מתחזקות ההערכות שמחיר הנפט יגיע השנה ל-80 דולר לחבית

היום נסחר הנפט הטקסני בירידה של 0.4% ל-63.55 דולר לחבית, והנפט העולמי מסוג ברנט יציב על 69.30 דולר לחבית

דלק / צילום: שאטרסטוק
דלק / צילום: שאטרסטוק

מחירי הנפט  מטפסים בהתמדה, ומעוררים תחזיות שהם עשויים להגיע השנה ל-80 דולר לחבית.

הנפט הגולמי כבר נסחר בשיא של שלוש שנים אחרי עלייה של 22% בנפט ממערב טקסס ב-12 החודשים האחרונים, וכמה משקיפי שוק צופים שהנפט יעבור כמה ציוני דרך חדשים כאשר הגאות תימשך השנה.

היום (ו') נסחר הנפט הטקסני בירידה של 0.4% ל-63.55 דולר לחבית, והנפט העולמי מסוג ברנט יציב על 69.30 דולר לחבית.

ביירון ווין, סגן נשיא חטיבת פתרונות הון פרטי בענקית ניהול הנכסים בלקסטון, הכניס לרשימת עשר ההפתעות המצפות לשוק השנה שלו את מחיר הנפט ב-80 דולר לחבית. "הביקוש עומד להמשיך לעלות מהר יותר מאשר ההיצע", הוא אמר בראיון. "זה לא בקונצנזוס, ואנשים לא מעריכים מספיק את הפוטנציאל של התרחבות מעמד הביניים בעולם המתפתח".

ירידת המלאים, ההתחייבות של קרטל אופ"ק לקצץ בתפוקה במשך השנה ועלייה מתונה בלבד בתפוקה של מדינות שאינן באופ"ק עשויות לדחוף את המחירים כלפי מעלה, הוא אמר.

קיצוצי התפוקה של אופ"ק ומפיקות נוספות כמו רוסיה בשנה שעברה, וביקוש חזק יותר מהצפוי, היו תמהיל חזק שהעלה בשנה שעברה את המחירים וחילץ אותם משפל של שלוש שנים.

גם בנק סיטיגרופ רואה אפשרות למחיר של 80 דולר לחבית נפט. בסקירה מוקדם יותר השבוע (ג') מסר הבנק שהשילוב הנכון של משברים גיאופוליטיים עשוי להעלות את הנפט לטווח של 70-80 דולר לחבית. ההיצע ממילא הדוק, וכל שיבוש בלתי צפוי עשוי להצית עליית מחירים.

חלק גדול מהשנה שעברה היה שקט במונחי שוק הנפט, עם שיבושים לא צפויים שצמצמו את היצע הנפט בכ-2 מיליון חביות ביום בסוף 2017 - מחצית הצמצום שנרשם בסוף 2016. אבל יש סכנות להפקה באיראן, עיראק, לוב, ניגריה ו-ונצואלה.

"אחרי שפל של חמש שנים בספטמבר 2017, השיבושים בהיצע העולמי עשויים להתגבר ב-2018", בייחוד במדינות אופ"ק, העריכו האנליסטים של סיטיגרופ.

אנליסטים אחרים נשארו ספקנים. בבנק קומרצבנק נמסר אתמול שפעילי שוק הנפט מתעלמים מסיכוני הפקה חדשה של חברות פצלים בארה"ב, מה שנראה סביר יותר עם עליית מחירי הנפט.

"תפיסה סלקטיבית היא הסיבה לכך שהשוק מתעלם מהאפשות הזו לחלוטין כעת. תשומת הלב נתונה רק לחדשות על עליות מחירים", כתב האנליסטים של קומרצבנק.

גם סיטיגרופ הזהיר בסקירה נפרדת בשבוע שעבר מפני ירידת מחירים. "מחירי נפט של יותר מ-60 דולר בארה"ב, ו-65 דולר בעולם, יובילו לתיקון בהמשך השנה", נאמר באותה סקירה.