אריק פינטו: "עשיית עסקים פירושה נטילת סיכונים"

מנכ"ל בנק הפועלים אמר היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "הפסדי הציבור ממניית טבע הם מעל 30 מיליארד שקל, בעוד הפסדי הבנקים מלווים גדולים הם 5.5 מיליארד שקל" ■ הסיסמה החדשה של הבנק: "פועלים איתכם בכל החלטה"

אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר
אריק פינטו מנכ"ל בנק הפועלים / צלם: איל יצהר

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, התייחס היום (ד') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהתקיימה בבנייני האומה בירושלים, לוועדת החקירה הפרלמנטרית שהקימה הכנסת בנושא האשראי ללווים הגדולים במשק: "לא מכבר הקימה הכנסת ועדת חקירה פרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים גדולים. אנו מברכים על ההזדמנות להציג עובדות ונתונים שיראו לנבחרי הציבור את התמונה האמיתית של התמודדות עם אתגר ניהול סיכוני האשראי, ונשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה. אין לי ספק שבנקודת הזמן שבה נתקבלו ההחלטות - רובן היו סבירות. חשוב לציין שהמערכת גם למדה מטעויות, הפיקה לקחים ותיקנה אותן", אמר פינטו.

על אף שהבנקים מהווים מטרה מרכזית למתקפות של חברי הכנסת בנושאים רבים, והבנקים הצטיידו במיטב היועצים לקראת הוועדה, פינטו דווקא נשמע חיובי לגביה: "דווקא בתקופה שבה השיח הציבורי והתקשורתי נוטה להפוך לשטחי, פופוליסטי ומתלהם, אני מאמין שהוועדה תאפשר דיון ענייני, מקצועי ומכבד".

פינטו הדגיש בדבריו שמתן אשראי כרוך בסיכונים: "בואו לא נשכח - עשיית עסקים פירושה - נטילת סיכונים. כל האתוס הציוני מבוסס על לקיחת סיכונים, תעוזה ויצירתיות. חזון לא מגשימים בעזרת שמרנות והימנעות מעשייה".

עוד הוא הוסיף: "אני בטוח שוועדת החקירה תראה את התמונה כולה. הרי הבנקים מעניקים אשראי גם לחברות בינוניות, לעסקים קטנים ולאנשים פרטיים. אשראי קריטי לצמיחת המשק".

פינטו אף השווה בדבריו בין הפסדי האשראי של הבנקים להפסדי הציבור מהנפילה במניית טבע: "לא מכבר חזינו כולנו, בדאגה ובצער, ברעידת האדמה שעוברת חברת טבע. לפי הערכות שמרניות, הציבור הישראלי, שמושקע בטבע בעיקר באמצעות כספי הפנסיה שלו, הפסיד מצניחת הערך: בין 30 ל-40 מיליארד שקל. לשם השוואה - ב-8 השנים האחרונות כל הפסדי האשראי של כל הבנקים מהלוואות ללווים גדולים, מסתכמים בכ-5.5 מיליארד שקל".

פינטו אמנם הקפיד לדבר בחיוב על פועלה של ועדת החקירה הפרלמנטרית, אך לצד זאת תקף בדבריו את התגברות הרגולציה ואמר: "המערכת הבנקאית ממשיכה להתמודד עם מבול רגולציה וחקיקה שבחלקו נובע מאי-הבנה, ולפעמים אף עוינות, כלפי הבנקים והתפקיד שהם ממלאים במשק. לחקיקה ולרגולציה יש עלויות-עתק שילכו לטמיון. כספי ציבור מבוזבזים, שיכלו לשמש למטרות נעלות", הוא אמר.

בנק הפועלים השיק אתמול (ג') מהלך מיתוג חדש. פינטו התייחס בדבריו למהלך ואמר: "אני בטוח שאין בישראל אדם שאינו מכיר את הסיסמה שלנו: 'להיות ראשון זה מחייב'. הסיסמה הזו שירתה אותנו היטב, אבל עכשיו אנחנו מאמינים שהגיע העת להתחדש, ולכן אנו מאמצים סיסמה חדשה: 'פועלים איתכם בכל החלטה', שמחדדת את 'הסיפור' שלנו - ההבטחה להיות הכתובת הכי משמעותית של לקוחותינו בצמתי קבלת ההחלטות".

פינטו ציין כי הבנק ישיק בקרוב קרן אשראי להבראת עסקים קטנים, וכן בכוונת הבנק להציג פתרונות ללקוחות פרטיים המשתייכים לאוכלוסיה הנקראת "מודרי אשראי"- קרי לקוחות שאינם זכאים להלוואות.

באשר למהפכה הטכנולוגית עימה מתמודדים הבנקים, אמר פינטו: "המערכת הבנקאית והפיננסית צפויה להיות מושפעת בעיקר משתי טכנולוגיות מתקדמות - בלוקצ'יין ובינה מלאכותית. בעתיד הקרוב נוכל להציע ללקוחותינו מוצרים באמצעות הבלוקצ'יין, ובטווח הבינוני והרחוק ניישם חידושים מתחום הבינה המלאכותית. אגב, אני ממליץ לא להספיד כל-כך מהר את הבנקים. הם ימשיכו להתקיים, תוך שינויים מסוימים במודל העסקי".

עוד דיבר פינטו על האתגרים עימם מתמודדת מדינת ישראל ואמר כי אחת הבעיות המרכזיות היא הפערים החברתיים בישראל. "אתגר מרכזי שעומד בפנינו בעשורים הקרובים הוא צמצום העוני בחברה הישראלית. לבי נחמץ אל מול דוח הביטוח הלאומי, שקובע כי רמת העוני בישראל היא הגבוהה מבין כל מדינות ה-OECD. זה מנוגד למסורת היהודית, זה מנוגד לערכים שעליהם הוקמה המדינה, וזה בשום אופן לא מחויב המציאות", אמר - וקרא להגדיל את ההשקעה בחינוך.