"אנחנו רוצות לחשוף ילדות לא רק למשחקי טיפוח ואופנה"

חברת הגיימינג הישראלית טויה גייסה מיליון דולר, רובם דרך מימון המונים: "ליצור משחקים תחרותיים לנשים"

גיימינג נשים / צילום מסך מתוך משחק של טויה
גיימינג נשים / צילום מסך מתוך משחק של טויה

חברת פיתוח המשחקים הישראלית טויה (Toya) השלימה בימים האחרונים סבב גיוס סיד של כמיליון דולר. הסכום כולו גויס ממשקיעים פרטיים, ו-750 אלף דולר מתוכו הגיע מפלטפורמת גיוס ההמונים Fundit. המשחקים של טויה נועדו לפנות לילדות ונערות ולהעצים אותן, והיא חברת הגיימינג היחידה בארץ שהוקמה ומנוהלת בידי נשים: מנכ"לית החברה היא ענת שפרלינג, ויפעת אנזלביץ משמשת כסמנכ"לית תפעול ומובילה את הפן העיצובי.

המשחקים מתמקדת בז'אנרי האסטרטגיה וההרפתקאות, ולדברי שפרלינג "המטרה היא לחשוף ילדות וילדים בכל רחבי העולם לנשים ששינו את חיינו. דרך הסיפורים שלהן השחקנים זוכים להתנסות במוצרים שחורגים ממשחקי יריות לבנים ומשחקי טיפוח ואופנה לבנות". המשחק "My Snowy Journey", למשל, מבוסס על דמותה של ג'ונקו טבאיי, האישה הראשונה שהעפילה לכל שבע הפסגות של הר האוורסט, וזכה למאות אלפי הורדות.

"אם ילדה בת 10 פותחת את הטלפון שלה והולכת להוריד משחק, אז המיינסטרים הוא מה שאני קוראת לו 'משחקים ורודים'. אלה משחקים שהתוכן שלהם מבוסס על סטריאוטיפים לגבי מה שבנות אוהבות וצריכות", אומרת שפרלינג. "לאורך השנים נוצרה הנחת עבודה שבנות לא רוצות את המגוון שמוצע לבנים. אלא שההתנסות במגוון של דפוסי משחק, שכוללים אסטרטגיה, תכנון, עבודה בצוות ותחרותיות מבססים בטחון עצמי ו''Can Do Attitude".

באוגוסט בחרה מיקרוסופט בטויה להיות אחת מתוך 25 ספקיות תוכן רשמיות לחנות של מיינקראפט. למשחק הפופולרי יש יותר מ-130 מיליון משתמשים, ושיעור הנשים המשחקות בו גבוה משמעותית יחסית למשחקים אחרים. "קיים בשנים האחרונות שיח מאוד חזק על כך שנערות ונשים מרגישות לא בטוחות בזירה של הגיימינג", אומרת שפרלינג, "מיינקראפט הוא משחק יצירתי, חסר גבולות, לא ממושטר אבל גם לא אלים. זה הופך אותו למרחב בטוח לבנות ולבנים. בנוסף זו גם תופעת מדיה: נשים צעירות, נערים, ילדות וילדים - כולם מצלמים את עצמם משחקים במיינקראפט, ושיעורי הצפייה בתוכן הזה הם חסרי תקדים".

לדברי שפרלינג, טויה מתכוונת להתרחב בעתיד גם לתחום הספורט הדיגיטלי. "זו תעשייה שמגלגלת מיליארדים וכרגע אין תחרויות לנשים. הכוונה שלנו היא לייצר עבורן משחקים שהם תחרותיים לכל דבר ועניין, מתוך הבנה שיש לנשים צורך במסגרת כזאת בדיוק כמו לגברים".