פורטיסימו ביטלה העסקה לרכישת תהל מידי קרדן אן.וי

ל"גלובס" נודע כי בתום הבדיקות המאומצות שערכו בימים האחרונים, החליטו מנהלי הקרן לבטל את העסקה במתכונתה הנוכחית ■ בעקבות ביטול העסקה תתקשה קרדן אן.וי לפרוע חוב למחזיקי אג"ח א' ו-ב'

מתקן לטיפול  במים של תהל / צילום: אתר החברה
מתקן לטיפול במים של תהל / צילום: אתר החברה

קרן פורטיסימו ביטלה את העסקה לרכישת חברת תשתיות המים תהל גרופ מידי חברת קרדן אן.וי. . ל"גלובס" נודע כי בתום הבדיקות המאומצות שערכו בימים האחרונים, החליטו מנהלי הקרן לבטל את העסקה במתכונתה הנוכחית.

בעקבות ביטול העסקה תתקשה קרדן אן.וי לפרוע חוב של 268 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ב' ב-1 בפברואר, וחוב של 206 מיליון שקל ב-25 בפברואר למחזיקי אג"ח א' שלה.

אם לא תעמוד בתשלומים, תפר החברה את תנאי הסדר החוב שלה והיא עלולה להתגלגל להליך משפטי חדש מול מחזיקי האג"ח, שלאחרונה אף החלו להיאבק על התמורה האפשרית ממכירת תהל. פורטיסימו הייתה אמורה לרכוש את תהל תמורת 120-130 מיליון דולר ולאפשר בכך את התשלומים הקרובים למחזיקי האג"ח של קרדן אן.וי.

הנהלת קרדן אן.וי, בראשות המנכ"ל אריאל חסון, ניהלה בשנה האחרונה הליך מסודר למכירת תהל גרופ וביקשה בתמורה סכום של 120 מיליון אירו לפחות. הקרנות הישראליות פורטיסימו ואייפקס הביעו את התעניינותן בתהל, ופורטיסימו אף ביצעה בדיקת נאותות לקראת הגשת הצעה מטעמה. אלא שהצעותיהן של שתי הקרנות הישראליות היו נמוכות מהמחיר המבוקש, ועקב כך ניסו אריאל חסון ומנכ"ל תהל, סער ברכה, למשוך משקיעים מחו"ל.

שתי הצעות הוגשו מטעם חברות סיניות בסכום גבו יותר של כ-140 מיליון אירו, אולם המגעים עמן הלכו והתארכו ועד כה לא התקבלה הצעה מחייבת במחיר זה מצד מי מהן. בימים האחרונים חזרה פורטיסימו לתמונה ובחנה מחדש את הרכישה, אולם הלחץ לסיים את העסקה בזמן כה קצר, יחד עם קשיים נוספים הכרוכים באישור העסקה והשלמתה, הביאו את הנהלת הקרן בראשות המייסד והשותף המנהל יובל כהן, לבטל את ההצעה.

יש לציין כי במקביל לניסיונות להשלים את העסקה, ניהל בשבוע האחרון נאמן אג"ח ב' של קרדן אן.וי מאבק נגד החברה ונגד נאמן אג"ח א', סביב השלמת העסקה וחלוקת התמורות ממנה. החלוקה היתה אמורה להביא לפירעון מלוא החוב למחזיקי אג"א א', בעוד שסדרה ב' הגדולה היתה נותרת עם חוב של כ-878 מיליון שקל גם אחרי הסכום שהיה אמור להתקבל כעת.

בסדרה ב' התנגדו לכך נמרצות בטענה כי ההידרדרות במצבה של קרדן אן.וי בשנה האחרונה, הובילה אותה למצב בו אינה יכולה להבטיח את פירעון מלוא חובותיה כלפי מחזיקי אג"ח ב'. אתמול אף הצביעו מחזיקי אג"ח ב' על הצעת החלטה להורות לנאמן הסדרה להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מידי, אולם עד כה טרם פרסם הנאמן את תוצאות ההצבעה, כך שלא ברור אם היה זכתה לרוב הדרוש של 75%.

במקביל, ניהלו הצדדים השונים מלחמת מכתבים סביב התמורה מהעסקה, כאשר בסדרה ב' טענו כי עקב מצבה הרעוע של החברה יש להפעיל את סעיף 43 לשטרי הנאמנויות של האג"ח. לפי סעיף זה יש לבצע התאמה לאחור בי שתי הסדרות במקרה שקרדן לא תעמוד בדרישות ההסדר. לפי ההערכות, מדובר על כ-400 מיליון שקל שאמורים מחזיקי אג"ח ב' לקבל טרם התשלום הסופי והאחרון למחזיקי אג"ח א'.

קרדן עצמה ומחזיק אג"ח א' התנגדו לכך נמרצות והאשימו את מחזיקי אג"ח א' בהפחדת הדירקטורים של החברה ובניסיון לסיכול המכירה לפורטיסימו. כעת נראה כי לנוכח המצב החדש יפגשו הצדדים השונים בקרוב בבית המשפט, והוא שיכריע בנוגע לעתיד החברה.

אג"ח ב' נסחרה היום במחיר של 76 אגורות ולפי תשואה שנתית לפדיון גבוהה במיוחד של 78%. המחזיקים הגדולים בסדרה זו הם: הפניקס (96 מיליון שקל ע"נ), מיטב דש (94 מיליון שקל ע"נ), אילים (79 מיליון שקל ע"נ), כלל ביטוח (78 מיליון שקל ע"נ), מגדל (65 מיליון שקל ע"נ) ופסגות (61 מיליון שקל ע"נ).

קרדן אן.וי, שנמצאת בשליטת יוסף גרינפלד, אבי שנור ואיתן רכטר, היא חברת החזקות שנקלעה למשבר פיננסי חמור לפני כחמש שנים, ומאז עסוקה במימוש נכסיה לצורך פירעון חובותיה למחזיקי האג"ח משתי הסדרות.

ביולי 2015 השלימה קרדן אן.וי הסדר חוב ראשון עם מחזיקי האג"ח שלה, שבמסגרתו הסכימו המחזיקים לדחייה בפירעונות החוב, בתמורה להקצאה של כ-11% ממניות החברה ולתשלום מזומן של 750 אלף אירו. מאז ההסדר, מומשו נכסים נוספים ונפרעו חובות בכ-560 מיליון שקל, אבל הרצון להסתפק בדחייה מוגבלת בלבד של מועדי הפירעונות התברר כבעייתי. את 2017 הייתה החברה אמורה לסיים עם כ-30 מיליון שקל בלבד בקופה.