הערכות: סלינגר לא תאשר לאליהו לכהן כיו"ר מגדל

אליהו לא צפוי לקבל את האישור למינויו, מאחר שכנראה לא יעמוד בבדיקות ההתאמה שהרשות מבצעת למועמדים לתפקידים כאלה, בין היתר משום גילו המתקדם - 82

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

משוכה גבוהה חוסמת את חזרתו של שלמה אליהו לתפקיד יו"ר קבוצת הביטוח מגדל  שבשליטתו: הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, צפויה לחסום את המינוי. על פי הערכות, אליהו לא צפוי לקבל את האישור למינויו, מאחר שכנראה לא יעמוד בבדיקות ההתאמה שהרשות מבצעת למועמדים לתפקידים כאלה, זאת בין היתר משום גילו המתקדם. ביום חמישי הבא יחגוג אליהו את יום הולדתו ה-82.

מינוי יו"ר חברת ביטוח, כמו גם מנכ"ל ובעלי תפקידים בכירים אחרים, דורש קבלת אישור מהפיקוח, וככל הנראה אליהו טרם הגיש בקשה רשמית לאישורו כיו"ר. בענף הביטוח יש כמה בעלי שליטה שמכהנים כיו"רים של חברות הביטוח שבשליטתם.

לפני כחודש וחצי זועזעה צמרת קבוצת הביטוח מגדל, שבשליטת אליהו, כשהתברר כי היו"ר יוחנן דנינו והמנכ"ל של הפעילות המשמעותית ביותר בה - חברת הביטוח, עופר אליהו (בנו של שלמה), הודיעו על כוונתם לפרוש. ההודעה נתפסה כמהלך מכוון של בעל השליטה שרצה לחזור לכס יו"ר הקבוצה, תוך הזזת בנו מתפקיד המנכ"ל, בשל אי שביעות רצונו ממצב החברה. באותה עת פירטה מגדל כי החשכ"לית לשעבר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, היא מועמדת לתפקיד המנכ"ל וכי "טרם נקבעו מועדים לשינויים האמורים". כחודש וחצי לאחר מכן, ולאחר שהמועמדות של עבאדי בויאנג'ו ירדה מהפרק והיא הצטרפה לפסגות, נראה כי המהלך של החלפת ראשי הקבוצה תקוע.

דורית סלינגר / איור: גיל ג'יבלי
 דורית סלינגר / איור: גיל ג'יבלי

לסלינגר ולאליהו היסטוריה ארוכה וכלל לא פשוטה. בעבר ביקש אליהו למנות ליו"ר מגדל את מי שקדם לה בתפקיד הממונה - פרופ' עודד שריג, ולמרות התנגדותה העיקשת של סלינגר למהלך, אליהו מינה את שריג לתפקיד. לאחר מכן התגלעו עוד ויכוחים בין מגדל לבין הממונה, בין היתר ביחס לאיסור שהשיתה על חברות בענף בנוגע לחלוקת דיבידנדים - מה שהשפיע לרעה במידה רבה על מגדל ועל היכולת של אליהו להחזיר חובות לבנקים, והוביל אותו להסדר חובות מול הבנקים ולגיוס אג"ח גדול מגופים מוסדיים.

על פי הערכות בשוק הביטוח, לנוכח הקשיים לקבל את אישור הממונה סלינגר, וגם לאור קשיים שכנראה מתעוררים במאמץ לאייש את תפקיד מנכ"ל קבוצת הביטוח, לא מן הנמנע כי עופר אליהו, בנו של בעל השליטה, ימשיך בתפקיד כמנכ"ל חברת הביטוח. לפי שעה אין כל שינוי ביחס להודעות החברה מנובמבר, בדבר הפרישה הצפויה של אליהו הבן ושל דנינו. נציין כי אב ובן לא רשאים לכהן כיו"ר וכמנכ"ל במקביל, בשל הוראות הרגולציה.

שלמה אליהו רכש את השליטה במגדל בשלהי 2012, במסגרת עסקה שאותה הגדיר "עסקת חיי". הוא שילם אז 3.55 מיליארד שקל לג'נרלי האיטלקית עבור 69% ממניות מגדל, לפי שווי של כ-5.1 מיליארד שקל (הנסחרת כיום לפי שווי של 4.2 מיליארד שקל). הבן השני של אליהו, ישראל, משמש בשנים האחרונות כיו"ר החברה הבת של מגדל, מגדל שוקי הון, והוא גם דירקטור בקבוצה האם.