בנט: "אין שחיתות בעסקת הצוללות - אני תמכתי בה"

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "רק איילת שקד ואני מיירטים רגולציה היום בממשלה" ■ על מצב החינוך: "כיום המנבא הטוב ביותר להצלחת ילד הוא הכנסת ההורים שלו. זה משפט נוראי"

נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור
נפתלי בנט / צילום: זיו קנטור

בפאנל "ישראל 2048: צורך קיומי או נבואות זעם" שנערך הערב (ד') בוועידת ישראל לעסקים, דיבר שר החינוך נפתלי בנט עם הכתבת המדינית של "גלובס" טל שניידר. על הפרק עמדו השאלות האם אפשר לתכנן מה יקרה בישראל כאשר ימלאו למדינה 100 שנה, מה לדעת בנט הן המשימות העומדות בפני ראש הממשלה הבא של ישראל, ומה הגורם המרכזי לשחיתות בישראל.

"המשימה הראשונה שלנו היא המשך קיום מדינת ישראל, כשהקיום הביטחוני הוא עדיין תנאי הכרחי". אמר בנט. "מצבנו טוב ויציב, והעסק מנוהל בצורה שקולה ורצינית. אבל יש עוד דברים. בתפקידי כשר החינוך ב-2017 נחשפתי לגודל הפערים. כיום המנבא הטוב ביותר להצלחת ילד הוא הכנסת ההורים שלו. זה משפט נוראי. כולם מבקרים אותי על האובססיה של למתמטיקה ואנגלית. אבל מה שאכפת לי פה בעצם אלו הילדים. האם יש הצדקה לכך שבאופקים רק 2% מהילדים עושים חמש יחידות מתמטיקה, ובקרית אונו 25%? אנחנו לא נוותר על הפריפריה ולא נוותר לה".

בנט: "אין שחיתות בעסקת הצוללות - אני תמכתי בה"

בהמשך לענייני החינוך הוסיף בנט: "העניין האמיתי זה מה שאנחנו עושים בחברה הערבית והחרדית. אני יכול לדווח שהמצב היום בחברה הערבית הולך ומשתפר. יש יותר לימודי מתמטיקה, יותר לימודי עברית, יש פחות גילויים לאומניים. גם החרדים במגמה טובה, אבל אטית יותר. אצל הערבים אנחנו מדברים על עשור אצל החרדים על דור".

"לדעתי משימה נוספת של ראש הממשלה של דורנו הוא לחבר את העם היהודי בתפוצות", אמר. "אני יודע שכלכלית זה לא הגיוני אבל יש בתפוצות שמונה מיליון יהודים והרבה התבוללות. במשך 70 שנה ישראל הייתה הבייבי של העם היהודי. היום כשאנחנו חזקים - העם היהודי צריך להיות הבייבי שלנו".

לשאלה האם ממשלת ישראל מושחתת ענה בנט שאין הדבר הנכון אך סייג, "יש פה שחיתות מסוימת שמטופלת ביד קשה ולכן אנחנו רואים את זה, אבל זה לא יהיה נכון להגיד שהמדינה מושחתת. אני חבר בשתי ממשלות ומעולם לא פנו אלי בהצעת שוחד, ועדיין לא משחדים שוטרים בכבישים או שופטים. עם זאת, יש כיסי שחיתות. הבעיה מספר אחת שמובילה לשחיתות ומושכת אותנו מטה זה נטל הרגולציה שאנחנו מטילים על אזרחי ישראל. אני הייתי בהייטק, והיה גן עדן", הוא מפרט, "היה אמנם סיוט של תחרות, אבל לא התעסקתי ברגולציה. לעומת זאת, בעולם הישן זה נורא - אשתי הקימה מפעל גלידות בכפר סבא, כשהרגולציה והרישוי הרגו אותה. אז בממוצע אנחנו בסדר, אבל כלכלת ההייטק של ישראל היא כמו סיליקון וואלי, אבל בתעשייה הישנה אנחנו כמו זימבבואה. אנחנו מתחת למדינות כמו רואנדה. הרגולציה מזמינה שחיתות".

באופן ספציפי לעסקת הצוללות אמר בנט, "אין שחיתות בעסקת הצוללות - אני תמכתי בה. איפה שיש שחיתות צריך לבער, אבל לא צריך להמציא איפה שאין. פוליטיקה זה בלגן".

האם כבר קיימת ועידה לביטול הרגולציה?

"כולם מסכימים שרגולציה זה נורא, אבל תמיד יש איזה תקן שצריך לשנות, או איזה כיתוב להוסיף על תווית. זה דורש תעוזה להילחם ברגולציה. כשר הכלכלה פעלתי ככיפת ברזל נגד הגברת הרגולציה. רק איילת שקד ואני מיירטים רגולציה היום בממשלה. החוקים מטורפים. כל דבר לבד הוא חוק נפלא. עוד אזהרה ועוד כיתוב, אבל אף אחד לא בודק את העלויות של הדברים האלה".