"אחרי המינוי של שולץ, טבע היא לא חברה ישראלית"

כך אמר היום שר הכלכלה, אלי כהן, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ■ "אני לא אהיה פופוליסט בעניין הטבות המס" ■ פאנל מומחים על הפיטורים בטבע: "הבעיה העיקרית היא עם החוקרים הביולוגיים - ויש מאות אנשים מצוינים בתחום הזה"

אלי כהן  / צלם:  שלומי יוסף
אלי כהן / צלם: שלומי יוסף

אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, בשיחה עם פרשני "גלובס" סטלה קורין ליבר ואלי ציפורי בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" היום (ד'), התייחס למצב בחברת טבע: "ישראל חזקה והיא לא תלויה היום באף חברה. וכל העובדים ימצאו בתחום שלהם עבודה. אחרי המינוי של המנכ"ל האחרון שלה, טבע היא לא חברה ישראלית. 90% מהאתרים שלה- בחו"ל.

"אני לא אהיה פופוליסט בעניין הטבות המס, ואנו לא צריכים לשנות את זה, כי תראו כמה הטבות מס ניתנות במדינות אחרות. ואני פועל כל יום כדי להביא לארץ חברות רב לאומיות. מי שמקבל מאיתנו מענקים מתוקף החוק לעידוד השקעות הון- מחויב להעסקת עובדים".

"אחרי המינוי של שולץ טבע היא לא חברה ישראלית"

בהתייחס לרפורמה בבנקאות אמר: "במשך 47 שנה לא נפתח אף בנק בישראל וזה בניגוד להיגיון. אחרי 17 שנה נכנס סולק חדש לשוק כרטיסי האשראי".

כהן התייחס למיזוג בנק איגוד ומזרחי, מיזוג שהוא מתנגד לו ואמר: "אני לא אובססיבי לחקיקה, אלא אובססיבי לתחרות. היו עשרות מיזוגים של בנקים - האם זה שיפר את התחרות? לא. במקרה של בנק איגוד, עבורו המיזוג עם מזרחי זה אקזיט חלומי.

"מי מפסיד מזה? לקוחות הבנקים והמגזר העסקי. הייתי במגזר העסקי ורציתי שיהיו לי כמה שיותר בנקים שיתחרו ביניהם".

בהתייחסו למחירי הטואלטיקה, אמר כהן כי "ברבעון האחרון חלה ירידה של 8% במחירים ועליה של 50% במותגים הפרטיים. כל אחד רוצה להיות יבואן בלעדי ולמה הם רוצים להיות בלעדיים? כדי שיוכלו למכור לבד ובמחיר גבוה. אנחנו כבר רואים שינויים במחירים והנחנו את התשתית לתיקון עוולה של 70 שנה וביטלנו את הבלעדיות של סופר פארם בקניונים. ירידה של 8% במחיר זה לא מספיק, אבל זה בכיוון הנכון".

אחרי דברי השר נערך פאנל אותו הנחתה כתבת מדעי החיים של גלובס, גלי ויינרב ועסק במעמדם של מפוטרי טבע.

עו"ד דפנה שמואלביץ', מומחית לדיני עבודה, התייחסה לאופן המאבק של מפוטרי החברה ואמרה: "החוק נורא ברור, שביתה היא הימנעות מהעבודה והיא לא היתר פרוע לשרוף צמיגים ולחסום כניסות ולנעול שערים. זה הפך להיות בונטון שכל פעם שההסתדרות חולקת על החלטה של מעסיק- שורפים את המועדון. אלה תקריות אלימות שאולי מצלטלמות טוב בעיתון אך חסרות תועלת.

"הרעיון הוא לא לנעול את השערים, באופן שיסב נזק נוסף לחברה ולהרע את מצבה ותדמיתה. הבעיה בכל המאבקים שאנו רואים, שהם מכוונים נגד החלטת הפיטורים והמעסיק אחראי להחלטות שלו והן במנדט שלו. מה שעובדים שמאבק צריכים לעשות במצבים כאלה, זה להציע אלטרנטיבות כי העובדים מכירים את החברה שבה הם עובדים לא פחות טוב מהמנהלים. אפשר להיאבק גם על תנאי הפרישה מהחברה. אני לא מבינה מדוע ההסתדרות השביתה במשך חצי יום את המשק בגלל טבע? מה ההסתדרות חשבה שהיא תשיג מזה?".

בהתייחס לאיום של ההסתדרות והעובדים לתבוע את הדירקטורים בטבע, אמרה עו"ד שמואלביץ': "הסיכויים של תביעה כזאת הם לא גבוהים. בתי המשפט מכירים במבחן שיקול הדעת העסקי - כך שאם הדירקטור מילא את חובת הזהירות הבסיסית אין עילה להתערבות בית המשפט. כל עוד לא הוכחה הונאה - הסיכוי של העובדים להוכיח את הטענה שלהם לא גבוה. טבע גם מנוסה במאבקים משפטיים ויש לה צוותים משפטיים בכל העולם".

במענה על השאלה כמה המשק שלנו ערוך לקלוט את מפוטרי טבע, ענתה ליזי שוב לונדון, שותפה וסמנכ"ל בחברת ההשמה נישה כי "אני לא חוששת לעובדי טבע ירושלים ועובדי המטה: כ-50%-60% ימצאו עבודה תוך חודשים אחדים. בכימאים יש מחסור בארץ וכניסתם למשק תאפשר את השתלבותם במגוון ענפי תעשייה במשק. הבעיה העיקרית היא עם החוקרים הביולוגיים - ויש מאות אנשים מצוינים בתחום הזה.

"אותם אנשים מצויינים יכנסו לחברות סטארט אפ ואולי יהיו יזמים אולי נראה את 'הקופקסון החדש' שטבע לא השכילה לייצר - בא מצדם".

סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד באיי. בי.איי, אמר בהתייחס למצב טבע כי "ככל שתהליך העסקה של טבע ואלרגן התארך, התברר שהעסקה הזאת לא רק יקרה, היא יקרה מאד כי טבע תצטרך להיעתר לדרישות רגולטוריות ולהיפטר מנכסים. טבע רצתה לשמר את מעמדה או להיות חברה יותר גדולה והיה היגיון אסטרטגי בתכניותיה".

לדבריו, בעוד כשלוש שנים טבע תישאר חברת תרופות גנריות: "מנכ"ל החברה, קאר שולץ אמר שהוא ממקד את טבע בפעילות גנרית, בלי הגדלת נתח השוק ותוך שימור אופםטימיציית הרווחיות. השנתיים הקרובות יהיו קשות ועל החברה יהיה להתייצב. נראה בהמשך חברה רזה ויעילה יותר. "