קרנבל התשואות: כך תשקיעו בכלכלת ברזיל המתעוררת

ברזיל היא אחת המדינות שסייעו למדדי המניות בשווקים המתעוררים להציג תשואה מרשימה במיוחד במחצית השנייה של 2017 ■ קרן הסל iShares MSCI Brazil של חברת בלקרוק מאפשרת חשיפה לשוק המניות הברזילאי

קרנבל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קרנבל / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שנת 2017 הייתה השנה שבה אפיקי המניות בשווקים המתעוררים התחילו לממש את הפוטנציאל העצום שלהם. מדד MSCI Emerging Markets החזיר תשואה של כ-34% בשנה שעברה - תשואת יתר של כ-13% על מדד MSCI העולמי, שסיכם גם הוא שנה מצוינת.

בפסגת טבלת התשואות ל-2017 נמצאות מדינות כמו ארגנטינה וטורקיה, עם תשואות של יותר מ-40%, כשבאות אחריהן מדינות כמו צ'ילה, הונג קונג, הודו ופולין. אחת המדינות שסייעו למדדי המניות בשווקים המתעוררים להציג תשואה כה מרשימה, במיוחד במחצית השנייה של 2017, היא ברזיל: מדד MSCI Brazil החזיר תשואה של כ-19% במחצית השנייה של השנה - תשואת יתר של כ-4% על מדד MSCI EM ושל כ-9% על S%P 500.

הביצועים החזקים של מדד המניות הברזילאי מגיעים, בין השאר, על רקע התפתחויות כלכליות חיוביות במדינה, שבמשך שנים רבות היוותה דוגמה שלילת להתנהלות של מדינה מתפתחת. בעיות של שחיתות, מדיניות ציבורית קלוקלת ומצב כרוני של אי-יציבות פוליטית גרמו לכלכלה הברזילאית להיכנס למיתון עמוק, שבא לידי ביטוי בהתכווצות חדה של התוצר, בשיעור של 3.8% ב-2015 ושל 3.6% נוספים ב-2016.

מהלך אגרסיבי של הורדת ריבית

לעומת זאת, 2017 הסתמנה כשנה שבה הצליחה הכלכלה הברזילאית להתייצב, ובמבט קדימה היא אמורה להמשיך ולהשתפר גם בשנים הבאות. הכלכלה המקומית, שנשענת במידה לא מועטה על תחום הסחורות, נהנתה מהתאוששות מחיריהן, ובעיקר מכך שמחיר הנפט יותר מהכפיל את עצמו מאז השפל של תחילת 2016. במקביל, כמה רפורמות שמקדם הנשיא מישל טמר, שמתמקדות, בין השאר, בהוצאות הממשלתיות, במערכת הפנסיה ובמגזרי האנרגיה, התשתיות והסחורות במדינה, עשויות להגביר את היציבות של הכלכלה הברזילאית ואת פוטנציאל הצמיחה שלה בטווח הארוך.

ההערכה הנוכחית של קרן המטבע העולמית היא כי הכלכלה הברזילאית צמחה בקצב של 0.7% ב-2017, וכי ב-2018 קצב הצמיחה יואץ ל-1.5%. אגב, הבנק המרכזי של ברזיל מחזיק בתחזית אופטימית הרבה יותר, ומעריך כי הכלכלה המקומית תצמח ב-2.6% ב-2018.

הבנק המרכזי של ברזיל הוא גם גורם מפתח בהתאוששות הכלכלית במדינה, כאשר מאז סוף 2016 הוא הוריד את הריבית מ-14% ל-7%. מהלך אגרסיבי זה של הורדת הריבית מגיע על רקע ירידה חדה בשיעור האינפלציה במשק, שבאופן מסורתי מהווה בעיה מרכזית עבור הכלכלה הברזילאית. קצב האינפלציה ירד מכ-11% בסוף 2015 לפחות מ-3% כיום, כאשר ביוני האחרון קצב האינפלציה החודשי היה שלילי, לראשונה מאז 1998.

