבע. כאמצעי השקעה, הביטקוין כרוך בסכנות. לעומת זאת, כאמצעי תשלום, האימוץ של הביטקוין תלוי בעיקר בעסקים שמוכנים לקבל אותו. מצער אותי שכיום רוב האנשים שיש להם ביטקוין, מעדיפים לא לבצע אתו תשלומים. אישית, אני משתדל בכל הזדמנות אפשרית לשלם באמצעות ביטקוין".

רשימת העסקים המקבלים תשלום בביטקוין בישראל כוללת כיום כמה מאות בתי עסק, רובם עסקים קטנים או פרילנסרים המספקים שירותים שונים. באחרונה נוספו לרשימה חברת הנדל"ן חנן מור, שהודיעה על אפשרות לשלם בביטקוין על רכישת דירות בפרויקט שלה בנתניה, וחברת התיירות איסתא, שמאפשרת ללקוחותיה לשלם בביטקוין בהזמנת חופשות. אבל בינתיים, אין הרבה לקוחות שמנצלים את האפשרות הזאת.

 12:50 | 12,748 דולר - "השמים בוכים על הביטקוין?"

גשם מתחיל לרדת, והממתינים לכספומט הביטקוין שנותרו מחוץ לשגרירות, מחפשים מחסה מתחת לסככות של החנויות הסמוכות. "אולי השמים בוכים על הביטקוין?" מחייך בעצב אמיר, שמחכה שם כבר מ-10 בבוקר. "אבל אין באמת סיבה לבכות. היום המחיר יורד, מחר הוא יעלה. קניתי פה ביטקוין בפעם הראשונה לפני חודשיים וחצי, כשהוא עלה בערך 4,500 דולר. עכשיו הוא כבר שווה פי שלושה".

בינתיים אחד מעובדי ביטס אוף גולד תולה הודעה מעל כספומט הביטקוין: "לצערנו, המכונה לא פעילה. אנחנו מנסים לטפל בבעיה, אבל אין צפי למתי נחזור לפעולה. בנוסף, גם אתר ביטס אוף גולד אינו זמין כעת". בחברה מסבירים כי הפסקת הפעילות נובעת מעומס העבודה. "נסיים קודם לטפל בכל העסקאות שבוצעו עד 11 בבוקר, ורק לאחר מכן נחזור לעבוד. זה כנראה יקרה רק מחר", מוסר לי אחד מנציגי החברה.

"כבר לא נקנה ביטקוין היום", אומרת רונית, אחת הנשים הבודדות בקהל הממתינים לכספומט. לשאלתי למה יש פחות נשים שמתעניינות ברכישת ביטקוין, היא עונה: "זה קצת כמו קזינו. אני אישית נהנית מהימורים, אבל אני חושבת שגברים הם יותר מהמרים באופיים".

"מה עושים בשגרירות הביטקוין חוץ מלקנות ולמכור ביטקוינים?" אני שואל את נעה משיח, מנהלת התפעול של איגוד הביטקוין הישראלי. "השגרירות זה מיזם חברתי, שמופעל בהתנדבות על ידי 15 שגרירים", מספרת משיח. "יש כאן מפגשים חברתיים, הרצאות ואירועים של קהילת הביטקוין, והמטרה העיקרית היא לספק לציבור מידע על הביטקוין. חוץ מזה, כמו שאתה רואה, השגרירות היא גם המשרד של האיגוד שלנו. אנחנו עמותה ללא מטרת רווח, שפועלת לקידום התחום בישראל. התחלתי לעבוד כאן רק לפני כחודשיים, ואני השכירה היחידה באיגוד. כל האחרים פעילים בהתנדבות, והם כוללים חברים ותיקים בקהילה ואנשים מתעשיית הבלוקצ'יין. לפני כן עבדתי כעורכת בערוץ הכנסת".

נעה משיח / צילום: איל יצהר
 נעה משיח / צילום: איל יצהר

מה משך אותך לעבודה באיגוד הביטקוין?

