אבודים בחלל: לאן נעלם הלוויין של SpaceX?

בטוויטר פרסמו שהכול בסדר, אבל הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב לא מאתר את הלוויין הסודי ששוגר אתמול ■ SpaceX עדיין מתכננת להוציא עשרות שיגורים לחלל במהלך השנה

לוויין SpaceX / צילום: שאטרסטוק
לוויין SpaceX / צילום: שאטרסטוק

ייתכן שהלוויין ששגרה חברת SpaceX שבראשה עומד מנכ"ל טסלה אלון מאסק אבד בחלל. הלוויין הסודי שכונה "זומה" והמטען המסווג שנשא שוגרו עבור סוכנות ממשלתית אמריקאית לא ידועה, וכרגע גורלם בגדר תעלומה.

ההמראה התרחשה ממוצב קייפ קרניבל של חיל האוויר האמריקאי בפלורידה ביום א' על גבי הטיל פלקון 9 של החברה. בתחילה נראה היה שהחברה שיגרה בהצלחה את הלוויין הסודי, וכך דיווחנו גם ב"גלובס". הספקות החלו לעלות כשלא הגיעה מהחברה הודעה על שיגור מוצלח. מקורות רשמיים אמרו ל"בלומברג" כי השלב השני בהיפרדות הלוויין מהטיל פלקון 9 נכשל. מקור אחד טען כי הלוויין אבד ומקור אחר אמר כי נפל לאוקיינוס אחרי הכישלון.

גם בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי הלוויין נפל לכדור הארץ מכיוון שלא הצליח להיפרד מהחלק העליון של הטיל. הפיקוד האסטרטגי של ארה"ב, שמנטר יותר מ-23,000 אובייקטים מעשה ידי אדם בחלל, לא איתר את הלוויין לפי דיווח ב"בלומברג". על פי דיווחים, בכירים בממשלת ארה"ב תודרכו על כישלון המשימה.

דובר SpaceX טוען שהנתונים הקיימים מראים כי הטיל פלקון 9 שנשא את "זומה" לחלל פעל כראוי, ובינתיים, החברה פרסמה בטוויטר תמונות מהמשימה, שרומזות שהכול התנהל כשורה, ואף העבירה את הטיל Falcon Heavy למקום ממנו ימריא בשיגור הניסיון שלו, שצפוי להיערך בקרוב.

החברה מתכננת להוציא לפועל 30 משימות שיגור ב-2018 לאחר שיא של 18 משימות בשנה שחלפה. ל-SpaceX יש גם חוזה עם נאס"א להטסת אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית כחלק מתכנית Commercial Crew וטיסת המבחן הראשונה אמורה להתקיים ברבעון השני של השנה.

החברה מתחרה על שיגורים צבאיים עם חברת United Launch Alliance, שהייתה הספקית היחידה של הפנטגון עד שמאסק ניהל קמפיין בקונגרס ובבתי המשפט נגד מה שלדבריו היה מונופול לא הוגן. לאחר בדיקה מדוקדקת של חיל האוויר האמריקאי, SpaceX הוכשרה ב-2015 להתחרות על שיגורים עבור הצבא.