מעבר לחשיפה להתאוששות הכלכלית המקומית, מדדי המניות הברזילאיים גם נהנים מתמחור אטרקטיבי באופן יחסי לשווקים מתעוררים אחרים, מצמיחה נאה ברווחי החברות וגם ממומנטום חיובי בתחזיות הרווח של אנליסטים בשוק. מאז אוגוסט עלתה תחזית הרווח המצרפי למדד Bovespa הברזילאי בכ-4%.

חשיפה עיקרית למגזר הפיננסי

אפשרות אחת להיחשף לשוק המניות הברזילאי היא דרך קרן הסל iShares MSCI Brazil ETF (סימול: EWZ) של חברת בלקרוק. קרן זו הוקמה בשנת 2000 והייתה מקרנות הסל הראשונות שעקבו אחרי מדדי מניות בשווקים המתעוררים.

הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-8 מיליארד דולר, והיקף המסחר בה גבוה מאוד ומסתכם בכ-20 מיליון מניות ביום. דמי הניהול של הקרן עומדים על 0.62% בשנה.

הקרן מאפשרת חשיפה ל-54 חברות ברזילאיות, שהגדולות מביניהן הן הבנק Itau Unibanco (כ-12% מהקרן), ענקית הסחורות Vale (10.5%), הבנק Banco Bradesco (9%), חברת המשקאות Ambev (8%) והבורסה המקומית B3 (4%).

ברמה הסקטוריאלית, החשיפה הגדולה ביותר של הקרן, ובפער גדול, היא למגזר הפיננסים (כ-36%), ולאחר מכן למגזרי הצריכה הבסיסית והסחורות (כ-16% כל אחד).

בשנה האחרונה הקרן החזירה תשואה של כ-25%, כאשר במחצית הראשונה של 2017 היא הציגה תשואה שלילית של כ-5%, ובמחצית השנייה של השנה רשמה "ראלי" מרשים של כ-30%.

להערכתי, גורמי הסיכון בהשקעה בקרן iShares MSCI Brazil ETF הם בעיקר גורמי הסיכון הכלכליים במדינה, והם בהחלט לא מבוטלים. בראש ובראשונה, מדובר במצב הפוליטי בברזיל, כאשר ראש הממשלה טמר נמצא במרכז פרשת שחיתות מסועפת, אבל נכון לעכשיו מצליח לשמור על כיסאו בשל תמיכה קואליציונית רחבה.

מעבר לכך, סיכון משמעותי לכלכלה הברזילאית, כמו לכלכלות מתפתחות רבות אחרות, קשור למדיניות המוניטרית של הבנק הפדרלי בארה"ב. היסטורית, מחזור של העלאת ריבית בארה"ב מוביל ליציאת כספים מהשווקים המתעוררים, ובכמה מקרים בעבר, גם לכניסה למיתון בשווקים אלה.

הפדרל ריזרב נמצא בעיצומו של מחזור העלאת ריבית, ונכון לעכשיו, השווקים המתעוררים הצליחו לעבור אותו בשלום. עם זאת, קיים סיכון כי המשך העלאת הריבית יתחיל גם להשפיע לרעה על הכלכלות המתפתחות. גורם סיכון נוסף הוא התלות היחסית של הכלכלה הברזילאית במחירי הסחורות, ובעיקר במחיר הנפט.

הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל iShares MSCI Brazil ETF

סימול: EWZ

החברה המנהלת: בלקרוק

הקמה: שנת 2000

היקף נכסים מנוהלים: 8 מיליארד דולר

היקף מסחר יומי: 20 מיליון מניות בממוצע

דמי ניהול: 0.62% בשנה

תשואה ב-2017: 25%

החזקות עיקריות, לפי מגזרים: פיננסים (36%), צריכה בסיסית (16%), סחורות (16%), אנרגיה (7%)