"הגעתי לאיגוד בעקבות ההיכרות שלי עם יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של האיגוד. מה שקסם לי בביטקוין, זה שהוא חופשי, אין אף אדם שאחראי עליו. זה משהו שבא מלמטה, מהעם, מהקהילה, ולא מתכתיבים של תאגידים. הגעתי לכאן מעט לפני שהביטקוין הגיע לשיא, כשעוד היו כמה שעות ביום שהשגרירות לא הייתה מלאה באנשים. כיום המקום מוצף באנשים מדי יום, אבל רובם מתעניינים בעיקר בשווי הכלכלי של הביטקוין, ופחות בערך האידאולוגי שלו. מגיעים לכאן כל מיני אנשים, ולרבים מהם אין מושג מה זה ביטקוין. ראיתי פה כבר כמה תיכוניסטים, שהגיעו לכאן עם הורה מלווה. בחנוכה ביקרו פה הורים עם ילדים קטנים, וכמו שאתה רואה, מי שרוצה לקנות פה ביטקוין, צריך לחכות שעות ארוכות".

מה הציפיות שלך לגבי הביטקוין בשנה הקרובה?

"אני מקווה שקהילת הביטקוין תמשיך לצמוח ושתהיה גם התפתחות חיובית מבחינת הרגולציה. בסופו של דבר, העולם יצטרך לעבור למטבעות דיגיטליים. הגענו לשלב שכבר אי אפשר לחזור ממנו אחורה. זה העתיד".

הביטקוין מדלג אל 2018
 הביטקוין מדלג אל 2018

15:00  |  13,701 דולר - "לא רוצים קיצורי דרך"

שגרירות הביטקוין מתרוקנת מעט, בפנים נותרו כ-20 איש. חלקם עוד ממתינים שם משעות הבוקר, אבל הרוב כבר הבינו שכנראה זה לא היום לקנות ביטקוין. אלה שנשארו במקום, מדברים עכשיו פחות על מחיר הביטקוין, ויותר על חדשות בתחום, כמו הידיעה הטרייה שפורסמה גם ב"גלובס", שלפיה בנק ישראל בוחן הנפקה של מטבע דיגיטלי ישראלי.

אני מנסה לברר עם היועץ המשפטי של איגוד הביטקוין הישראלי, עו"ד יהונתן קלינגר, מה משך אותו לתחום.

"אני לא רואה את עצמי כמשקיע בשוק הקריפטוגרפיה. אם הייתי ספקולנט, הייתי כנראה משקיע ברכישת דירות לפני כעשר שנים", הוא אומר בחיוך. "אני תומך בביטקוין ומאמין באידאולוגיה שמאחוריו. אני מאמין בפוטנציאל של קהילות מבוזרות. התחלתי להתעניין בביטקוין ב-2013, התנסיתי באופן אישי בטכנולוגיה כדי להכיר אותה, כולל כריית ביטקוין. קיבלתי גם תשלומים במטבעות דיגיטליים, אבל בסכומים סמליים בלבד".

והתנודתיות של הביטקוין לא מטרידה אותך?

"כמו שמשקיע נדל"ן מנוסה לא יתרגש מירידה זמנית או מעלייה זמנית של 5% במחירי הדירות במקום מסוים, כך גם משקיע מיומן בביטקוין מכיר את הסיכונים ואת התנודתיות בשוק. אם מישהו משקיע בביטקוין, שייקח בחשבון שיום יבוא, והופ, ייעלמו לו 50% מההשקעה, ויום אחר הוא יקום בבוקר ויהיה לו 200% מההשקעה שלו. זה בסדר גמור כל עוד הביטקוין לא הופך להיות מיינסטרים, ולא מאומץ על ידי כולם".

קלינגר, העוסק, בין השאר, בייעוץ לסטארט-אפים, מספר כי כיום כשליש מהלקוחות שלו מגיעים מתחום הבלוקצ'יין. "האנשים באקוסיסטם הזה רוצים לעבוד באופן חוקי ומוסדר, הם לא רוצים קיצורי דרך", הוא אומר.

"מבחינת המיסוי על עסקאות בביטקוין, המצב כיום בישראל הוא "אפור". האיגוד קיבל לפני כמה שנים חוות-דעת מקצועית שלפיה הביטקוין נחשב למטבע. אנחנו עדיין ממתינים לחוזר של רשות המסים בעניין. חוץ מזה, הנושא של הנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים, ICO, עדיין לא מוסדר בארץ. אבל הבעיות המשפטיות יכולות להיפתר בתוך שנתיים-שלוש, והפתרונות בסופו של דבר יובילו לצמיחה של התחום".

