קופת-חולים מכבי משיקה את K – מערכת "רופא רובוטי"

מדובר באפליקציה לחיפוש מידע רפואי מותאם אישית לקראת או במקום ביקור רופא, שנועדה להחליף חיפוש מידע רפואי באינטרנט ■ השירות יהיה פתוח למבוטחי כל הקופות באופן חינמי וללא פרסומות

קופת-חולים מכבי השיקה היום (ג') את K Health - אפליקציה לחיפוש מידע רפואי מותאם אישית לקראת או במקום ביקור רופא.

המערכת תתשאל את הפונה אליה לעומק לגבי התסמינים הייחודיים שלו ותאתר במאגר המידע הגדול של מכבי מטופלים שדיווחו על מצב דומה. היא תזהה מה הייתה האבחנה של מטופלים אלה ואילו בדיקות הפנו אותם לעשות, ותיידע את המטופל. מדובר במערכת לומדת ממקרים אמיתיים, ולא בפרוטוקולים של אבחון שכותבים הרופאים.

השירות יהיה פתוח למבוטחי כל הקופות באופן חינמי וללא פרסומות.

רן שאול, ממייסדי הסטארט-אפ K Health שפיתח את האפליקציה בשיתוף-פעולה עם מכבי, מסביר כי המערכת זכתה לשמה משום ש-K היא האות השקטה ב-Knowledge, והמטרה של אפליקציה היא להוציא לאור את המידע השקט. היא נועדה להחליף את החיפוש אחר סימפטומים במנועי חיפוש, שלרוב מניב תוצאות מבלבלות ואף מפחידות.

לדברי שאול, "אם כתבת שיש לך כאב ראש, תעברי תשאול מעמיק, לפעמים אולי יותר מעמיק מכפי שמספיק רופא בזמן הקצר של בדיקה שגרתית, ואז תקבלי מסמך שאומר - 70% מהמטופלים עם תלונות זהות לשלך אובחנו בסופו של דבר עם מיגרנות, 20% עם כאב ראש שמקורו במתח, ו-10% עם גידול מוחי. 

"אנחנו מראש לא עוסקים בכל הנושא של סרטן. הוא מוחרג מן המערכת מראש. אם מישהו חושד שהבעיה שלו עלולה להיות סרטן, הוא צריך לראות רופא. אנחנו גם אומרים משהו מאוד ברור בסגנון: 'רוב האנשים שסבלו מכאב ראש במשך יותר מכך וכך חודשים, העדיפו ללכת לרופא'".

- לעתים קרובות האבחנה של רופא המשפחה היא "לא יודע מה זה" או "רוב הסיכויים שזה כלום, אבל צריך לשלול משהו חמור". האם תמליצו למטופל מה כדאי לו לשלול, אילו בדיקות המשך לעשות?

"אנחנו לא ממליצים ולא מאבחנים, אלא שירות מידע, וגם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, מתייחסת אלינו כך. אנחנו יכולים לומר אילו בדיקות ייתכן שתצטרכו, אולם הפנייה היא עדיין באחריותו של הרופא".

- כלומר, השירות נועד בעיקר למי ששוקל האם ללכת לרופא או לוותר, או למי שממתין לרופא ובינתיים מסתקרן לדעת מה יכול להיות שיש לו? 

"כן, פחות או יותר. אבל המערכת מתייחסת גם למצבים חמורים כמו תעוקת חזה שיכולה להיות סימן לאירוע לב, ומעודדת אנשים ללכת לרופא במקרים שבהם זה נחוץ, כאשר ידוע כי רבים הולכים לרופא רק כאשר מאוחר מדי".

טוני כהן, ראש אגף שירות ושיווק בקופת-חולים מכבי, מסבירה כי "ההחלטה לפתח את מערכת נבעה מן ההבנה שיש כאן צורך שאין לו מענה מיטבי. היום המטופלים שמרגישים ש'יש להם משהו', מחפשים תחילה מידע ברשת, אבל המידע שהם מקבלים הוא אינסופי ולא מדויק, ללא אחריות וללא משמעות".

- רופאים מביעים לעתים קרובות חוסר שביעות-רצון מכך שמטופלים מגיעים אליהם עם רעיונות לא נכונים לגבי מחלתם או הצעות לטיפולים אלטרנטיביים (או לטיפולים קונבנציונליים שהרופא לא מעריך או הקופה לא מוכנה לשלם עליהם), ואז במקום שהפגישה תהיה מקום בו הרופא מאבחן את החולה, היא הופכת לזירה שבה החולה מנסה לשכנע את הרופא באבחנה שכבר הגיע אליה והרופא צריך מוצא את עצמו מתווכח איתו. מנקודת המבט הזו, מערכת שמביאה לחולים מידע שהרופאים מסוגלים לחיות איתו, יכולה להביא שקט ויעילות למפגישה בין רופא וחולה.

כהן: "ארגוני בריאות רבים מנסים להילחם ב'ד"ר גוגל', שהוא רק הסימפטום, הוא לא הבעיה. יש כאלה שאפילו ממליצים לא לחפש מידע רפואי ברשת, אבל הצורך האנושי במידע חייב לבוא על פתרונו, ולכן החלטנו אנחנו להיכנס למקום הזה. במקום להילחם בצורך לדעת, אנחנו מחבקים אותו ומביאים פתרון ממעלה אחרת לגמרי.

"אני מאד שמחה שהצלחתי להדליק בהתלהבות את פרופ' ורדה שלו (ראש מכביטק ואחראית על תחום מאגרי המידע והבינה המלאכותית בקופה) ואת רן סער (מנכ"ל הקופה)".

- הציפייה היא שמטופל יגיע לשיחה עם הרופא עם השאלון שמילא באפליקציה?

שאול: "זו לא הציפייה, אך אנחנו מעריכים שזה בהחלט יכול לקרות. זו אפשרות טובה יותר מאשר שיגיעו עם מידע לא מדויק או עם תסמינים לא אמיתיים שהחליטו לייחס לעצמם לאחר שקראו עליהם בגוגל".

הוא מוסיף כי "אנחנו באים לפתור בעיה של עודף אינטרנט ולא של מחסור ברופאים. אנחנו לא מנסים להחליף את הרופא, אלא לומר למטופל שהוא לא 'פציינט 0', אלא שאנשים אחרים כבר הגיעו עם מקרים דומים. אנחנו גם קשובים למטופל, כמו שרופא לא תמיד יכול להיות".