התקשורת מגבירה התקפותיה על טראמפ: מתי בעצם הוא עובד?

אחרי פרסום ספר שזורע ספקות לגבי יציבותו הנפשית של הנשיא, מדווח אתר החדשות אקסיוס על הרגלי העבודה שלו במה שמגודר כ"זמן אקזקיוטיבי" ■ דובר בבית הלבן: "הוא סוס עבודה" ■ במקביל, יועצי טראמפ חוששים מחשיפתו לתשאול של התובע המיוחד

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אמת, כל ממשל בוושינגטון חש עצמו קרבן של המדיה. ממשל טראמפ רחוק מלהיות הראשון שקובל על יחס התקשורת כלפיו (אם כי הוא הראשון בארה"ב שמתאר אותה כ"אויבת העם"). בכירי הממשל הנוכחי, ובעיקר טראמפ עצמו, קובלים במרירות, שהתקשורת (וכוונתם לעיתוני הזרם המרכזי, לרשתות הטלוויזיה ולערוצי החדשות בכבלים, למעט פוקס ניוז כמובן), מתעללת בהתמדה בנשיא ובצוותו הבכיר, מתמקדת במחדלים ובהשמצות ומתעלמת ממה שהם מגדירים כהישגים. במידה רבה, זה היה הלך הרוח בממשל ביל קלינטון כשהתפוצצה פרשת מוניקה לווינסקי.

את תגובת המדיה, אז כעתה, אפשר לסכם במשפט אחד: אנו רק מדווחים, ולא פעם מקור הדיווחים הוא בכירי הבית הלבן עצמם, שמסתתרים מאחורי דרישה לא לנקוב בשמם. מדוע מדליפים המדליפים? בגלל הסיבות להדלפות מכל ארגון משמעותי: לפעמים כדי לקדם אג'נדה, לפעמים כדי לקדם את המדליף, לפעמים כדי לסגור חשבון עם מתחרה במשרד ולפעמים כדי למסמר את הבוס.

כל הסיבות האלה מבצבצות מאחורי ההדלפות לעיתונאי מייקל וולף, מחבר הספר "האש והזעם - בתוך הבית הלבן של ממשל טראמפ", שיצא לאור בימים אלה. הספר, שזורע ספקות חמורים לגבי איתנותו הנפשית של טראמפ, נעשה להיט מטורף מפני שהוא נוגע בעצב חשוף בחברה האמריקאית: פחד גואה מנשיא שאזרחים רבים אינם רואים בו מנהיג רציונלי.

בריאן סטלטר, כתב התקשורת של CNN, הגדיר אתמול (ב') את המצב כך: "כבר לא הולכים יותר על קצות האצבעות. הלחישות נהפכו לצעקות. כשירותו של הנשיא טראמפ לשמש בתפקידו היא הנושא שעומד עתה בראש סדר היום. עובדה זו נובעת בחלקה מהתנהגותו של טראמפ, בחלקה מספרו של מייקל וולף, ובחלקה מתגובתו של טראמפ על הספר". אנליסט אחר אמר, שוולף הוא הנס כריסטיאן אנדרסן של המאה ה-21. כמו קודמו במאה-19, מזכיר לנו וולף שהמלך בעצם עירום ועריה.

ועכשיו מוסיף אתר החדשות אקסיוס (AXIOS) נדבך משלו למסכת הטענות, שלפיהן אין לטראמפ הכישורים שנחוצים להנהיג מעצמה. על פי האתר, טראמפ מגיע למשרדו, כלומר ללשכה הסגלגלה, הרבה יותר מאוחר מכפי שנהג להגיע לשם בימיו הראשונים בבית הלבן. לעיתים קרובות הוא מגיע לעבודה בסביבת השעה 11 בבוקר. ההסדר הזה נעשה במידה רבה כדי להיענות לדרישתו להגדיל את מה שהוא מכנה "פרק הזמן האקזקוטיבי" שלו. בפרק זמן זה הוא מבלה לבדו באגף המגורים של הבית הלבן, רואה טלוויזיה, מדבר בטלפון ומצייץ בחשבון הטוויטר שלו, לדברי פקידים בבית הלבן.

