סטארבורד מטילה ספק ביכולת מלאנוקס להשיג יעדיה ב-2018

הקרן האקטיביסטית מציגה נתונים על ביצועי החסר של מלאנוקס וסבורה כי גם יעדי החברה ב-2018 נמוכים מדי ■ לטענתה, אין דרך להצדיק את הוצאות המו"פ הגדולות בחברה

איל וולדמן / צילום: תמר מצפי
איל וולדמן / צילום: תמר מצפי

"הזמן לביצוע שינויים ושיפורים שוליים עבר מזמן", כתב מנהל הקרן האקטיביסטית סטארבורד, פיטר פלד (Feld), לאיל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס , במכתב שנשלח היום (ב') ושאליו צורפו נתונים רבים המעידים, לדברי הקרן, על החולשה בביצועי מלאנוקס בעבר ועל ההזדמנויות הקיימות בחברה כיום.

סטארבורד הפכה לבעלת מניות במלאנוקס לפני כחודשיים, ומחזיקה כיום ב-10.7% ממניותיה, כשהיא בעלת המניות הגדולה בחברה. הקרן ידועה כמשקיעה המובילה שינויים בחברות שבהן היא משקיעה, כולל שינויים פרסונליים בהנהלה ובדירקטוריון. בשלב זה, במכתב הנוכחי הקרן לא מציבה דרישות ספציפיות בהקשר זה.

"כבוד עצום לעסק שבנית"

מלאנוקס מפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה, והיא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר, בעקבות עלייה של 26.7% במחיר המניה מאז שנודע על כניסת הקרן להשקעה בחברה. באחרונה פרסמה מלאנוקס יעדים ל-2018, הכוללים חזרה לצמיחה דו-ספרתית בהכנסות ועלייה ברווחיות התפעולית.

לדברי סטארבורד, מלאנוקס הציגה ביצעי חסר משמעותיים ב-5 השנים האחרונות
 לדברי סטארבורד, מלאנוקס הציגה ביצעי חסר משמעותיים ב-5 השנים האחרונות

במכתב שנשלח לוולדמן כתב פלד: "אנחנו פתוחים לעבוד אתך ולסייע לייצר שיפורים תפעוליים ופיננסיים משמעותיים. אנחנו מאמינים שיש הזדמנות עצומה בחברה, אבל יידרש שינוי מהותי, הרבה מעבר ליעדי החברה 2018".

לפי המכתב, בין הצדדים כבר מתקיים דיאלוג. "יש לנו כבוד עצום לעסק שבנית במלאנוקס", כותב פלד. "השקענו בחברה, כי אנו מאמינים שהיא מוערכת בחסר רב ויש הזדמנויות ליצירת ערך על בסיס פעולות שבשליטת ההנהלה והדירקטוריון".

לדברי סטארבורד, "למרבה הצער, למרות החוזק של היצע המוצרים והטכנולוגיה, מלאנוקס הייתה בין החברות בעלות הביצועים החלשים ביותר בתחום לאורך זמן". במכתב מוצג נתון של ביצועי חסר של 470% ביחס למדד הסמיקונדקטור SOX ב-5 השנים שקדמו להשקעת סטארבורד.

"מאז כניסת סטארבורד, מלאנוקס הציגה ביצועי יתר ביחס למדד - דבר המשקף, לדעתנו, את התלהבות המשקיעים מהשינויים הפוטנציאליים כתוצאה מהשקעתנו", הוסיף פלד במכתבו. "ביצועי החסר מטרידים, לאור העובדה שהחברה חשופה לשווקים האטרקטיביים ביותר בתעשייה, כמו HPC, מחשוב ענן ועוד. כתוצאה מכך, נוצר משבר אמון מצד המשקיעים, ולכן החברה נסחרת בדיסקאונט ביחס למתחרות. לדעתנו, מדובר בדפוס של ביצועים חלשים, הכוללים הוצאות נרחבות והחמצה של הזדמנויות צמיחה".

בסטארבורד מציינים כי בעוד שמלאנוקס היא אחת החברות היחידות בתעשייה עם שולי רווח גולמי גבוהים מ-70%, הרווחיות התפעולית שלה היא הנמוכה ביותר ביחס למתחרות.

ברמז עבה לצורך בקיצוץ הוצאות, מציין המכתב כי הוצאות המו"פ של מלאנוקס היו 42% מההכנסות לעומת חציון של 22% בקבוצת ההשוואה, והוצאות הנהלה וכלליות היו 24% לעומת 17%.

"הצמיחה האורגנית מהנמוכות בתעשייה"

"אין שום דרך להצדיק את הרמות של הוצאות המו"פ של מלאנוקס, אבל בעלי המניות היו יכולים לצפות לפחות לכך שהוצאות של מיליונים רבים לאורך השנים ייצרו צמיחה גבוהה מהממוצע. ואולם, ב-2017 הצמיחה האורגנית במלאנוקס הייתה החלשה ביותר ביחס למתחרות. גם אם מביאים בחשבון את התחזיות ל-2018, הצמיחה האורגנית הרב-שנתית בחברה היא מהנמוכות בתעשייה", כתב פלד.

"נראה כי עד לדיווח על מעורבותנו בחברה, לא הייתה כל כוונה לשנות את המצב, אבל מאז אתה והדירקטוריון מכירים בכך שיש בעיה", הוסיף פלד. "התחזיות ל-2018 מצביעות על שיפור מסוים, אבל אנו עדיין מודאגים שהיעדים לשנה זו לא קרובים לטיפול הנדרש בבעיה".

יתרה מכך, הוא מוסיף נתונים על פספוסי-תחזיות של מלאנוקס ברבעונים האחרונים, ומעריך כי "לחברה חסרה האמינות הנדרשת לשכנע את המשקיעים שתעמוד ביעדים אלה. איך בעלי המניות יכולים להיות בטוחים שהפעם זה יהיה שונה?"

פלד מוסיף כי יעדי 2018 בנוגע לגידול ברווחיות התפעולית מבוססים בעיקר על צמיחה בהכנסות, ולא על קיצוץ הוצאות - דבר שמהווה, להערכתו, סיכון. "על רקע כישלונות העבר של מלאנוקס בהשגת יעדי הצמיחה בהכנסות, אנחנו מאמינים שיש סיכון משמעותי לתוכנית החברה ל-2018. נוסף על כך, מלאנוקס הציבה את הרף נמוך מדי - גם אם היעד יושג, הרווחיות התפעולית תהיה הנמוכה ביותר בקבוצת ההשוואה", ציין במכתבו לוולדמן.