פינטו: "אני חלוק על הסגנון והדרך של שרי האוצר והכלכלה"

אחרי העימות הסוער אתמול עם שר הכלכלה אלי כהן אמר היום מנכ"ל בנק הפועלים לגל"צ: "בחלק מהמקרים הבנקים הרוויחו את הביקורת ביושר, אבל צריך להיזהר לא לשפוך את התינוק"

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

העימות הסוער והנדיר שהתרחש אתמול (ד') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בין שר הכלכלה, אלי כהן, למנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, עורר תגובות רבות. הבוקר (ה') התראיינו השניים (בנפרד כמובן) לאילנה דיין בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל.

"מנסים פה לרדת לרמה אישית. יש לי הערכה רבה לשרי האוצר והכלכלה על הכוונות שלהם והרצון שלהם לטפל באי השיוויון בחברה הישראלית, אך אני חלוק על הסגנון והדרך", אמר פינטו.

- מה בעצם לא היה נכון אתמול בדבריו של שר הכלכלה אלי כהן?

"צריך להיצמד לעובדות, והן לא נר לרגליו של אף אחד. הרוווחיות של הבנקים בישראל לא גבוהה ביחס למדינות ה-OECD וכך גם היעילות. השר נשאל על המיזוג בין מזרחי לאגוד, והוא אמר שלא יאפשר לבעלים של בנק אגוד אקזיט חלומי, ואני אמרתי איזה אקזיט חלומי? יש פה בעלים שמוכרים בנק ב-55% מהערך שלו, זה אקזיט חלומי?"

במהלך הראיון נשאל פינטו גם על נושאים אחרים כמו האשראי שנתנו הבנקים בכלל ופועלים בפרט ללווים גדולים דוגמת אליעזר פישמן, מוטי זיסר ונוחי דנקנר, ושנקלע להסדר חוב. "לצד פישמן וכל השמות, אנחנו מימנו גם עשרות פרויקטים שצלחו. לאורך הדרך נכון שנעשו טעויות, אבל מי שלא עושה לא טועה. בנק הפועלים ניהל פורטפוליו, וכארגון עסקי הבנק תרם לבעלי המניות תשואה טובה".

- האם תסכימו למחוק ליורוקום של שאול אלוביץ' חלק מהחוב?

"אני שנה ומשהו בתפקיד ואת יכולה לראות את הקו שלי- אם אפשר לשקם ולגבות סכומים גבוהים כדי להביא תשואה גבוהה יותר אעשה זאת. למשל בחברת טאואר, החלטנו לשקם את החברה, והיום זו אחת מחברות פאר של המשק הישראלי.
לעומת זאת, במקום שזה לא יהיה רציני, במקום שאראה שבעל החוב לא משתף פעולה ומבצע פעולות שאינן ראויות, האינטרס הציבורי יגבר ונפעל כמו שפעלנו במקרים האחרונים (הבנק הגיש בקשת פירוק ליורוקום לביהמ"ש- ע.א)".

- האם הבנקים לא הרוויחו בצדק את הסנטימנט השלילי נגדם?

"בחלק מהמקרים הרווחנו ביושר, אבל צריך להיזהר לא לשפוך את התינוק. יש פה מערכת בנקאית מהטובות והיציבות בעולם שתורמת למשק הישראלי. בהיבט העסקי אנחנו נעדיף המשך עשייה וכשיהיו תקלות נתקן אותם. ארגון שעושה טועה. יחד עם זאת נהיה שקופים בכל החלטה שלנו לגבי כל אדם עסק או טייקון".

פינטו גם נשאל על דוח בנק ישראל בפרשת טיפול הבנק בתלונת העובדת לשעבר כי המנכ"ל לשעבר ציון קינן תקף אותה מינית. במסגרת הדוח נמתחה ביקורת על כך שהאירוע לא דווח לדירקטוריון ולפיקוחו על הבנקים. פינטו נשאל האם בדיעבד הבנק היה צריך לנהוג אחרת וענה: "דוח המפקחת על הבנקים קובע שהאירוע עצמו טופל כראוי. יחד עם זאת, אני מקבל את כל הדוח עם כל הביקורת, ואנחנו נתקן הכל".

- ומה באשר לתשלום הגבוה שקיבלה אותה עובדת?

"הדוח קובע שהתשלום לעובדת התשלום סביר- המחלוקת עם העובדת היה האם הייתה בחוזה קיבוצי או אישי, והבורר שמונה קבע שמדובר בחוזה אישי".

גם השר כהן התראיין באותה תוכנית הבוקר ובנושא העימות אתמול עם פינטו אמר: "אתמול ראיתי את מנכ"ל בנק הפועלים יוצא מכליו, כועס וחושש מזה שאנחנו באים ופועלים לתחרות במערכת הבנקאית. התקופה הנוכחית לא נוחה לבנקים. הבנקים התרגלו שהלקוחות הם שבויים, אנחנו נחושים לקדם תחרות ורפורמות במערכת הבנקאית".

- האם תתערבו בהסדר החוב עם אלוביץ'?

"אני הגעתי מהמגזר העסקי, ואני מכיר אותו היטב. אין לנו כוונה להתערב בנושא שכזה, אנחנו לא עוסקים במיקורמנג'מנט. למיזוג בין מזרחי לאגוד אני מתנגד כי הוא יקטין את מספר השחקנים במערכת הבנקאית".