לפי לוח הזמנים הרשמי, "פרק הזמן האקזקוטיבי" של טראמפ מתחיל ב-8 ומסתיים ב-11 בבוקר, אך את רוב הזמן הזה הוא מבלה באגף המגורים והוא מגיע לפגישתו הראשונה - בדרך כלל תדרוך המודיעין מפי נציג של CIA - רק ב-11. לעומת זאת הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש היה מתחיל את יום העבודה שלו בלשכה הסגלגלה ב-6.45 בבוקר. ברק אובמה נהג לעשות תרגילי כושר בתחילת היום ולהגיע למשרד בין 9 ל-10 בבוקר.

יום העבודה של טראמפ בלשכה הסגלגלה קצר יחסית - מ-11 עד 6 בערב. בפרק זמן זה הוא מקיים בדרך כלל פגישה או שתיים, אך עדיין הוא מקדיש זמן רב לצפייה בחדשות בערוצי החדשות בכבלים בחדר האוכל שסמוך ללשכה הסגלגלה ולשיחות טלפון. ב-6 הוא חוזר לארוחת ערב באגף המגורים, רואה עוד טלוויזיה ומנהל עוד שיחות טלפון. עוזריו אומרים שהוא תמיד עושה משהו, אך התנהלותו בזמן האקזקוטיבי היקר באגף המגורים בלתי מאורגנת ובלתי ממושמעת, על פי הדיווח באקסיוס.

בתגובה אמרה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סאנדרס: "הנשיא הוא אחד מהאנשים החרוצים ביותר שראיתי אי פעם. הוא מקדיש לעבודה שעות ארוכות וימים ארוכים כמעט מדי יום ביומו, כל שבוע כל השנה. עיתונאים אמרו פעמים רבות שהם מקווים שהנשיא יאט את הקצב מפני שלפעמים הם מתקשים להדביקו".

דובר אחר בבית הלבן הגדיר אותו כ"סוס עבודה" והוסיף: "התוצאות מדברות בעד עצמן - ההישגים שוברי השיאים שנעשו בזמן שיא, כאשר מתנגדי הנשיא טענו שהוא לא יוכל לעשות דבר, ונוכח סיקור ש-90% ממנו הוא שלילי, נוכח רוחות נגדיות של דיווחים על אינטריגות בחצר המלך, זבל טבלואידי... הנשיא עובד כמו איכר חרוץ וכל דרך אחרת לתאר את הרגלי העבודה שלו היא מגוחכת. כל אחד יודע זאת".

ובינתיים מתמודד צוות הבית הלבן עם איום נוסף: דרישת התובע המיוחד, רוברט מולר, לתשאל את טראמפ בקשר לחשדות שצוות מסע הבחירות שלו, ואולי הוא עצמו, קשרו קשר עם הרוסים כדי להשיג מידע שלילי על הילארי קלינטון. טראמפ אמר בעבר, כי לא יתנגד לשוחח עם התובע המיוחד, אך עוזריו חוששים שחשיפה כזאת עלולה להעמידו בסכנה. על פי דיווחים בערוצי הכבלים, טראמפ אינו נוהג להתכונן לתשאולים כאלה. הוא אימפולסיבי, אינו זוכר דברים ודי באמירה אחת או שתיים שלו שיהיו מנוגדות לעדויות של אחרים כדי לסבכו בעדות שקר.

הבית הלבן מעדיף לקבל שאלות בכתב, אך לשכת התובע המיוחד הבהירה, שמולר לא יסתפק בפחות מפגישה פנים אל פנים. על פי ההערכות, העובדה שמולר מוכן עתה להיפגש עם טראמפ מעידה על כך שהוא קיבץ מספיק חומרים מחשידים מחקירות של עשרות אנשים, ובמיוחד מחקירתו של מייקל פלין, שפוטר ממשרת היועץ לביטחון לאומי לאחר פחות מחודש בתפקיד. נגד פלין הוגש כתב אישום בחשד שמסר עדות שקר לחוקרי FBI והוא משתף עתה פעולה עם התובע המיוחד.