18:00 | 13,234 דולר - "אנחנו חלק מניסוי ענקי"

ערב יורד על שגרירות הביטקוין. בשעה הזאת כבר כמעט אין במקום קונים ומוכרים, אבל יש קהילה נלהבת. על הספסלים בחוץ, קבוצה של צעירים דוברי אנגלית מנהלת שיחה ערה. "אנחנו חלק מניסוי ענקי", אומר אחד מהם בהתרגשות. "כל מה שקורה סביבנו עם המטבעות הדיגיטליים, זה ניסוי עולמי, ואנחנו חלק ממנו".

בפנים רוזנפלד חולץ את נעליו שנרטבו בגשם, וכמה מפעילי השגרירות משוחחים עם עוד אנשים שהגיעו לערב המפגש השבועי של השגרירות, המכונה "סטושי סקוור". סטושי נקמוטו הוא שמו הבדוי של ממציא הביטקוין, שזהותו נותרה עד היום בגדר תעלומה. "יש כל מיני ספקולציות לגבי הזהות של נקמוטו, אבל זה לא באמת משנה מיהו. חשוב יותר להבין מה הוא כתב", אומר רוזנפלד, ומראה לי עותק של המסמך הטכני ("Bitcoin White Paper") שפרסם נקמוטו בנובמבר 2008, ושאותו הוא תרגם לעברית לפני כחמש שנים. במסמך זה, שכותרתו "ביטקוין: מערכת עמית-לעמית של מזומן אלקטרוני", הציג נקמוטו לראשונה את הקונספט של המטבע הדיגיטלי.

"כשקוראים את מה שנקמוטו כתב, זה לפעמים מרגיש כמו ללמוד גמרא - בכל פעם מגלים משהו חדש", אומר רוזנפלד. "כל האנשים שהצטרפו לקהילת הביטקוין בשנים הראשונות שלה, באו בעקבותיו. גם אני, כמובן".

רוזנפלד, בן 33, מספר כי התחיל לכתוב תוכנה כבר בגיל 8. את התואר הראשון במתמטיקה, שקיבל מהאוניברסיטה הפתוחה, הוא התחיל בכיתה ט', כשלמד בתיכון הריאלי בחיפה. המקצועות הראשיים שלמד בתיכון היו פיזיקה וכימיה. "יכול להיות שקיבלתי את המשיכה למקצועות האלה מהורי. אבי מהנדס אלקטרוניקה, ואמי בעלת השכלה בכימיה", הוא אומר.

סטושי נקמוטו עזב את פרויקט הביטקוין, שאותו ייסד, באפריל 2011. לפי הערכות, הוא הספיק לצבור עד אז קרוב למיליון ביטקוין, ששוויים כיום מיליארדי דולרים. גם אתה תעזוב את הביטקוין בעתיד?

רוזנפלד: "אני מקווה להגיע לשלב שבו הביטקוין יהיה מספיק מבוסס, ואז הקהילה כבר לא תהיה זקוקה לי. הייתי רוצה בעתיד לחזור לתחום של מחקר מתמטי, שעסקתי בו עד לפני כמה שנים ועזבתי אותו בגלל הפעילות שקשורה לביטקוין. אבל בניגוד לנקמוטו, שהזהות שלו לא ידועה, אני יכול לעזוב את הביטקוין - אבל הביטקוין לא יעזוב אותי".

בסיכום יומי, הביטקוין ירד באותו יום בכ-4% - ירידה מתונה יחסית. בימים שלאחר מכן, מחירו שוב עלה ליותר מ-16 אלף דולר, אבל את היום האחרון של 2017 הוא סיים ברמה של כ-14 אלף דולר. האם לביטקוין נכונו עוד שיאים, או שאולי הוא בדרכו למטה? ימים יגידו. ובינתיים, לשגרירי הביטקוין צפויה עוד הרבה עבודה.

כל המחירים הדולריים המצוינים בכתבה, מתייחסים לשער הביטקוין המוצג באתר CoinMarketCap, המשקלל את הממוצע של שערי הביטקוין במאות אתרי מסחר בעולם.